شوراها از مردم، با مردم و برای مردم هستند

معاون مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری اصفهان گفت: شوراها از مردم، با مردم و برای مردم هستند و برهمین اساس بزرگترین و موثرترین نهاد مدنی در جامعه هستند و بر همین اساس می طلبد مجری قانون بر قوانین مرتبط با حوزه کاری آگاهی داشته باشد.

جعفر رضا شهرضا در کارگاه آموزشی منتخبین پنجمین دورهٔ شوراهای اسلامی شهرستان لنجان و فلاورجان با اشاره به اینکه آیه شریفه «وامرهم شوری بینهم» آینه نمای اهمیت مشورت در دین مبین اسلام است، اظهار کرد: آیه شریفه « وَأَمْرُهُمْ شُورَیٰ بَیْنَهُمْ » توصیه دین مبین اسلام به مسلمان است و این آیه شریفه جایگاه رفیع مشورت در همه امور و در زندگی اجتماعی افراد را مشخص می کند و میتوانت گفت از مهمترین اصول اجتماعی اسلام اصل شورا و مشاوره است که در منابع اسلامی با دقت و اهمیت خاصی مطرح و در سیره پیامبر اکرم(ص) و پیشوایان بزرگ اسلام جایگاه ویژه ای داشته است.

وی افزود: مشارکت مردمی و فلسفه وجودی آن در طول تاریخ در جوامع و حاکمیت ها به شکل های مختلف بروز و ظهور و اثرگذار بوده لذا باید گفت فردگراییو خود محوری استبداد را به همراه می آورد و موجب مشکلات متعدد فراوانی می شود اما خرد جمعی و مشارکت در همه عرصه ها موجب پیروزی جامعه است که این مسئله از جایگاه ویژه ای در پیشرفت جوامع برخوردار است.


معاون مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری اصفهان تصریح کرد: در نگاه امام خمینی(ره) مردم جایگاهی والا و انسانی دارند و بر اساس نگرش امام خمینی (ره) که از اصل توحید حاکمیت الهی نشأت می گیرد، حکومت نیز حکومت خدا و حکومت قانون خداست و با نگاهی که امام به مردم و دین اسلام به عنوان دین فطرت دارد حکومت را وابسته به مردم و آرای آنان می دانند .

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) حکومت را ابزاری برای تحقق عدالت ‏و سعادت مردم، و ولایت سیاسی و حکومت را وابسته به آرای مردم می دانند و برهمین اساس می فرمایند میزان رأی ملت است و این مهم به خوبی نشان می دهد که ایشان قائل به مشارکت همه جانبه مردم در دو بعد شکل گیری نظام و اداره آن بوده اند .

شهرضا اضافه کرد: امام خمینی (ره) مشارکت برای مسئولیت‌پذیری و نظارت بر امور اجرایی را در جامعه به یک فرهنگ تبدیل کردند و باید گفت امام راحل به مردم اعتقاد داشت و بر این باور بود که مردم را در همه امور شرکت بدهیم چراکه دولت به تنهایی نمی‏تواند که این بار بزرگی که الآن به دوش این ملت هست بردارد.


وی با اشاره به فرمان تاریخی امام خمینی(ره) در اردیبهشت ۱۳۵۸ ، عنوان کرد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(س) در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ با صدور فرمانی به شورای انقلاب بر تشکیل شوراهای اسلامی و تهیه آیین نامه اجرایی آن تاکید کردند و به نقش مردم در اداره امور کشور چنان اهمیت داده شد که اصول ششم، هفتم، یکصد و یکم، یکصد و دوم، یکصد و سوم، یکصد و چهارم، یکصد و پنجم، یکصد و ششم قانون اساسی به شوراهای اسلامی اختصاص یافت .

معاون مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری اصفهان بیان کرد: ایشان در فرمان تاریخی خود فرمودند در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، که از ضرورتهای جمهوری اسلامی است، لازم می‏دانم بی‏درنگ به تهیه آیین نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محلی شهر و روستا در سراسر ایران اقدام، و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد و این مسئله نشان از نگاه ایشان به مشارکت مردم در امور دارد.

وی یاداور شد: مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود فرمودند مشارکت مردم یعنی بار اداره جامعه را دولت به تنهایی بر دوش نگیرد، بلکه با کمک مردم بگیرد که این بسیار منطقی است.


شهرضا خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت فعالیت شوراهای اسلامی باید گفت در چهار دوره گذشته شوراهای اسلامی شهر هیچ دوره آموزشی برگزار نشده و بر اساس آسیب‌شناسی صورت گرفته لزوم تشکیل این جلسه آموزشی احساس شد بر همین اساس سعی شده است قبل از شروع کار رسمی منتخبان پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهرها جلسه آموزشی برگزار شود و این جلسات در طول خدمت آن‌ها تداوم داشته باشد.

وی اذعان کرد: تحقیقات جامعی برای برگزاری این کارگاه‌ها صورت گرفته است و به‌طور یقین بخش قابل‌توجهی از افراد منتخب با قوانین آشنایی کمتری دارند که این جلسات می‌تواند برای آن‌ها مؤثر واقع شود .

معاون مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه شوراها حلقه اتصال مردم و مسئولان هستند، گفت: شوراها از مردم، با مردم و برای مردم هستند و برهمین اساس بزرگترین و موثرترین نهاد مدنی در جامعه هستند و بر همین اساس می طلبد مجری قانون بر قوانین مرتبط با حوزه کاری آگاهی داشته باشد چراکه در سال های اخیر توجه به رفاه شهروندان، تلاش برای شکل گیری شهرها مناسب،مبلمان شهری و توسعه پایدار ازجایگاه ویژه ای برخوردار شده است.


وی با بیان اینکه ۳۴ وظیفه ویژه شوراهای اسلامی شهر تبیین شده است،یاداور شد: کارگاه‌های آموزشی بستر مناسبی برای افراد منتخب در شورا به وجود می‌آورد تا به‌دقت با حیطه اختیارات خود آشنا شوند .

شهرضا در پایان گفت: مهمترین کار اعضای شوراهای شهر انتخاب شهردار شایسته است لذا چنانچه شهردار شایسته‌ای توسط اعضای شوراهای شهر انتخاب شود کار در پیش روی آن‌ها به نسبت راحت است و پس از چهار سال می‌توانند کارنامه درخشانی را از خود به جا بگذارند

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار