فریدن هشتمین منطقه آلوده به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه تا به امروز خسارات در حوزه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیش از 60 میلیارد تومان در استان بوده، گفت: تاکنون شهرستان‌های مختلفی درگیر این بیماری شدند که شدت این بیماری در این شهرستان‌ها متفاوت است.

فریدن هشتمین منطقه آلوده به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه تا به امروز خسارات در حوزه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیش از 60 میلیارد تومان در استان بوده، گفت: تاکنون شهرستان‌های مختلفی درگیر این بیماری شدند که شدت این بیماری در این شهرستان‌ها متفاوت است.

شهرام موحدی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: قطعاً مبارزه با یک بیماری ویروسی با قدرت انتشار و راه‌های انتشار بسیار زیاد، اقدام بسیار مشکلی است.

وی با بیان اینکه کار مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را دامپزشکی استان اصفهان در رأس تمام ارگان‌ها در پیش گرفته است، افزود: اداره دامپزشکی با اقدامات خود در نظر دارد تا بحث انتشار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در اصفهان کنترل کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: انتظار ما این است که همه مردم به ویژه تولیدکنندگان در حوزه طیور چه مرغداران، چه پرورش‌دهندگان بوقلمون، شترمرغ، کبک و بلدرچین در اول از همه شرایط زیستی مزرعه خود را به بالاترین حد ممکن برسانند؛ هیچ شخصی اجازه ورود به آن مزرعه را نباید داشته باشد مگر اینکه دوش بگیرد و لباس‌های اولیه خود را از تن خارج کند.

وی با بیان اینکه هیچ خودرویی در زمان کنترل نباید به مزرعه ورود و یا خارج شود مگر اینکه در قبل و بعد ورود و خروج خودرو به صورت کامل ضدعفونی شود، تأکید کرد: حداقل رفت‌ و آمدها به مزرعه باید اتفاق افتد و هیچ پرونده آزاد پروازی اعم از گنجشک و کلاغ حق ورود به انبار طیور مزرعه ندارد.

موحدی با بیان اینکه مزرعه‌داران باید سعی داشته باشند از تجمع در مکان‌هایی که سایر پرورش دهندگان هستند، خودداری کنند. گفت: بلافاصله پس از اتفاق هرگونه تلفاتی از طیور باید تلفات معدوم شوند و از قرار دادن تلفات در اختیار سگ، گربه، پرندگان و جوندگان دیگر خودداری کنند چرا که این حیوانات در صورتی که لاشه آلوده مصرف کنند، باعث انتقال بیماری می‌شوند.

وی ادامه داد: کلیه ورود و خروج مواد مرغداری اعم از دان، کود مرغی، تخم‌مرغ و غیره باید با گواهی سلامت و با مجوز از دامپزشکی اتفاق افتد؛ قطعاً تمام مواد غذایی مزرعه پرورش طیور اعم از مکمل‌ها باید تحت نظارت دامپزشکی تهیه شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: از روستائیان تقاضا می‌شود که فعلاً حتی‌الامکان به هیچ عنوان پرونده‌ای در خانه نگه ندارند و اگر می‌خواهند این کار را انجام ندهند باید پرندگان در مکانی محصور شوند و به هیچ پرنده آزاد پروازی ارتباطی نداشته باشد.

وی اضافه کرد: قطعاً در حال حاضر برای بیماری و ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هیچ واکسیناسیونی تهیه نشده و همه پرورش‌دهندگان باید قوانین سازمان بهداشت جهانی دام را رعایت کنند چرا که در حوزه صادرات، کشورهایی که عضو این ارگان هستند می‌توانند، محصولات پروتئینی خود صادر کنند.

موحدی با بیان اینکه همه تولیدکنندگان و روستائیان باید کمک کنند تا یک بیماری ویروسی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که بسیار مسری است، از بین رود، خاطرنشان کرد: یک گرم مدفوع پرنده می‌تواند بیش از یک میلیون پرنده دیگر را آلوده کند که رقم بسیار زیادی است و راه‌های بسیاری در زمینه انتقال این ویروس‌ها وجود دارد.

وی اضافه کرد: از دید دامپزشکی باز شدن رودخانه زاینده‌رود باعث جذب پرندگان بسیاری شامل وحشی و آزاد پرواز می‌شود که در حال حاضر مشاهده می‌شود، روستاهای در جوار رودخانه زاینده‌رود از مبدأ تا مقصد، به شدت تحت تأثیر این پرندگان قرار گرفتند و آلوده شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: ساختار بهداشتی مرغداری‌های ایران، ساختار درستی نیست، هم‌چنین پرورش‌دهندگان غیرمجازی هستند که بدون هیچ مجوزی از دامپزشکی و کسب مجوز از سایر ارگان‌ها که به هیچ‌وجه متولی این امر نیستند، فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه تا به امروز خسارات در حوزه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیش از 60 میلیارد تومان در استان بوده است، عنوان کرد: در حال حاضر شهرستان‌های مختلفی درگیر این بیماری هستند که شدت این بیماری در این شهرستان‌ها متفاوت است.

موحدی اضافه کرد: بعد از اصفهان، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، فلاورجان، لنجان، بویین و میاندشت و چادگان، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به شهرستان فریدن هم رسیده است.

وی در پایان اظهار کرد: کانون‌های اصلی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در فریدن، شهر داران و روستاهای نماگرد و موغان است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار