توصیه های مهم برای روز کنکور

توصيه اي كه به دانش آموزان داريم اين است كه در اين چند روز باقي مانده تمام نكاتي را كه براي آن ها توضيح مي دهيم به كار ببندنند، يكي از نكات خيلي مهم اين است كه حتماً شب هاي باقي مانده زودتر از قبل بخوابند تا صبح ها زود تر و سر حال تر از خواب بيدار شوند.

توصيه اي كه به دانش آموزان داريم اين است كه در اين چند روز باقي مانده تمام نكاتي را كه براي آن ها توضيح مي دهيم به كار ببندنند، يكي از نكات خيلي مهم اين است كه حتماً شب هاي باقي مانده زودتر از قبل بخوابند تا صبح ها زود تر و سر حال تر از خواب بيدار شوند.

سعي كنيد اگر حتي اهل صبحانه خوردن نيستيد در اين چند روز باقي مانده تا كنكور صبحانه هاي مقوي و كاملي بخوريد.

در روز قبل از كنكور به حوزه كنكور خود را برويد و با آدرس حوزه خود كاملاً آشنا شويد تا در صبح روز كنكور براي پيدا كردن مسير وقت را از دست ندهيد و دچار نگراني نشويد.

روز كنكور بعد از خوردن يك صبحانه مناسب تمام وسايل لازم "12 مورد" را كه از قبل آماده كرده بودند با خود برمي دارند و با اُميد به خدا سر جلسه كنكور مي روند.

در سر جلسه كنكور گام اول اين است كه با نام و ياد خدا كنكور را آغاز كنند، بعد دفترچه را بردارند و با آرامش سوالات را به ترتيب درس ها بخوانند نه اين كه دفترچه را تند تند ورق بزنند و بخواهند در يك نگاه همه سوالات را ببينند چون اين كار باعث مي شود اگر در آن سوالات، سوالي را ببينيد كه بلد نيستيد شما را نگران مي كند و نمي توانيد به سوالات ديگر هم پاسخ دهيد.

دومين توصيه اي كه براي شما دارم اين است كه آزمون شما يك سوال دارد و آن هم فقط همان سؤالي است كه در حال حل كردن آن هستيد پس در آن لحظه به هيچ چيز ديگر فكر نكنيد.

وقتي اين سوال را با ذهن باز حل كرديد به سراغ سؤال بعدي برويد و باز هم فكر كنيد همين يك سؤال را بايد پاسخ دهيد و تمام فكر خود را روي آن سؤال بگذاريد.

توصيه سوم اين كه حتماً بعد از هر 10 تا سؤالي كه پاسخ مي دهيد يك بار سوالاتي را كه پاسخ داده ايد را چك كنيد و بعد به سراغ سؤال يازدهم برويد، اين كار را براي اطمينان بيشتر انجام دهيد تا اگر اشتباهي در سؤالات داشتيد تصيح كنيد.

توصيه جدي ديگر اين كه حتماً هر سؤال را همان موقع كه راه حل را انجام مي دهند و به جواب آخر مي رسند، گزينه درست مربوط به آن را علامت بزنند و آن را به زمان بعد موكول نكنند كه روش اشتباهي است و باعث مي شود در وارد كردن جواب ها دچار اشتباه شوند.

توصيه ديگر اين كه حتماً سوالات را با دقت و كامل بخوانند و حتماً 4 گزينه مربوط به هر سؤال را با دقت بخوانند.

در كنكور به هيچ عنوان به نتيجه كنكور فكر نكنند و سعي كنند تمام زمان كنكور را پر انرژي ادامه دهند.

نكته مهم ديگر اين كه استراتژي بازگشت داشته باشند و دقيقاً بدانند زماني را كه اضافه مي آورند را به چه كاري بپردازند، آيا به سراغ سؤالات نزده خود بروند و يا به سؤالاتي كه علامت زده اند و وقت گير بوده بپردازند.

دانش آموزان بايد قبل از كنكور كاملاً شناخت از خود پيدا كنند و در سر جلسه كنكور با آگاهي كامل كنكور خود را مديريت كنند.

ما چند سال پيش فقط به دانش آموزان مي گفتيم كه اعداد و زمان هاي نقصاني را حفظ كنند و آن را دقيق مديريت كنند، امّا الان مي گوييم كه به غير از حفظ كردن اعداد زمان هاي نقصاني به اين فكر كنند كه از هر درسي مي خواهند از 10 تا سؤال به چند سوال جواب دهند.

يعني خود را كاملاً براي اين موضوع آماده كنند تا سر جلسه كنكور گيج نشوند و زمان را از دست ندهند و زمان و سؤالات را به خوبي مديريت كنند.

نكته ديگر اين كه از رويس سؤالات سخت و پيچيده بگذرند، اين خيلي مهم است. با توجه به اين كه سازمان سنجش 4 نوع دفترچه در اختيار داوطلبان قرار مي دهد يعني دفترچه هاي " A ، B ، C ، D "، داوطلبان سعي كنند سؤالات را با دقت بخوانند و در آرامش كامل از روي سؤالاتي كه مي داند سخت و وقت گير است بگذرد و قدرت نه گفتن داشته باشد.

به هيچ عنوان خود را با دانش آموز كناري خود مقايسه نكنيد و فكر نكنيد كه او تند تند سؤالات را پاسخ مي دهد و تو نمي تواني كه جواب دهي، اين را بدانيد كه دفترچه او با شما متفاوت است.

انرژي خود را تا پايان آزمون حفظ كنيد و انرژي خود را براي تمام آن 4 ساعت تقسيم كنيد نه اين كه اول كنكور پر انرژي شروع كنيد و تمام انرژي خود را صرف يك ساعت اول كنيد و بعد ديگر انرژي نداشته باشيد، بايد مديريت خود داشته باشيد.

"12 وسيله اي " را كه در برنامه هاي قبلي هم گفته ايم حتماً با خود داشته باشند،

1- کارت ورود به جلسه

2- کارت ملی

3- مداد سیاه نرم

4- مداد پاک کن و حتماً پاكن خود را سوراخ كنيد و با يك نخ آن را در گردن خود بياندازيد تا آن را گم نكنيد و دچار مشكل نشويد.

5- ساعت مچی چون ممكن است در آن سالني كه شما در حال امتحان دادن هستيد ساعت نباشد و شما نياز داريد تا زمان خود را مديريت كنيد.

6- مداد تراش

7- سنجاق براي نصب كارت ورود به جلسه به لباس خود.

8- اعداد زمان های نقصانی كه حتماً بايد آن ها را حفظ كنيد.

9- دستمال کاغذی

10-دستمال پارچه ای براي اين كه آن را دور بطري آب بپيچيد تا آب دور بطري روي برگه شما نريزد.

11-مواد قندی مثل خرما و غيره.

12-بطری آب كه ترجيحاً بهتر است همراه با يخ باشد

**********

" بخش پرسش و پاسخ پيامكي"

پيامك - رشته رياضي: من سؤالات آخر فيزيك را كه مربوط به پيش دانشگاهي است بهتر بلد هستم، آيا مي توانم سؤالات فيزيك را از آخر بزنم؟ احتمال اين كه در پاسخنامه دچار اشتباه شوم وجود دارد؟

تا به حال در هيچ آزموني هم اين روش را امتحان نكرده ام، لطفاً من را راهنمايي كنيد.

بابك ندرخاني: ما به دانش آموزان كارهاي جديد را توصيه نمي كنيم و به آن ها مي گوييم حتي در اين روزهاي آخر هم عادت هاي خود را تغيير ندهند، سعي كنند با همان روش هميشگي خود به سوالات پاسخ دهند تا دچار خطا نشوند.

پيامك: آيا مي توانيم ترتيب دفترچه را به هم بزنيم؟

بابك ندرخاني: اين سؤال هميشه از بدو كنكور بوده است، من به اين دانش آموز عزيز توصيه مي كنم كه اين كار را نكنند و سعي كنند به ترتيب دفترچه جلو بروند .

اين كار چند نكته مثبت دارد:

v با آرامش يكي يكي درس ها را پشت سر مي گذاريد و جلو مي رويد.

v در هر درس اول سعي كنيد به سوالات ساده پاسخ دهيد با اين كار متوجه مي شويد به عنوان مثال از هر 10 سوال به 3 سوال ساده آن پاسخ داده ايد.

v براي ادامه سؤالات اعتماد به نفس بيشتري پيدا مي كنيد.

v متوجه مي شويد كه كدام سؤالات وقت گير و دشوار است و يا آن را بلد نيستيد و آن را كنار مي گذاريد.

v دچار اشتباه نمي شويد.

v انرژي خود را هدر نمي دهيد.

v در ضمن اگر به ترتيب دفترچه جلو برود بيشتر مي تواند در وقت خود هم صرفه جويي كند و در بازگشت استراتژي از آن زمان به خوبي براي سؤالاتي كه علامت زده استفاده كند.

توصيه اي كه به دانش آموزان دارم اين است كه حتماً از تكنيك ضربدر و منها و تكنيك زمان هاي نقصاني استفاده كنند، استفاده از اين روش باعث مي شود دانش آموز به آرامش برسد و زمان بيشتري براي پاسخ دادن به سؤالات دشوار و وقت گير داشته باشد.

ما در مورد اين تكنيك ها بارها و بارها در برنامه صحبت كرده ايم و كاملاً آن را توضيح داده ايم، البته هم در دفتر برنامه ريزي و هم در سي دي كه ضميمه كتاب هاي زرد بود، اين تكنيك ها را كاملاً آموزش داده ايم.

پيامك: آيا مي توان در دفترچه گزينه ها را علامت زد و يا اين كار ممنوع است؟

بابك ندرخاني: البته اين كار مجاز نيست، دانش آموزان مي توانند بعد از كنكور پاسخ ها را در سايت سازمان سنجش مشاهده كنند، منبع موثق همان سايت سازمان سنجش مي باشد.

پيامك: چه كار كنيم كه در زماني كه به سؤالات پاسخ مي دهيم حواسمان به جاهاي ديگر نرود؟

بابك ندرخاني: براي اين كه بتوانند در سر جلسه كنكور تمركز خوبي داشته باشند؛

1) دفترچه را پشت هم ورق نزنند.

2) به سؤالات قبلي و بعدي فكر نكنند.

3) فكر كنند دفترچه آن ها فقط يك سؤال دارد و آن هم همان سؤالي است كه در حال جواب دادن آن هستند.

4) به اتفاقاتي كه در حوزه مي اُفتد توجه نكنند.

5) به دانش آموزان كناري خود توجه نكنند.

6) تمركز خود را فقط روي سؤالي كه در حال جواب دادن هستند بگذارند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار