عینک مناسب شما کدام است؟

مراقبت از چشم در برابر اشعه آفتاب به خصوص در این فصل بسیار ضروریست و از سوی دیگر استفاده از عینک استاندارد نیز مهم است. به همین دلیل، نظر دکتر نیما کوشا، جراح و متخصص چشم‌ و دستیار فلوشیپ قرنیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را در این باره جویا شدیم که به آن اشاره می‌کنیم: قبل از هر چیزی لازم به ذکر است که بدانید نور خورشید می‌تواند تاثیر مخربی بر چشم داشته باشد برای مثال باعث ایجاد ناخنک، تسریع بروز آب‌مروارید و آسیب شبکیه‌ می‌شود.

مراقبت از چشم در برابر اشعه آفتاب به خصوص در این فصل بسیار ضروریست و از سوی دیگر استفاده از عینک استاندارد نیز مهم است. به همین دلیل، نظر دکتر نیما کوشا، جراح و متخصص چشم‌ و دستیار فلوشیپ قرنیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را در این باره جویا شدیم که به آن اشاره می‌کنیم: قبل از هر چیزی لازم به ذکر است که بدانید نور خورشید می‌تواند تاثیر مخربی بر چشم داشته باشد برای مثال باعث ایجاد ناخنک، تسریع بروز آب‌مروارید و آسیب شبکیه‌ می‌شود. اشعه مادون قرمز که به طور عادی به چشم می‌رسد، عارضه قابل توجهی ندارد ولی کسانی که به صورت طولانی در معرض مقادیر بالای این اشـــعه قرار می‌گیرند(شیشه‌گرها) باعث ایجاد آب‌مروارید می‌شود؛ اما در حالت ایدئال عینک آفتابی مناسب پرتوهای نامرئی را به طور کامل حذف می‌کند و شدت طیف نور مرئی را در حدی کاهش می‌دهد که عملکرد بینایی فرد مختل نشود.

حفاظت از اشعه ماوراءبنفشUV
در یک چشم طبیعی طیف اشعهUV که می‌تواند برای شبکیه خطرساز باشد، طول موج بین 300 تا 400 نانومتر دارد. بنابراین یک عینک مناسب باید بتواند پرتوهای UV بین این طول موج را جذب کند که این میزان جذب، به جنس و پوشش عدسی بستگی دارد. شیشه معمولی شفاف که در ساخت پنجره‌ها و شیشه اتومبیل استفاده می‌شود، حدود 85 درصد از طول موج بین 300 تا 400 نانومتر را جذب می‌کند ولی شیشه‌های بیرنگ که معمولا برای ساخت عینک استفاده می‌شوند، اثر حفاظتی در برابر UV ندارند. شیشه‌های Crown glass رنگی به دلیل وجود نمک‌های معدنی در ساختمانش می‌تواند بخشی از اشعه UV را جذب کند. عدسی‌های پلاستیکی بیرنگ معمولا طول موج زیر 330 نانومتر را جذب می‌کنند ولی برای محافظت در برابر پرتوهای بین 330 تا 400 نانومتر لازم است یک پوشش جاذب UV به آن اضافه شود.در یک عینک آفتابی پلاستیکی و استاندارد با پوشش جاذب UV میزان عبور پرتوهای ماورابنفش به کمتر از 6/0 درصد می‌رسد. هر چه مساحت عدسی بزرگ‌تر باشد، حفاظت بهتری را فراهم می‌کند و هر چه دسته عینک پهن‌تر باشد، میزان نور ورودی از کناره‌ها به چشم کاهش می‌یابد. هر چه عینک به چشم نزدیک‌تر باشد، اثر حفاظتی عینک بیشتر می‌شود.به غیر از عینک مناســـب، استفاده از کلاه لبه‌دار می‌تواند میزان رسیدن پرتوهای زیانبار به چشم را به نصف برساند. همچنین محدود کردن فعالیت در ساعت‌های بین 10 صبح و 2 بعد از ظهر می‌تواند تا حدود زیادی آثار سوءUV را کاهش دهد.

میزان تیرگی عینک آفتابی
تیرگی عدسی در واقع میزان عبور نور مرئی از عدسی را نشان می‌دهد؛ اما میزان تیرگی عینک آفتابی مناسب بستگی به این دارد که فرد عینک را در چه جاهایی و برای چه کارهایی استفاده می‌کند. هر فردی می‌تواند با توجه به تجربه قبلی و با امتحان کردن چند عینک مختلف، عینکی را انتخاب کند که با آن احساس راحتی بیشتری داشته باشد.برای افراد جوان و در هوای آفتابی عینکی مناسب است که بین 15 تا 25 درصد از نور مرئی را عبور دهد.عینک‌هایی که بیش از 30 درصد از نور را عبور می‌دهد، بیشتر جنبه تزیینی داشته یا جهت کاهش پخش نور در محیط‌های سربسته مناسب است. عینک‌هایی که کمتر از 10 درصد از نور را عبور می‌دهند، در محیط‌های سربسته یا با نور کم باعث کاهش دید فردی می‌شوند و برای استفاده از عینک‌های تیره در زمان رانندگی در شب می‌تواند خطرناک باشد.اما از نظر زیبایی رنگ عدسی باید با فرم و تزیینات عینک و همچنین با رنگ پوست و موی فرد همخوانی داشته باشد. از نظر عملکرد توجه به رنگ عدسی به خصوص درافراد دچار اختلال دید رنگ(کوررنگی) اهمیت دارد.

زرد
از لحاظ تئوری با توجه به اینکه در طیف نور مرئی بیشترین پراکندگی مربوط به نور آبی است، استفاده از یک فیلتر زرد که رنگ آبی را جذب می‌کند، می‌تواند باعث افزایش کیفیت تصویر شود. همچنین ماکولای شبکیه انسان بیشترین حساسیت را به نور زرد دارد، به همین خاطر استفاده از شیشه زرد می‌تواند باعث افزایش احساس درخشندگی ظاهری اشیا شود. به نظر می‌رسد در فعالیت‌هایی مثل شکار، تیراندازی، گلف، تنیس، اسکی و کوهنوردی استفاده از عینک عدسی زردرنگ مفید باشد.

قهوه‌ای
شیشه قهوه‌ای تا حدود زیادی مشابه شیشه زرد است ولی جذب آبی و بنفش بیشتری دارد و در هوای بسیار روشن و در مه باعث افزایش درک کنتراست می‌شوند.

سبز
طیف عبوری از شیشه سبز رنگ بسیار شبیه به چشم انسان است. بنابراین رنگ‌های مختلف طیف مرئی یکنواخت‌تر دیده می‌شوند.

عدسی‌های سبز تیره، نارنجی و قرمز
افرادی که عینک آفتابی را برای رانندگی استفاده می‌کنند، باید دقت کنند که رنگ عدسی باعث اختلال در تشخیص رنگ‌های چراغ راهنمایی و علائم راهنمایی نشود، استفاده از عدسی‌های سبز تیره، نارنجی و قرمز می‌تواند تشخیص رنگ چراغ راهنمایی را مختل کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار