تاثیر افزایش مالیات مسکن بر بازار اجاره‌بها

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سوداگری های حاکم در جامعه موجب افزایش قیمت مسکن شده است، گفت: قیمت زمین در ایران حباب دارد و باید به میزان زیادی پایین بیاید، بنابراین دولت می تواند مالیات بر املاک را بگیرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سوداگری های حاکم در جامعه موجب افزایش قیمت مسکن شده است، گفت: قیمت زمین در ایران حباب دارد و باید به میزان زیادی پایین بیاید، بنابراین دولت می تواند مالیات بر املاک را بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین عبده تبریزی شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب پیرامون جزئیات افزایش قیمت مسکن، با تاکید بر اینکه مالیات ها در بخش مسکن بالا رفته است، اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که ۲.۵میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد. خانه اولی ها نیازمند مسکن هستند. ساخت مسکن لوکس هم در دولت دهم صورت گرفته است اما مازاد مسکن نشان دهنده این نیست که خانه لازم نداریم بلکه برای خانه اولی ها نیازمند مسکن هستیم.

وی با بیان اینکه در دریافت مالیات بین اشخاص حقیقی و حقوقی تفاوت وجود دارد، افزود: اگر مسکن را شخص حقیقی ساخته باشد هر زمان که مشخص شود از وی مالیات دریافت می شود اما برای اشخاص حقوقی بعد از سه سال مالیات دریافت می شود و شامل مرور زمان می شوند که باید تدبیری اندیشیده شود که بین اشخاص حقیقی و حقوقی در دریافت مالیات فرقی نباشد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اجرایی شدن مالیات از خانه های خالی زمانی است که فروش انجام می شود، بیان داشت: شناسایی خانه های خالی هم سخت است هم برای مسئول مالیات صرف ندارد که بگردد و خانه خالی را پیدا کند.

تاثیر افزایش مالیات مسکن بر بازار اجاره بها

وی پیرامون افزایش مالیات گفت: در سال اقتصاد مقاومتی باید به سمت دریافت مالیات پیش برویم اما افزایش مالیات مسکن بر بازار اجاره تاثیر گذار خواهد بود.

تبریزی با تاکید بر اینکه ۲.۵ میلیون مسکن خالی نشان دهنده احتکار نیست، تصریح کرد:خانه های خالی عرضه شده اما جریان سوداگری که در جامعه حاکم شده سبب افزایش قیمت مسکن شده است.

وی پیرامون دلایل خانه های خالی، گفت: امروزه رفت و آمد و مهاجرت در شهرهای بزرگ مانند گذشته نیست بلکه آرام تر از قبل شده است؛ از سوی دیگر التهاب و رشد جمعیت در شهرهای بزرگ آرام تر شده همچنین رشد سوداگری موجب افزایش مشکلات مسکن شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قیمت زمین در ایران حباب دارد و باید به میزان زیادی پایین بیاید، تصریح کرد: دولت می تواند مالیات بر املاک را بگیرد.

وی گفت: در سه سال اخیر هیچ تغییری در مسکن اتفاق نیفتاده است. اگر تعداد خانه های خالی در تهران را فقط بخواهیم پر کنیم چیزی حدود یک و نیم میلیون نفر به جمعیت افزوده خواهد شد که در کنار آن مشکلات زیادی همچون ترافیک را نیز به همراه خواهد داشت.

عبده تبریزی افزود: دولت سیاست هایی که تعیین کرده درست است اما به نتیجه نرسیدن آن بخشی به دلیل نبود منابع بوده بخشی به دلیل سوداگری هایی که در بخش مسکن ایجاد شده اما تلاش دولت در ساماندهی بخش مسکن است.

بخش قابل ملاحظه خانه های خالی در تملک بانک هاست

وی در ادامه افزود: بانک مرکزی فشار زیادی برای فروش خانه های خالی بر بانک ها وارد کرده است چون بخش قابل ملاحظه ای از خانه های خالی در تملک بانک هاست.

به اعتقاد مشاور وزیر راه و شهرسازی، کار عمده دولت یازدهم این است که بازار بلندمدت وام مسکن را ایجاد کنیم تا خانه اولی ها صاحب خانه شوند. اگر بانک ها با نرخ ۲۰ درصد و ۲۵ درصد وام مسکن را ارائه دهند مردم از عهده وام ها بر نمی آیند و بازهم صاحب خانه نمی شوند.

وی افزود: در دولت قبل برای خرید وام تعلق نمی گرفت اما در دولت دهم و یازدهم سیاست ها بر پرداخت وام بوده است تا خرید مسکن آسان تر شود.

عبده تبریزی با اشاره به اینکه زمانی که شهرداری ها بیشترین تراکم را بگذارند و بیشترین قیمت را بگیرند حاصل کار سوداگری است، گفت: در حال حاضر قیمت ها در حال پایین آمدن است اما محسوس نیست همچنین عرضه واحدهای ارزان قیمت به حرکت بازار مسکن کمک می کند.

حدود ۱۲ تا ۲۵ درصد از واحدهای نوساز مالیات گرفته می شود

افشین پروین پور کارشناس مسکن دیگر مهمان برنامه پیرامون اهمیت نحوه گرفتن مالیات، افزد: حدود ۱۲ تا ۲۵ درصد از واحدهای نوساز مالیات گرفته می شود. اگر مسکن تا ۳ سال عرضه شود باید مالیات بدهد و از سه سال به بعد نیاز به مالیات نیست و این مالکان را تشویق می کند ساختمان را تا سه سال احتکار کنند و از سال سوم به بعد بفروشند.

وی افزود: باید بین شخص حقیقی سازنده و شرکت فروشنده مسکن تفاوتی نباشد و سیستم تولید مسکن اصلاح شود.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه گرفتن مالیات می تواند کلیدی باشد، اظهار داشت: بخشی از ثروت ملی هزینه شده تا آن مسکن ساخته شود بنابراین نباید مسکن احتکار شود.

وی پیشنهاد داد: لازم است دولت هزینه کند تا کنترل سوداگری شود؛ طبق آمار سال ۹۰ ما حدود ۴۰۰ هزار مسکن خالی در تهران داشتیم که قاعدتا تاکنون افزایش یافته است و اگر این مسکن های خالی عرضه شود قیمت مسکن بشدت پایین می آید. وزیر مسکن چند روز پیش تعداد مسکن های خالی در تهران را ۳ میلیون واحد اعلام کرده بود.

پروین پور در ادامه با تاکید بر اینکه مسکن مشکل اصلی و مانع بزرگی برای ازدواج جوانان شده است، گفت: ما حدود ۳ میلیون جوان مجرد داریم که شرایط تشکیل زندگی ندارند و مسکن دغدغه اصلی زندگی آنهاست و حتی توانایی اجاره مسکن ندارند ولی اگر قیمت مسکن بشکند روی اجاره بها هم تاثیر می گذارد.

در حوزه مسکن مازاد تولید نداریم

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ارتباط تلفنی با برنامه با اعتقاد بر اینکه در حوزه مسکن مازاد تولید نداریم، تصریح کرد: بخش عمده خانه های خالی در شهرهای بزرگ مربوط به خانه های لوکس با متراژ زیاد است نه واحدهای مسکونی با متراژ ۶۰ یا ۷۰ متر که متقاضی دارد و مالک حاضر به فروش آن نیست.

حسام عقبایی ادامه داد: متاسفانه نتوانستیم برای متقاضیان واقعی مسکن مورد نیازشان را ایجاد کنیم تا آنها با توان مالی خود بتوانند صاحب مسکن شوند.

وی با اشاره به وجود خانه های خالی لوکس در کشور، افزود: بسیاری از خانه های لوکس که امروز با آنها در شهرهای بزرگ مواجه هستیم متعلق به بانک ها هستند و بزرگترین سوداگری در حوزه مسکن توسط بانک ها انجام شده است.

وی گفت: در راستای اصلاح قوانین و برخورد با چنین اقداماتی در حوزه مسکن متاسفانه اتفاق خاصی رخ نداده است و این سیاست ها همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار