کمتر از سه هزارم کتاب‌ها نیازمند ممیزی است/ پایان دوران سخت‌گیری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کمتر از سه هزارم کتاب‌ها در کشور نیازمند ممیزی است، از دستور رئیس‌جمهور برای مذاکره با پدیدآورندگان این کتاب‌ها جهت اصلاح آن‌ها خبر داد.

کمتر از سه هزارم کتاب‌ها نیازمند ممیزی است/ پایان دوران سخت‌گیری

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبح امروز سه‌شنبه (۱۹ بهمن) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در تالار وحدت برگزار شد.

سید رضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: خدا را شاکریم که در این دولت احساس منزلتی برای اصحاب فکر، قلم و اندیشه ایجاد شد تا آنها با دولت آقای روحانی احساس برادری و وحدت داشته باشند؛ ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این سرمایه می‌بالیم.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: شهادت می‌دهم از گذشته‌های دور و قبل از ریاست جمهوری، آقای روحانی یک نکته کلی را به ما متذکر می‌شد و آن اینکه «به اصحاب قلم اعتماد کنید و سختگیری بی‌مورد را رها کنید و خوشحالم که بگویم امروز دوران سختگیری به پایان رسیده است و دوران هماهنگی و هم‌اندیشی با اصحاب فکر و قلم و پدیدآورندگان کتاب آغاز شده است.

وی ادامه داد: از مجموع ۶۵ هزار اثری که امسال مجوز نشر گرفته‌اند که حدود ۱۴ هزار عنوان آنها آثار ترجمه‌ای بوده و بیش از ۵۰ هزار اثر هم آثار تألیفی که از این تعداد هم ۴۵ هزار عنوانش، چاپ اول بوده است، تعداد آثاری که در مسیر نظارت و ممیزی قرار گرفته‌اند، آنقدر ناچیز بوده که قابل ذکر نیست؛ به طوری که کمتر از سه هزارم آثار، نیازمند نظارت و ممیزی است.

دیگر اعلام خط قرمز نمی‌کنیم

صالحی‌امیری در ادامه گفت: تصمیم گرفته‌ایم دیگر اعلام خط قرمز نکنیم، بلکه حتی همین سه هزارم را هم از طریق مذاکره و گفتگو با پدیدآورندگان آثار حل کنیم و آنها به اصلاح متونی از آثارشان که خطوط قرمز را رعایت نکرده‌اند، بپردازند تا همگان با هر فکر و اندیشه‌ای و در آزادی بیان، آثار خود را منتشر کنند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این سیاست را رئیس‌جمهور به وی و این وزارتخانه ابلاغ کرده است و از این پس حتی همین سه هزارم کتاب‌ها هم در مسیر چاپ قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه بر لزوم پرهیز از تنش و مناقشه در فعالیت‌های فرهنگی و به ویژه حوزه نشر کتاب تأکید کرد و گفت: در محیط پر مناقشه، امکان کار فرهنگی وجود ندارد و اصحاب فرهنگ و هنر با مناقشه نسبتی ندارند. سیاست برقراری و پایداری ثبات و آرامش در محیط فرهنگی، یک سیاست قطعی است و بنده اعلام می‌کنم که امروز دستگاه فرهنگی کشور با ۲۲ مأموریتی که دارد، در باثبات‌ترین شرایط خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار دارد.

رسانه ملی خدمات فرهنگی را به مردم منتقل کند

صالحی‌امیری با بیان اینکه از رسانه ملی انتظار دارم که خدمات دستگاه بزرگ فرهنگی را به مردم منتقل کند، به برخی از فعالیت‌های صورت گرفته در این وزارتخانه در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: طرح «پایتخت کتاب» در کشور شکل گرفت و بیش از صد شهر در این پروژه مشارکت دارند. طرح «روستاهای دوستدار کتاب» در کشور شکل گرفت و بیش از هزار روستا در آن مشارکت دارند. طرح «گروه‌های مروج کتابخوانی» در کشور شکل گرفت و بیش از ۵۰۰ گروه در این حوزه فعال شده‌اند. در ۱۶ شهر، ۲۵۰۰ باشگاه کتابخوانی فعال شده است. در سه سال گذشته و در دولت تدبیر و امید ۸۵ نمایشگاه کتاب در سراسر کشور برگزار شد.

وی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به حضور مهمانان خارجی در مراسم جایزه جهانی کتاب سال، گفت: حضور این عزیزان در مراسم امروز به این معناست که ما به دنبال گفتگو هستیم. ایران در این دوره در بیش از ۴۰ نمایشگاه خارجی کتاب شرکت کرده است. آثار اهل قلم و نویسندگان ایرانی به سرعت در حال ترجمه به زبان‌های دیگر است. در سال جدید بیش از ۱۴ هزار اثر داخلی به زبان‌های دیگر ترجمه شد و اینها همه یک پیام را منتقل می‌کند و آن اینکه ما یک تغییر نگاه در داخل کشور داشته‌ایم و از ایده ایجاد یک دیوار بی‌اعتمادی با اصحاب فرهنگ و هنر به سمت خودی شدن اصحاب فرهنگ، هنر و قلم با دولت حرکت کرده‌ایم.

مهدوی‌راد: از جهت کمی در انتشار کتاب در ایران کاستی نداریم

پیش از سخنان صالحی امیری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد دبیر سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال با ارائه گزارشی از این جایزه گفت: در سال ۹۴ حدود ۴۵ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شد؛ البته بدون احتساب تولیدات آموزشی و کتاب‌های درسی، کمک‌ درسی و آثار اُفست که در بررسی این آثار ۸۸۲ عنوان به مرحله داوری راه یافت که از این تعداد ۱۸۲ عنوان به مرحله نهایی رسید که هر کدام از این آثار توسط چهار داور ارزیابی شد.

به گفته مهدوی‌راد، در بخش جایزه جهانی کتاب سال هم ۲۵۰۰ عنوان کتاب مورد بررسی قرار گرفت که ۱۸۲ عنوان به مرحله داوری راه یافت.

وی سپس با بیان اینکه ما از جهت کمی در انتشار کتاب در ایران کاستی نداریم و بلکه کم و بیش رشد هم داشته‌ایم، در عین حال از افت کیفی آثار مکتوب در کشور سخن گفت و یادآور شد: در حوزه کیفیت، حرکت ما یا ایستا بوده است یا اندکی کاستی داشته است؛ البته وقتی از کیفیت سخن می‌گوییم این مقوله از کتاب مفید تا آثار برگزیده در جایزه کتاب سال را شامل می‌شود.

دبیر سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال به مشکلات حوزه نشر هم اشاره کرد و با تمجید از ناشرانی که به گفته وی علیرغم تنگناها، بزرگوارانه مسیر نشر را به پیش می‌برند، گفت: باید اذعان کنیم که ناشرانی که آثار فاخر و ارجمند را در حوزه‌های گوناگون تمدن اسلامی منتشر می‌کنند، مشکل دارند.

وی به دانلود غیرمجاز کتاب‌ها توسط برخی افراد و باندهای سودجو پرداخت و افزود: اثری که یک پژوهشگر عمر خود را برای تدوین و نگارش آن می‌گذارد و یک ناشر هم با مشقات بسیار، آن را منتشر می‌کند، متأسفانه تنها به فاصله چند روز به صورت PDF در سایت‌ها بارگذاری می‌شود و ما با یک سرقت الکترونیک گسترده در حوزه آثار مکتوب روبرو هستیم.

مهدوی‌راد در پایان با تأکید بر اهمیت فرهنگ و کتاب ابراز امیدواری کرد: فرهنگ، دانش و پژوهش آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار گیرد و تنگناهای خودخواهانه به یک‌سو زده شود و فرهنگ و فرهنگ‌بانان آنچنان که در شأن‌شان است، دیده شوند و مورد تجلیل قرار گیرند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار