محبوب در پرداخت،مظلوم در دریافت

در حالی که اصفهان یکی از شهرهایی است که در رده‌های نخست پرداخت مالیات قرار دارد، اما بازگشت این سهم به اصفهان به منظور ساخت و ساز و آبادی شهر بسیار اندک است تا جایی که سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفته که اصفهان بیست و هشتمین نام، در لیست بازگشت مالیات کل کشور به شهرها و استان‌هاست.

در حالی که اصفهان یکی از شهرهایی است که در رده‌های نخست پرداخت مالیات قرار دارد، اما بازگشت این سهم به اصفهان به منظور ساخت و ساز و آبادی شهر بسیار اندک است تا جایی که سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفته که اصفهان بیست و هشتمین نام، در لیست بازگشت مالیات کل کشور به شهرها و استان‌هاست.
طبیعتا یکی از منابع مهمی که دولت‌ها از آن هزینه‌های خود را به‌دست می‌آورند،دریافت مالیات از اصناف، صنایع و بخش‌های مختلف سطوح اقتصادی جامعه است. در سال‌های اخیر این موضوع به قدری مهم بوده که کشورهای اروپایی تمام هزینه‌های خود را از این بخش به‌دست ‌آورده‌اند و سیاست ایران نیز با توجه به اتمام منابع نفتی در آینده،حرکت به این سمت و سو است.
در این میان،اما موضوعی که نظر مردم را جلب می‌کند دریافت مالیات در شرایط رکود اقتصادی است.یکی از مبانی ابتدایی مباحث اقتصادی،دریافت نکردن مالیات در شرایط رکود را متذکر می‌شود، این درحالی است که در ایران با توجه به رکود حاکم این رویه ادامه داشته و گاهی اوقات مسیر صعودی را هم پیموده است. از طرفی دیگر اگر در سطح جامعه با رشد نقدینگی مواجه شویم، دولت می‌تواند با افزایش نرخ‌های مالیاتی موجبات کاهش نقدینگی وتورم را فراهم آورد. پس مالیات ابزار مهمی در دستان دولت است که در مواقع مختلف می‌تواند به نحو احسن از آن استفاده کند.
راه‌های فرار مالیاتی
یکی از انگیزه‌هایی که بخش‌های اقتصادی را تشویق به فرار مالیاتی می‌کند، افزایش نرخ‌های مالیاتی است. از جمله راه‌های فرار مالیات به فاکتور سازی ها با قیمت اندک می‌توان اشاره کرد که تعدد حجم فاکتور با مبالغ اندک موجبات فرار مالیاتی را فراهم می‌کند.
همچنین از دیگر روش‌های فرار مالیاتی می‌توان به نگهداری دو دسته دفاتر و مدارک برای ثبت معاملات، ثبت نکردن بسیاری از فعالیت‌ها و درآمدها در دفاتر و اسناد و مدارک، معافیت‌های متنوع مالیاتی که در بسیاری از موارد موجب فرار مالیاتی شده، بخشودگی جرائم مالیاتی و تقسیط طولانی مدت مالیات و سایر روش‌ها اشاره کرد.
لزوم فرهنگ سازی پرداخت مالیات
ولی در مقابل باید با استفاده از روش‌های مختلف به فرهنگ سازی در خصوص این موضوع پرداخته شود که به اختصار می‌توان به تشکیل بانک اطلاعاتی جامع و فراگیر مالیاتی، ارتقای سطح کیفی دانش ماموران و دست اندرکاران مالیاتی،شفاف سازی نحوه هزینه کرد درآمدهای مالیاتی توسط دولت و انعکاس اخبار آن،اهتمام جدی دولت برای اجرای دقیق قانون مالیات بر ارزش افزوده و سایر مقررات مرتبط،گنجاندن چند واحد درسی به عنوان آشنایی با مالیات و ترویج اندیشه سرزمینی آباد با پرداخت مالیات در مطبوعات و رسانه‌های گروهی اشاره کرد.
عوامل ناکارآمدی سیستم مالیاتی
در کشور ما ناکارآمدی سیستم آموزشی، پیچیدگی قوانین و مقررات، انجام دستی وسنتی امور مربوط به حسابرسی مالیاتی و ضعف خود اظهاری از مهم‌ترین عوامل بی توفیقی نظام مالیاتی کشور محسوب می‌شود. یکی دیگر از عوامل مؤثر در تضعیف و اثر بخش نبودن سیاست‌ها و نهایتا فرار مالیاتی، ابهام در قوانین و مقررات است، این مسئله می‌تواند به تنهایی کارایی کل سیستم را مختل کند.
با توجه به مطالب عنوان شده،برای افزایش کارایی سیستم باید ضمن فراهم آوردن شرایط لازم و برداشتن موانع تمکین مالیاتی به توسعه مالیات بر مصرف اهتمام ورزید.
بی مهری به اصفهان
بی مهری به اصفهان در پرداخت مالیات به این شهر تا حدی بوده که در جلسات مختلف، اعضای شورای شهر و مدیران مختلف شهر اصفهان به آن اذعان کرده‌اند. شهرداری و یا ارگان‌های مختلف به جهت محدودیت در تأمین هزینه‌های خود از بسیاری انجام پروژه‌های اساسی باز مانده‌اند که در این میان توجه دولت به شهر و استان اصفهان به منظور پرداخت مالیات با مبالغ قابل توجه تر ضروری است.بسیاری از مسئولان معتقدند که این رویه به دلیل نوع نگاه دولت به شهر اصفهان است و این شهر را شهری برخوردار می‌دانند،غافل از اینکه برای اثبات غلط بودن این موضوع،می‌توان به قطار شهری گرفته تا پروژه مرکز همایش‌های بین المللی و صدها پروژه ریز و درشت دیگر اشاره کرد.البته در حاشیه بازدید وزیر اقتصاد از نمایشگاه مطبوعات تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران اصفهانی به این موضوع پاسخ درست و قانع کننده‌ای داده نشد؛ از این رو درخواست مردم و تمامی مسئولان استان اصفهان توجه بیشتر به این موضوع است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار