غلبه کاشی های چاپی و نابودی کاشی های سنتی هفت رنگ

جلسه مشترک صنف صنایع دستی شهرستان خمینی شهر و اصفهان در اتاق اصناف شهرستان خمینی شهر برگزار شد

غلبه کاشی های چاپی و نابودی کاشی های سنتی هفت رنگ

جلسه مشترک صنف صنایع دستی شهرستان خمینی شهر و اصفهان در اتاق اصناف شهرستان خمینی شهر برگزار شد

در این جلسه شیردل، رئیس صنف صنایع دستی استان اصفهان، با بیان این که صنعت کاشی کاری هفت رنگ اصفهان در حال نابودی است ، گفت: بایستی عمل کپی برداری و شابلون از سیستم کاری کاشی سنتی حذف شود.

وی با توجه به این نکته که بایستی کمیسیون قدرتمندی در رابطه با معضلات صنعت کاش کاری تشکیل شود اظهار داشت: راهکارهای اساسی کمیسیون با همکاری اتحادیه ها به نتایج مطلوبی منجر خواهد شد.

شیردل مشکل اساسی در صنعت کاشی کاری را چاپ کاشی های هفت رنگ و عمل غیرقانونی آن دانست و عنوان کرد: بند سوم اساسنامه اتحادیه را موظف به جلوگیری ازتولید هرگونه کارهای چاپی و پرسی دانسته و در پی آن از تولید این گونه محصولات جلوگیری کند.

رئیس صنف صنایع دستی استان اصفهان یکی دیگر از مشکلات صنعت کاشی هفت رنگ را تداخل میان اتحادیه و سازمان کاشی کاری معرفی کرد و گفت: سازمان صنایع دستی عملی قانونی بوده و طبق یکسری موازین مجوز شغلی می دهد.

وی با بیان این که صنایع دستی متولی خاصی ندارد و گاهی در دست اداره بازرگانی ، سازمان صنعت- معدن و درحال حاضر تحت نظرسازمان میراث فرهنگی است، اظهار داشت: چنانچه به صنایع دستی بها داده شود، صادرات صنعت مذکور بیش ازصنعت نفت خواهد بود.

شیردل درخصوص الزام وجود وزارت خانه یا معاونت صنایع دستی عنوان کرد: این امر در صورتی محقق می شود که پایین دستی ها و اتحادیه ها پیگیری مستمر و مداومی داشته باشند.

وی با عنوان این مطلب که چند تن از نمایندگان مجلس این مساله و موانع به دنبال آن را قابل پیگیری و حل شدنی دانستند، افزود: با حضور مسئولین پژوهش سرای دفتر ریاست جمهوری از آنان درخواست تبدیل صنایع دستی به یک وزارت خانه ای با اصولی مشخص را خواستار شدیم و در صورتی که این نیت عملی شود، شکوفایی خاصی در این هنر وجود می آید.

رئیس صنف صنایع دستی استان اصفهان با توجه به این نکته که رونق گرفتن اتاق اصناف و مجمع امور صنفی در گرو تقویت اتحادیه مربوط به آن است، گفت: درحال حاضر برای قوی شدن اتحادیه، تمامی کارگاههای مربوط به آن اتحادیه بایستی تحت پوشش اتحادیه مربوطه قرار بگیرند.

وی با بیان این که در اکثر اتحادیه ها لیست قیمت مشخصی موجود است اما درصنایع دستی این گونه نیست اظهار داشت: بایستی راهکار و شاخصی در این زمینه گذاشته شده و طبق دستورکاری، اتحادیه قیمت مشخصی را داشته و با رتبه بندی، قیمت کار خود را تعیین کنند.

شیردل با توجه به این نکته که در برخی از سازمانها و ادارات از صنایع دستی به عنوان هدایا استفاده شده و جای هنر و صنعت کاشی هفت رنگ در این میان خالی است عنوان کرد: بایستی این صنعت به صورت خانگی و نمایشگاهی رونق پیدا کند.

وی برگزاری جلسه درخصوص نابودی کاشی هفت رنگ با غلبه برکاشی چاپی را باکسب اجازه از وزارت صنعت و معدن وهمکاری آنان معرفی کرد و گفت: قیمت محصولات این صنعت بر روی بنر زده و رتبه بندی می شود واین فرایندی است که به صورت قانونی قرار است پیش برود .

رئیس صنف صنایع دستی استان اصفهان با تاکید بر این نکته که چنانچه شخصی قیمتی به غیر از قیمت مصوب کمیسیون بدهد، برای وی هم جریمه نقدی درنظرگرفته شده و هم کارگاه شخص پلمپ می شود، عنوان کرد: در گذشته فعالیت ما به صورت تعاونی بوده که هیچ گونه اهرمی برای اعمال قانون درآن وجود نداشت.

وی دلایل افزایش قیمت کاشی سمنان را عدم وجود کاشی تهران در بازار و مشکلات کاشی اصفهان دانست و افزود: در حال حاضر کاشی سمنان به متراژ 5 هزار تومان گران تر شده و این به علت سواستفاده کردن افراد سودجو از موقعیت های پیش آمده است،که با پیگیری های انجام شده در آینده نزدیک به نتایج خوبی خواهیم رسید.

شیردل در پایان اذعان داشت: چنانچه کارگاهی با پروانه تولید صنایع دستی که خیلی پایه و اساسی ندارد به نام کاشی هفت رنگ سنتی یا معرق کاری، فعالیت دیگری انجام دهد دست برای ما برای اقداماتی بسته است وبایستی تدابیری در این زمینه اندیشیده شده و فکری اساسی و بنیادی برای اعمال ناپسند داشت.

وی با توجه به این مطلب که در اصفهان خاتم کاران و قلم زنان لیست قیمت مشخصی بر روی کارهای تجاری خود دارند تاکید داشت: بایستی کمیسیون مشترکی برای کاشی هفت رنگ تشکیل داده و اعضای کمیسیون انتخاب و تصمیم نهایی گرفته شود تا بتوانیم لیست قیمت مشخص و رتبه بندی برای صنعت کاشی هفت رنگ داشته باشیم.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار