قطار «کم سرعت» اصفهان – قم – تهران

قطار پرسرعت اصفهان – قم – تهران یکی از طرح‌های پرماجرای سال‌های اخیر به شمار می‌آید که هر از چندگاهی خبرهایی درباره میزان پیشرفت آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود. این پروژه جزو یکی چند طرح بزرگ استان اصفهان است که بر اساس گفته‌های مسئولان وقت، قرار بود تا پایان سال 1392 بخشی از آن به بهره‌برداری برسد

قطار «کم سرعت» اصفهان – قم – تهران

قطار پرسرعت اصفهان - قم - تهران یکی از طرح‌های پرماجرای سال‌های اخیر به شمار می‌آید که هر از چندگاهی خبرهایی درباره میزان پیشرفت آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود. این پروژه جزو یکی چند طرح بزرگ استان اصفهان است که بر اساس گفته‌های مسئولان وقت، قرار بود تا پایان سال 1392 بخشی از آن به بهره‌برداری برسد؛ اما هر بار بنا به دلایل مختلف ازجمله کمبود اعتبار و ناتوانی بانک‌ها در گشایش ال سی این طرح روی زمین ماند. بااین‌همه، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اوایل سال جاری ابراز امیدواری کرده بود که تا چهار سال آینده! این خط ریلی با سرعت 250 کیلومتر در ساعت به بهره‌برداری برسد. به نظر می‌رسد این پروژه نیز مانند دیگر پروژه‌های طلسم شده استان اصفهان همچنان از برنامه پیش‌بینی‌شده عقب است و مسئولان اجراییِ با سردرگمی روبرو هستند؛ اما تازه‌ترین خبری که پیرامون این پروژه منتشرشده، ورود شرکت CRET چین برای مشارکت در این طرح عمرانی است. از سویی حسن روحانی نیز در سفری که اواخر سال 1393 به اصفهان داشت بر تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن این طرح تأکید کرد و از تأمین اعتبار برای آن خبر داده بود؛ اما قطار سریع‌السیر اصفهان - قم - تهران را باید جزو پروژه‌های «نقش جهانی» تلقی کرد تا هم خیال مسئولان و هم خیال مردم هر سه استان بابت زمان بهره‌برداری از آن آسوده شود. همه اماواگرها پیرامون این طرح در حالی است که همه می‌دانند در صورت به صدا درآمدن سوت قطار پرسرعت بین سه استان مهم اصفهان، قم و تهران تا چه اندازه زمینه صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها فراهم می‌شود. همچنین سطح کیفیت، ایمنی و آسایش در این نوع حمل‌ونقل برای مسافران بسیار بالاتر از حمل‌ونقل جاده‌ای است و همین مزیت‌ها می‌توانند سبب رونق این طرح پس از بهره‌برداری کامل باشد. کاملاً واضح است که کاهش فاصله زمانی بین اصفهان تا تهران از 5/5 ساعت (با اتوبوس) به 5/2 ساعت (با قطار) مزایای بی‌شماری را برای هر دو استان و شهرهای مابین ایجاد خواهد کرد. همچنین باید در نظر داشت که از جنبه اقتصادی نیز اتصال استان صنعتی اصفهان به مرکز اقتصادی و سیاسی کشور؛ یعنی تهران کمک شایانی به اقتصاد هر دو استان می‌کند؛ البته همه این مزیت‌ها زمانی محقق می‌شوند که مسئولان چه در استان تهران و چه استان اصفهان توجه و تمرکز بیشتری نسبت به این طرح مهم داشته باشند و با فراهم ساختن شرایط لازم، سرعت بیشتری به‌قطار اصفهان - قم - تهران ببخشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار