50 درصد پرونده های جعل مربوط به اسناد ملکی است

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان به افزایش 5.7 درصدی جرم جعل در استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: کشفیات پلیس نیز در این بازه زمانی با افزایش هفت درصدی روبرو بود

50 درصد پرونده های جعل مربوط به اسناد ملکی است

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان به افزایش 5.7 درصدی جرم جعل در استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: کشفیات پلیس نیز در این بازه زمانی با افزایش هفت درصدی روبرو بود
به گزارش مهر، سرهنگ ستار خسروی در مراسم تشییع پیکر شهید استوار مهدی محمدی که در درگیری با سارق مسلح بانک مسکن ملاصدرا به شهادت رسیده بود با اشاره به اینکه هر نوع عملی که مغایر با قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد جرم محسوب می‌شود، اظهار داشت: از جمله جرایمی که این روزها به تعدد مشاهده می‌شود جرایم جعل است که در انواع مختلف دیده می‌شود.

50 درصد پرونده های جعل مربوط به اسناد ملکی هستند

وی با بیان اینکه در قانون جرم جعل را ساختن سند یا نوشته یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی، خراشیدن، تراشیدن، محو، اثبات کردن، سیاه کردن یا تقدم یا تأخر تاریخ سند یا الصاق نوشته به نوشته دیگر یا استفاده مهر دیگری به جای خود به قصد تقلب تعریف می‌کنند، ادامه داد: در استان اصفهان نیز بیش از 50 درصد پرونده‌های مربوط به جعل در پلیس آگاهی استان اصفهان جعل اسناد ملکی هستند که به جعل قولنامه، بونجاق، مبایعه نامه و وکالتنامه تقسیم می‌شوند.
رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان جعل اسناد هویتی را نیز رتبه دوم جرایم جعل استان اصفهان عنوان کرد و افزود: در این نوع جرایم نیز می‌توان به جعل شناسنامه، کارت شناسایی، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و غیره اشاره کرد که هوشمندسازی گواهینامه‌ها، کارت ملی و گذرنامه این جرم را کاهش داده است.

جعل هویت یکی از خطرناک‌ترین جرایم جعل اسناد هویتی است

وی استبدال هویت را یکی از خطرناک‌ترین جرایم حعل اسناد هویتی عنوان کرد و بیان داشت: با این جرم صدور سند اصلی بر مبنای مدارک جعلی انجام می‌شود.
سرهنگ خسروی جعل اسناد و اوراق بهادار مانند چک‌های مسافرتی، اسکناس و سفته را نیز از دیگر جرایم جعل اسناد عنوان کرد و ابراز داشت: اسناد دیگری که مورد جعل قرار می‌گیرند مدارک تحصیلی و گواهینامه‌های تحصیلی هستند.
وی با تاکید بر اینکه جعل سرآغاز بیش از 70 نوع جرم دیگر است، تصریح کرد: جرم جعل به خودی خود شاید به عنوان یک جرم مدنظر قرار گیرد اما وقتی‌که برای ارتکاب سایر جرائم از آن استفاده می‌شود در اصل یک جرم مرکب شکل گرفته که می‌تواند از آن طریق خساراتی را به مردم وارد کند.
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ضریب امنیتی پایین اسناد و گردش اسناد به صورت دستی را از عوامل فراوانی جرایم جعل عنوان کرد و گفت: از این رو لازم است از فناوری‌های جدید به خصوص اتوماسیون اداری جهت تبادل اسناد بین سازمانی استفاده شود، ایجاد مراکز نگهداری داده‌های ملی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها نیز می‌تواند از بسیاری جعل‌ها جلوگیری کند.
وی فراوانی اسناد کاغذی و جعل پذیری این اسناد را نیز از دیگر زمینه‌های بروز جعل دانست و ابراز داشت: چنانچه این اسناد به کارت‌های هوشمند و سندهای الکترونیکی تبدیل شوند، بسیاری از جعل‌ها کاهش پیدا می‌کند.

80 درصد از جعل‌های استان اصفهان کشف شد

خسروی با اشاره به اینکه پلیس آگاهی استان اصفهان با استفاده از ظرفیت کارآگاهان زبده عملکرد موفقی را در کشف جرایم جعل اسناد دارد، بیان داشت: در 10 ماهه گذشته، 80 درصد از جعل‌های صورت گرفته در استان اصفهان کشف شده است.
وی به افزایش 5.7 درصدی جرم جعل در استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: کشفیات پلیس نیز در این بازه زمانی با افزایش 7 درصدی روبرو بوده است.
رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان میانگین سنی جاعلان استان اصفهان را 35 تا 40 سال عنوان کرد و گفت: اغلب این افراد تحصلات فوق دیپلم به بالا داشته و مرد هستند.

هوش بالا شاخصه اصلی جاعلان

وی اضافه کرد: بخشی از جاعلان سابقه دار هستند و هوش بالا یکی از شاخصه‌های این افراد است.
خسروی با اشاره به مجازات‌های سنگین برای جاعلان گفت: دستگاه قضایی استان نیز با صدور احکام جزایی سنگین با قاطعیت برخورد با این‌گونه مجرمان را در دستور کار خود قرار داده است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار