تاکسی آنلاین رقیب مسافربران گردشی نیست

هنوز آمادگی لازم در برخی دستگاه‌ها برای نظارت و تسهیل روند فعالیت تاکسی‌های آنلاین در سراسر کشور فراهم نشده و علی‌رغم توفیق این طرح در تهران، تاکسی اینترنتی برای تداوم فعالیت در کلان‌شهرهایی نظیر اصفهان با وجود استقبال مردم هنوز در گیر و دار اختلاف‌نظرهاست.

تاکسی آنلاین رقیب مسافربران گردشی نیست

هنوز آمادگی لازم در برخی دستگاه‌ها برای نظارت و تسهیل روند فعالیت تاکسی‌های آنلاین در سراسر کشور فراهم نشده و علی‌رغم توفیق این طرح در تهران، تاکسی اینترنتی برای تداوم فعالیت در کلان‌شهرهایی نظیر اصفهان با وجود استقبال مردم هنوز در گیر و دار اختلاف‌نظرهاست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بر اساس اطلس شهری نصف‌جهان میزان سفرهای درون شهری اصفهان در سال 93 جمعاً عددی بیش از 7 میلیون و 737 هزار سفر روزانه را نشان می‌دهد که معادل بیش از 21 هزار سفر درون شهری در هر روز است.

اصفهان برای هضم این میزان تردد در شریان‌های خود علاوه بر توسعه حمل و نقل عمومی نیازمند اصلاح فرهنگ استفاده از خودروهای شخصی است که تا علاوه بر تسهیل ترددها، از میزان آلاینده‌های هوا نیز کاسته شود. آن چه که این روزها برای اصفهان در سه‌شنبه‌های بدون خودرو بیش از پیش اهمیت پیدا کرده علاقه و مشارکت مردم نسبت به طرح‌های جدید برای اصلاح فرهنگ تردد و حمل و نقل شهری است.

**مقاومتی همیشگی در برابر پدیده‌های نوظهور

بدون شک اعتراض برخی اصناف حوزه حمل و نقل در مقابل تحولات سیستم نظارتی یا تغییرات مدیریتی و به کار گیری فناوری نوین و البته در روزهای اخیر تجمع تاکسی‌داران در اصفهان بر علیه توسعه ناوگان تاکسی‌های آنلاین در مسیر تسهیل پیشرفت شهر و افزایش رفاه مردم تلقی نمی‌شود.

این مانع‌تراشی‌ها، الزام آگاهی بخشی به همه اقشار مردم در باب لزوم و ایجاد منفعت جمعی در توسعه و پیشرفت ناوگان حمل و نقل شهری را دو چندان کرده است چرا که اگر این اقشار از امتیازات چنین روش‌های نوینی مطلع شوند با آن همکاری خواهند کرد.

در همین راستا علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل شهرداری اصفهان در گفت‌وگوی رادیویی خود در روز چهارشنبه 7 تیر ماه 96 بر لزوم تسهیل فرایندهای حمل و نقل عمومی برای افزایش رفاه مردم تأکید کرده و از هر گونه اقدام صحیح و قانونی در تقویت شرایط فعلی حمل و نقل شهری اعلام حمایت کرد.

کارشناسان معتقدند به روز شدن الگوهای حمل و نقل شهری متناسب با شرایط شهر، با الکترونیک شدن ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه آن، استفاده از روش‌های نوین نظیر اعلام وضعیت آنلاین ترافیکی، استفاده از سیستم ناوبری الکترونیک و طرح‌های جدید قابل دستیابی است که یکی از این نوآوری‌های حوزه ترافیک شهری بحث داغ تاکسی‌های آنلاین است. موضوعی که علی‌رغم همه مقاومت‌ها در برابر یک پیشرفت حوزه فناوری و ارتباط فضای وب و حمل و نقل شهری مدتی است در پایتخت و چند کلان‌شهر اصفهان برای خود بازار تازه‌ای ایجاد کرده و شروعی برای پایان امپراطوری پول خرد در سفرهای درون شهری است.

**قانونی که در همه جای کشور یکسان اجرا نمی‌شود

مهم‌ترین نکته‌ای که این روزها پاشنه آشیل این طرح معرفی می‌شود و محور مقاومت‌ها در برابر این تحول است موضوع مجوزهای قانونی و کیفیت فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تاکسی آنلاین است؛ مانعی که به نظر می‌رسد در اولین گام تأسیس آن از سوی وزارت صنعت، معدن، تجارت و اتاق اصناف مرتفع شده و مجوزات این شرکت‌ها به تائید نهادهای دیگر نیز رسیده اما هنوز محل بحث است.

بر اساس گفته‌های مدیران دفاتر استان اصفهان تاکسی‌های آنلاین، مسؤولان استانی در این رابطه ابراز داشته‌اند که اگر مجوزات این شرکت‌ها استانی شود شرایط بهتر خواهد بود، به همین خاطر مکاتباتی صورت گرفته تا دغدغه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد؛ موضوعی که در مشهد و در اولین روز فعالیت شرکت تاکسی آنلاین تپسی باعث شد این شرکت پلمب شود اما با نامه‌نگاری وزارت صنعت در تشریح مجوز کشوری، خیلی زود تپسی در مشهد فک پلمب شد.

البته مطابق بسیاری از پدیده‌های نوظهور در حوزه وب هنوز آمادگی لازم در برخی دستگاه‌ها برای نظارت و تسهیل روند فعالیت تاکسی‌های آنلاین در سراسر کشور فراهم نشده و علی‌رغم توفیق این طرح در تهران، تاکسی اینترنتی برای تداوم فعالیت در کلان‌شهرهایی نظیر اصفهان با وجود استقبال مردم هنوز در گیر و دار اختلاف‌نظرهاست.

تا جایی که اکبر عاصمی رئیس پلیس اماکن استان اصفهان در خصوص تاکسی‌های آنلاین می‌گوید: باید توجه داشته باشیم که در شرایط فعلی این نوع سیستم حمل و نقل تحت پوشش تاکسیرانی نیست و نیروی انتظامی امنیت تاکسی‌ آنلاین‌ها را تضمین نمی‌کند چرا که رانندگان این خودروها نیز مورد تائید تاکسیرانی نیست.

احسان نصر مدیر یکی از شرکت‌های تاکسی آنلاین در اصفهان در پاسخ به ایرادات وارده نیروی انتظامی می‌گوید: البته ضرورت دارد ضوابطی مشخص شود مثل تعیین صلاحیت رانندگان که در تهران اکنون به صورت آنلاین در حال انجام است و در اصفهان هم منتظر هستیم تا ساز و کار آن به ما اعلام شود، در شرایط فعلی هم کمتر کسی با اصل این شیوه مخالف است، دغدغه پلیس بحث تأیید صلاحیت رانندگان است که اگر تاکسیرانان در این روش جذب شوند این نگرانی خود به خود بر طرف می‌شود، تصمیم بر آن شده است که کارگروهی برای حل مشکلات و اختلافات با رویکرد استانی تشکیل شود تا به جایی برسیم که شاهد اعتراض و مخالفت نباشیم.

این در حالی است که دادستان اصفهان نیز با حمایت از فعالیت قانونی تاکسی‌های آنلاین بر لزوم ایجاد رقابت در حوزه خدمات شهری در راستای منفعت رسانی به مردم تأکید کرده است. حسن رحیمی دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان اخیراً در نشستی خبری در این رابطه گفته است: تاکسی‌ آنلاین ظرفیتی است که باید از آن‌ها استفاده کرد، این سامانه دارای متولی و مدیر است و در تهران نیز فعالیت دارد؛ پلیس امنیت نمی‌تواند از برخورد نسبت به تخلفات قانونی شانه خالی کند چرا که همه دستگاه‌های مربوطه باید پاسخگوی امنیت مردم باشند.

**شرکت‌های آنلاین تضمین‌های لازم برای مردم را فراهم کرده‌اند

آن چه که در این میان ضروری به نظر می‌رسد لزوم شفاف‌سازی مقررات قانونی و ارائه مجوزات اخذ شده از سوی شرکت‌های متولی حوزه تاکسی‌های اینترنتی است تا ضمن رفع شبهات ذهنی مردم، مسؤولان مربوطه در استان‌ها نیز با تبدیل وضعیت مجوزات کشوری به مجوزهای استانی ساز ناکوک هماهنگی بین دستگاهی را به نفع مردم کوک کنند.

شهرام شاهکار، مدیرعامل یکی از کسب‌وکارهای درخواست خودرو اینترنتی می‌گوید: در اسنپ اقدامات مدنظر پلیس تهران را انجام داده‌ایم؛ با در نظر گرفتن راهکارها و اقداماتی که تا کنون انجام شده است به نظر می‌رسد کلید حل مشکل مسافرکش‌های سرگردان و نبود نظارت بر آن‌ها در همکاری بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر است و امید آن می‌رود که با انجام این همکاری‌ها و استفاده از تکنولوژی‌‌هایی که ذکر شد شاهد حل شدن این مشکل در آینده‌ای نزدیک باشیم.

نصر مدیر شرکت تاکسی آنلاین تپسی در اصفهان هم با اشاره به این که عمر پدیده تاکسی آنلاین در کشور ما کمتر از دو سال است و به دلیل نو بودن در مورد آن یک خلأ قانونی وجود دارد، معتقد است: تپسی در مجوزهای قانونی پیشگام شد، پیگیری‌هایی از وزارت ارتباطات، وزارت کشور و وزارت صنعت معدن و تجارت انجام شد که توانستیم مسؤولان را متقاعد کنیم که تاکسی نیستیم؛ ما واسطه‌ای هستیم که در فضای مجازی مسافر و تاکسی که در شهر وجود دارد را به هم متصل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تپسی از نظام صنفی رایانه‌ای کشور پروانه لازم را کسب کرده، تأکید می‌کند که این شرکت پروانه کسب تولید و ارائه نرم‌افزار از اتاق اصناف را دارد و بر اساس ماده 87 قانون اصناف به عنوان یک صنف جدید و نوپا مجوز صنفی دریافت کرده است، صنف‌هایی که هنوز اتحادیه ندارند و مستقل هستند مجوزی به عنوان پروانه کسب دریافت می‌کنند که به تأیید وزارتخانه می‌رسد و به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌شود که بدون محدودیت مکانی است و اگر چنین شرکت‌هایی بخواهند در استان‌ها دفاتر پشتیبانی تأسیس کنند به اخذ مجوز مجزا نیازی ندارند.

**تاکسی آنلاین رقیب مسافربران گردشی نیست

با این وجود به نظر می‌رسد برخی مخالفت‌ها در حوزه قانونی؛ منطقی و البته راهکار آن تدارک دیده شده اما نباید با طرح اشتباه دغدغه تحت تأثیر قرار گرفتن کسب و کار تاکسی‌های گردشی چنین خدمتی را از مردم دریغ کرد چرا که تاکسی‌های آنلاین رقیبی برای آن‌ها محسوب نمی‌شوند.

در چنین شرایطی غلامرضا شیران رئیس کمیسیون حمل و نقل و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر بررسی موضوع تاکسی‌های آنلاین در جلسات شورای شهر اصفهان می‌گوید: این مسأله باید با حضور رئیس سازمان تاکسیرانی بررسی شود و اگر قرار شد این افراد فعالیت داشته باشند زیر نظر سازمان تاکسیرانی و با بهره‌گیری از سیستم اینترنتی صورت گیرد چراکه این کار باعث می‌شود تا حق و حقوق رانندگان زحمت‌کش سازمان تاکسیرانی هم پایمال نشود و روند این فعالیت اینترنتی به نفع مردم تغییر کند.

اما مدیر تپسی در اصفهان این نگرانی را هم بی‌مورد می‌داند و دلیل خود را این‌طور مطرح می‌کند: تاکسیرانان اصفهانی بدانند درب شرکت تپسی به روی آن‌ها باز است و اگر تاکسیرانی اصفهان به این نتیجه برسد که ناوگان خود را با ناوگان ما پیوند دهد حاضریم هر تعداد راننده را که بخواهد با در نظر گرفتن کیفیت در تپسی بپذیریم.

** آخرین وضعیت شرکت‌های تاکسی آنلاین در اصفهان

امروز در اصفهان 2 شرکت تپسی و اسنپ از پیش قراولان و فعالان حوزه تاکسی آنلاین هستند و تمام رضایت و یا نارضایتی و حواشی مربوط به فعالیت تاکسی‌های آنلاین معطوف به این دو می‌شود. البته به نظر می‌رسد با توجه به توسعه بیشتر طرح‌های بازاریابی تپسی نظیر تخفیف 20 درصدی خدمات در سه‌شنبه‌های بدون خودرو، ارائه کد تخفیف 50 درصد برای تماشاچیان سینما و هفته رایگانی که در ابتدای طرح در اصفهان سر و صدای زیادی به پا کرد، نوک پیکان تهاجم و انتقادات به سمت این شرکت پیشتاز در جذب مسافر است.

در شرایط کنونی با آماری که شرکت‌های تاکسی آنلاین از فعالیت خود در اصفهان ارائه داده‌اند به طور هفتگی در اصفهان تا 15 درصد افزایش سفر با تاکسی آنلاین را شاهد هستیم و این خود لزوم تسهیل فرایندها برای استفاده بیشتر مردم از این خدمات تحت وب را دو چندان می‌کند.

آنچه که در پایان می‌توان باز هم بر آن تأکید کرد اهمیت توجه به حجم قابل توجه استقبال مردمی از این خدمات نوین است؛ موضوعی که بر اساس آمار اعلامی مدیران این شرکت‌ها در مرزی فراتر از چند هزار سفر در روز قرار دارد و چنین آماری با نرخ رشد فزاینده خود قطعاً به زودی به پدیده‌ای فراگیر تبدیل خواهد شد و لازم است همه نهادهای متولی شرایط قبل و بعد از توسعه فعالیت‌ها و زیرساخت‌ها و تبعات آن را به صورتی دقیق رصد و ارزیابی کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار