زرگرپور:لوازم خانگی در صدر کالاهای قاچاق استان اصفهان

استاندار اصفهان گفت: قاچاق لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، مواد غذایی، طلا و مصنوعات، برنج، پوشاک، اسباب‌بازی، تلفن همراه، لوازم آرایشی و بهداشتی، پارچه به ترتیب 10 کالای نخست قاچاق در استان اصفهان است.

استاندار اصفهان گفت: قاچاق لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، مواد غذایی، طلا و مصنوعات، برنج، پوشاک، اسباب‌بازی، تلفن همراه، لوازم آرایشی و بهداشتی، پارچه به ترتیب 10 کالای نخست قاچاق در استان اصفهان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رسول زرگرپور پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: قاچاق به عنوان اقتصاد پنهان، سیاه، مخفی، زیرزمینی و اقتصاد سایه نامگذاری شده که آثار آن به مردم، تولیدکنندگان و اصناف خسارت وارد می‌کند.

وی افزود: قاچاق انواع مختلفی دارد که اخیراً در کشور ما قاچاق خاک نیز رواج پیدا کرده است؛ قاچاق را می‌توان به بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی تقسیم‌بندی کرد.

استاندار اصفهان گفت: کاهش اشتغال، تضعیف تولیدکننده داخلی، صدمه به واردات قانونی، کاهش درآمد دولت و سرمایه‌گذاری از جمله پیامدهای قاچاق است؛ قانون‌گریزی، فساد مالی و تقویت سیستم‌های مافیایی از دیگر مشکلات قاچاق است.

وی تصریح کرد: قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در همین راستا ستاد کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان اصفهان تشکیل شد تا در امور اجرایی، پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز متشکل از 20 دستگاه اجرایی اقدام کند.

زرگرپور ادامه داد: استان اصفهان جزو 3 استان برتر کشور در مبارزه با قاچاق کالا و ارز است؛ در سال گذشته 50 مصوبه در ستاد کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: امحای کالاهای قاچاق به طور جدی دنبال شده است؛ همچنین مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گلوگاه‌های نایین، شهرضا و غرب(بویین میاندشت) صورت می‌گیرد.

استاندار اصفهان بیان داشت: جلوگیری از توزیع کالاهای خارجی تحت برند ایرانی، اجرای طرح بارنامه بر خط و جلوگیری از قاچاق سوخت از دیگر اقدامات مفید در مبارزه با قاچاق وکالا و ارز در استان اصفهان بوده است.

وی با اشاره به قاچاق کالاهای معمولی و قاچاق کالاهای ممنوعه عنوان کرد: کالاهایی مثل البسه و لوازم آرایشی جزو کالاهای معمولی و کالاهایی مثل مواد مخدر و مشروبات الکلی جزو کالاهای ممنوعه است.

زرگرپور تأکید کرد: در سال گذشته 6 هزار و 123 پرونده در رابطه با قاچاق کالا و ارز در استان اصفهان تشکیل شده که ارزش آن‌ها بالغ بر هزار و 570 میلیارد ریال بوده است.

وی بیان داشت: در سال گذشته 9 باند قاچاقچیان در استان اصفهان شناسایی و متلاشی شده و 4 هزار 787 نفر نیز دستگیر شدند که از این تعداد 40 نفر خانم و 4 هزار 747 نفر از آن‌ها آقایان بوده‌اند؛ 83 درصد از کشفیات قاچاق کالا در استان اصفهان توسط نیروی انتظامی، 7 درصد توسط اداره کل اطلاعات و مابقی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، بازرسی و نظارت اصناف و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان صورت گرفته است.

استاندار اصفهان با اشاره به 10 کالای نخست قاچاق در استان اصفهان یادآور شد: قاچاق لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، مواد غذایی، طلا و مصنوعات، برنج، پوشاک، اسباب‌بازی، تلفن همراه، لوازم آرایشی و بهداشتی، پارچه به ترتیب 10 کالای نخست قاچاق در استان اصفهان است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته قاچاق شیشه و بلور در 5 انبار به ارزش 40 میلیارد ریال، هزار و 50 دستگاه کولر گازی به ارزش 20 میلیارد ریال، محموله لوازم خانگی به ارزش 150 میلیارد ریال، 5 فقره قاچاق فلزات گران‌بها جمعاً به ارزش 110 میلیارد ریال، محموله تلفن همراه به ارزش 25 میلیارد ریال کشف و ضبط شده است.

زرگرپور اذعان داشت: پرونده‌های تشکیل شده قاچاق کالا در سال گذشته 70 درصد افزایش یافته است؛ 5 راهبرد در رابطه با مبارزه با قاچاق در دستور کار قرار گرفته و تا سال 98 اجرا خواهد شد.

وی با برشمردن راهبردهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز متذکر شد: سالم‌سازی و شفاف‌سازی نظام گردش پول و ارز، بهبود و تسهیل جریان تجارت قانونی، ساماندهی و کنترل مؤثر مرزها و مبادی رسمی ورود و خروج کالا، افزایش خطر قاچاق کالا و ارز پیش از مبادی و عرضه و ارتقای سهم نقش و ظرفیت‌های فرهنگی، پژوهشی و آماری برای مبارزه همه‌جانبه با قاچاق کالا و ارز از جمله برنامه‌های طرح 5 ساله‌ای است که از سال 95 آغاز شده است.

استاندار اصفهان تأکید کرد: در یک طراحی جامع، سیستمی طراحی شده که از زمان ورود یک کالا به مرز تا موقع توزیع و به مصرف رسیدن تحت پوشش سامانه‌ها خواهد بود و با دوربین‌ به صورت برخط قابل نظارت است.

وی با بیان اینکه 9 سامانه اصلی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز طراحی شده است، افزود: سامانه امور گمرکی، سامانه نظارت بر فرآیند گمرک، سامانه رتبه‌بندی اعتباری، سامانه پرتابل ارزی و سامانه جامع حمل و نقل، سامانه جامع محکومان قاچاق، سامانه جامع مبارزه با قاچاق، سامانه جامع نظارت بر تجارت ایران و سامانه انبارها از جمله سامانه‌های اصلی است.

زرگرپور با اشاره به سامانه انبارها عنوان داشت: 700 انبار استان اصفهان اعم از انبارهای کالا، اصاف، دولتی و غیردولتی شناسایی شده و در سامانه مبارزه با قاچاق کالا ثبت نام کرده‌اند و اطلاعات آن‌ها مشخص شده است.

وی با اشاره به قاچاق کالا در فضای مجازی ابراز داشت: قاچاق در فضای مجازی بحث جدیدی است که مطرح شده و هنوز اقدام جدی در راستای مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی صورت نگرفته است و در شروع این راه هستیم، حجم قابل توجهی از قاچاق در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و این نوع قاچاق پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار