موردی از طاعون در حیات وحش اصفهان مشاهده نشده است

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت: موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، در مناطق حفاظت شده حیات وحش اصفهان گزارش نشده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت: موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، در مناطق حفاظت شده حیات وحش اصفهان گزارش نشده است.

وحید مقدس در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تشخیص سریع و واکسیناسیون به موقع دام های که در معرض خطر ابتلاء به این بیماری قرار دارند از مهم ترین راه های پیشگیری از این بیماری است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه واکسیناسیون حیات وحش امکان پذیر نیست، لذا این اداره کل برنامه خود را در راستای واکسیناسیون دام‌های اهلی نزدیک این مناطق قرار داده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اعلام اینکه در سال ۹۵ بیش از یک میلیون راس دام سبک در اطراف مناطق حفاظت شده تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفت، بیان کرد: این میزان واکسیناسیون نسبت به سال ۹۴ و پیش بینی هایی که صورت گرفته، رشد ۱۰۳ درصدی داشته و ۹۰ درصد از جمعیت دامی در معرض خطر به خصوص در مناطق نزدیک مناطق حفاظت شده، تحت پوشش این واکسیناسیون قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از انتشار این بیماری تشخیص سریع دام های بیمار برای اقدام و اعمال روش‌های ضدعفونی و پیشگیری است، تصریح کرد: با اقدامات و عملیات واکسیناسیون برنامه ریزی شده در اطراف مناطق حفاظت شده حیات وحش استان اصفهان توسط اداره کل دامپزشکی هیچ موردی از بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در حیات وحش استان گزارش نشده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ضمن اعلام این خبر افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR، یک بیماری ویروسی است که با علائم تب ناگهانی، ریزش ترشحات چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می کند که در موارد حاد دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می گردد.

وی افزود: دام هایی که به این بیماری مبتلا می شوند عبارتند از گوسفند و بز و همچنین آهو، گوزن، بز کوهی وغیره در حیات وحش نیز بدین بیماری حساس هستند.

مقدس گفت: ویروس این بیماری در ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حیوان بیمار وجود دارد و قطرات ریز حاوی ویروس از طریق سرفه و عطسه در هوا پخش می شوند و دام ها با استنشاق این قطرات آلوده می شوند به این ترتیب تماس نزدیک دام ها با یکدیگر مهمترین راه انتقال بیماری است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار