كروكی تامين مالی بنگاه ها

بنگاه های كوچک و متوسط تولیدی با مشكلات زیادی در تامین مالی خود مواجه هستند. دریافت تسهیلات بانكی یكی از راهكارهای همیشگی كارشناسان برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی كوچک و متوسط بوده است؛ اما با وجود مشكلاتی مانند دریافت وثیقه و نداشتن بدهی برای دریافت تسهیلات بانكی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی كوچک و متوسط هم هستند كه موفق نمی شوند با این روش نقدینگی جذب كنند.

بنگاه های كوچک و متوسط تولیدی با مشكلات زیادی در تامین مالی خود مواجه هستند. دریافت تسهیلات بانكی یكی از راهكارهای همیشگی كارشناسان برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی كوچک و متوسط بوده است؛ اما با وجود مشكلاتی مانند دریافت وثیقه و نداشتن بدهی برای دریافت تسهیلات بانكی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی كوچک و متوسط هم هستند كه موفق نمی شوند با این روش نقدینگی جذب كنند. اما در كشور های توسعه یافته ضمن اینكه پرداخت تسهیلات بانكی به بنگاه های اقتصادی كوچک و متوسط به منظور تامین مالی این واحدها پیچ و خم های مسیر اعطای تسهیلات در ایران را ندارد، مراجع دیگری نیز برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی وجود دارند كه در مواقع نبود نقدینگی كافی می توان از آنها كمک گرفت. به اذعان برخی از فعالان اقتصادی یكی از راهكارها تامین مالی از طریق بورس است كه البته این راهكار فقط دررابطه با بنگاه های بزرگ اقتصادی می‌تواند راهگشا باشد و واحدهای تولیدی كوچک و متوسط همچنان بی نصیب می مانند. برای تامین منابع مالی بنگاه های اقتصادی كوچک و متوسط و جریان سرمایه در گردش در این واحدها، كشورهای توسعه یافته روش‌های متعددی را در پیش گرفته اند؛ تا جایی كه به اذعان یک عضو كمیسیون اقتصادی مجلس در مواردی هم باید از این راهكارها الگو گرفت و پیش رفت. معصومه آقا پور علیشاهی در گفت و گو با اصفهان زیبا معتقد است یكی از شرایط تامین منابع مالی بنگاه های كوچک و متوسط اقتصادی ثبت نام در سایت بهین یاب و درواقع همان شرایط عادی دریافت تسهیلات است؛ اما این شرایط برای رفع مشكل نقدینگی بنگاه های اقتصادی مناسب نیست.

كاهش نرخ بیمه
به گفته آقاپور علیشاهی یكی از راهكارهای لازم برای تامین مالی بنگاه های كوچک و متوسط این است كه بین نرخ بیمه و نرخ بیكاری رابطه مناسبی برقرار شود؛ زمانی كه نرخ بیكاری بالاست، نرخ بیمه كارگری باید كاهش پیدا كند تا مشكلات مالی این بنگاه ها كاهش پیدا كند. وی ادامه می دهد: یكی دیگر از راهكارهای تامین مالی بنگاه های كوچک و متوسط تهاتر است؛ به این معنا كه زمانی که تولیدكنندگان صادرات انجام می دهند، باید برای مشوق، مالیات بر ارزش افزوده دریافت كنند؛ اما وزارت صنعت معدن و تجارت نمی تواند این مشوق ها را به آنها اعطا كند. از طرفی هم تولیدكننده به بیمه هم بدهكار است؛ از همین رو باید سازو كاری ایجاد شود كه این بدهی از طلبی كه تولیدكنندگان برای دریافت مشوق دارند، كسر شود. عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می كند: یكی دیگر از مواردی كه به سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی كوچک و متوسط كمک می كند، در رابطه با قانون مالیات و سرمایه گذاری در كشور است كه باید موانع موجود در این مسیر اصلاح شوند؛ چراكه سرمایه گذاران در مناطق محرومی كه سرمایه گذاری می كنند، باید از معافیت مالیاتی، بیمه و معافیت پروانه های كسب برخوردار باشند.

چگونگی تامین مالی در سایر كشورها
وی می افزاید: در كشوری مانند آلمان زمانی كه شهرک های صنعتی ایجاد شد، برای واگذاری زمین به بنگاه های كوچک و متوسط هیچ گونه مبلغی دریافت نمی‌شد؛ براین اساس اگر تا دو سال بنگاه‌های اقتصادی اقدام به راه اندازی واحدهای تولیدی می‌كردند، پول زمینی كه دریافت می كردند رایگان بود و اگر طی این دو سال موفق به راه اندازی بنگاه‌های تولیدی نمی شدندتا دو سال دیگر به آنها فرصت داده می‌شد و فقط 30 درصد از مبلغ زمین از آنها دریافت می‌شد. همچنین در رابطه با ساخت سوله نیز به آنها وام با دوره بازپرداخت دو ساله اعطا می‌شود و تمامی بازپرداخت ها پس از اینكه واحد تولیدی سوددهی داشته باشد، از سود بنگاه‌های اقتصادی كوچک و متوسط پرداخت می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار