عدم تعادل در عرضه و تقاضا محصولات

قیمت بسیاری از اقلام میوه و تره بار تغییر چندانی نداشته و تنها در برخی محصولات افت و خیزهایی مشاهده شده است كه به دليل مازاد عرضه يا كمبود عرضه اين محصولات بوده است.

  • قیمت بسیاری از اقلام میوه و تره بار تغییر چندانی نداشته و تنها در برخی محصولات افت و خیزهایی مشاهده شده است كه به دليل مازاد عرضه يا كمبود عرضه اين محصولات بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با شروع فصل گرما و خشکی زاینده‌رود سراغی از وضعیت میوه و تره‌بار اصفهان گرفتیم؛ در همین راستا ناصر اطرج امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در رابطه با وضعیت قیمت میوه و تره بار شهر اظهار کرد: قیمت بسیاری از اقلام میوه و تره بار تغییر چندانی نداشته و تنها در برخی محصولات افت و خیزهایی مشاهده شده است که به دلیل مازاد عرضه یا کمبود عرضه این محصولات بوده است.

* عدم تعادل در عرضه و تقاضای پیاز و خیار

وی در ادامه به افزایش قیمت پیاز در بازار میوه و تره بار اشاره کرد و افزود: تولید پیاز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و مهم‌ترین دلیل آن نیز قیمت پایین محصول در دوره گذشته بود که همین امر تمایل کشاورزان برای کشت این محصول را کاهش داد.

رئیس اتحادیه عمده‌فروشان میوه و تره بار اصفهان تصریح کرد: کاهش تولید پیاز از یک سو و افزایش صادرات این محصول به قطر و عراق از سوی دیگر، افزایش قیمت پیاز در بازار میوه و تره بار را رقم زد.

اطرج به نمونه دیگری از اقلام صیفی که در این هفته با نوسان قیمت همراه شده بود اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته قیمت خیار افزایش یافت و همین عامل به افزایش کشت این محصول در سال جاری منجر شد.

وی در همین راستا بیان داشت: افزایش هم‌زمان عرضه خیار و از دست دادن بازار صادراتی این محصول به عراق، تعادل عرضه و تقاضای خیار را به هم زد و مازاد عرضه در بازار شکل گرفت.

رئیس اتحادیه عمده‌فروشان میوه و تره بار اصفهان در رابطه با دلیل کاهش تقاضای کشور عراق برای واردات خیار گفت: در پی افزایش تقاضای این محصول در سال گذشته، عده‌­ای از کشاورزان اقدام به کشت خیار در کشور عراق کردند و همین امر به کاهش واردات خیار از ایران منجر شد.

* سود مشخص خرده فروشی میوه و تره بار

اطرج با اعلام مشخص بودن سود خرده فروشی میوه و سبزی در واحدهای صنفی اظهار کرد: عرضه­ کنندگان میوه در سطح خرد مجوز افزایش قیمت 15 درصد تا 20 درصد را برای فروش میوه دارند و میزان سود دریافتی با دوام کالا رابطه مستقیم دارد؛ همچنین برای اقلام سبزی نیز سود خرده فروشی از 25 درصد تا 40 درصد در نظرگرفته شده است.

وی در ادامه افزود: ممکن است برای یک محصول مشخص قیمت­‌های متفاوتی وجود داشته باشد که این اختلاف قیمت به دلیل تنوع و کیفیت محصول است؛ به طور مثال زردآلو تنوع زیادی دارد که با توجه به درجه کیفیت و مرغوبیت آن قیمت‌گذاری می­‌شود.

رئیس اتحادیه عمده‌فروشان میوه و تره بار اصفهان به نظارت این اتحادیه بر قیمت محصولات میوه و تره بار اشاره کرد و گفت: اتحادیه با هر یک از واحدهای صنفی فعال که اقدام به گران‌فروشی کنند، برخورد خواهد کرد و شهروندان به منظور ثبت تخلفات این واحدها باید فاکتور به روز را نزد خود نگهداری کنند.

* آخرین تغییرات قیمت میوه و تره بار

قیمت میوه در بازار عمده فروش به شرح زیر است: زردآلو 2 هزار تا 6 هزار تومان، موز خارجی 2 هزار و 500 تا 4 هزار تومان، هندوانه 250 تا 500 تومان، گیلاس تکدانه 6 هزار تا 10 هزار تومان، گیلاس مشکی 4 هزار تا 7 هزار تومان، گیلاس صورتی 6 هزار تا 8 هزار تومان، آلو سیاه 2 هزار و 500 تا 5 هزار و 500 تومان، انبه 4 هزار تا 9 هزار تومان، آلو زرد 3 هزار و 500 تا 5 هزار تومان، توت فرنگی گلخانه­‌ای 5 هزار تا 10 هزار تومان و خربزه بذر مشهدی 400 تا هزار و 200 تومان.

همچنین قیمت سبزیجات نیز به شرح زیر اعلام شده است: کاهو پیچ 700 تا هزار و 200 تومان، کاهو پیچ دامنه هزار و 500 تومان، کرفس 300 تا 900 تومان، کلم سفید 500 تا هزار تومان، کدو خورشتی 400 تا هزار تومان، گوجه بسته­‌ای 500 تا هزار و 200 تومان، لیمو ترش ریز دستچین 12 هزار تومان، لیموترش ریز درهم 6هزار و 500 تا 9 هزار تومان و هویج 600 تومان تا هزار تومان.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار