هنگام تشنج کودکان استرس نداشته باشید

تشنج، تغییر ناگهانی فعالیت حرکتی در فرد است که ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز بوده و در کودکان نیز شایع است.

تشنج، تغییر ناگهانی فعالیت حرکتی در فرد است که ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز بوده و در کودکان نیز شایع است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از شایع‌ترین انواع تشنج در کودکان، تشنج ناشی از تب است که البته معمولاًسرنوشت خوبی دارد، اما گاهی نیز به علت یک بیماری خطرناک مانند مننژیت (التهاب و عفونت پرده‌های مغزی) ایجاد می‌شود.
تشنج ناشی از تب معمولا در کودکان یک تا ۵ سال رخ می‌دهد، هر چند گاهی این نوع تشنج قبل از یک سالگی یا بعد از پنج سالگی هم دیده می‌شود. در برخی خانواده‌ها تشنج بسیار شایع‌تر بوده که به علت زمینه ژنتیکی است.
امروز با موضوع دلایل و راهکارهای درمان تشنج کودکان گفتگویی را با «دکتر جعفر نصیری- فوق تخصص بیماری های مغز و اعصاب کودکان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
چه اتفاقی در سیستم مغز و اعصاب باعث ایجاد تشنج می شود؟
تغییرات ناگهانی در رفتار و حرکت که یک فرد پیدا می کند و برای دوره زمانی مشخص ادامه پیدا می کند، در تشخیص تشنج کمک کننده است.
کسانی که رفتار عادی دارند و به یکباره برای مدت محدودی رفتار غیر عادی پیدا می کنند، به این معناست که تشنج دارند.
مغز انسان ها میلیون ها سلول عصبی دارد که در تعادل با هم به سر می برند اما هنگام تشنج تعداد زیادی از سلول های عصبی به سمت هم شلیک می کنند.
در زندگی روزمره مغز ما برای هر کاری دستور خاصی می دهد، مثل وقتی که ما قصد نوشتن با خودکار داریم، در بخشی از مغز سلول های عصبی به سمت عضو مورد نظر اقدام به شلیک می کنند.
این در حالی است که هنگام تشنج تعداد زیادی از سلول ها به صورت کنترل نشده و همزمان شروع به شلیک کردن می کنند و به همین دلیل گاهی دست ها و گاهی سایر اعضای بدن را دچار تشنج می کند.
در واقع باید گفت که تشنج همان تغییرات ناگهانی در رفتار و حرکات طبیعی است وکاهش قند و اکسیژن خون در ایجاد تشنج بسیار مؤثر است.
با دیدن چه علایمی در کودکان باید متوجه بروز تشنج شویم؟
تشنج بسته به اینکه چه مقدار از مغز را گرفتار کرده باشد، فرق می کند، تشنج هایی که یک قسمت از مغز را درگیر می کنند، علایم خاص خود را دارند و برخی تشنج ها دو نیمکره مغز را درگیر می کنند که تشنج های عمومی از آنها یاد می شود.
شایع ترین علایم تشنج های عمومی همان علایمی است که مردم مشاهده می کنند؛ از جمله از دست رفتن مقطعی هوشیاری، بالارفتن چشم ها، خروج کف از دهان، بی اختیاری ادرار، سفت شدن اندام بدن برای چند لحظه و سپس حرکت های غیر ارادی بدن که باید مورد توجه قرارگیرد.
وقتی از علایم تشنج صحبت می کنیم باید بدانیم روزمره بسیاری از این علایم را می بینیم که ممکن است تشنج نباشند یا اگر دیدیم بلافاصله نتیجه نگیریم که تشنج رخ داده است.
مدت زمانی که فرد مبتلا به این علایم می شود مهم است؟
تشنج حرکت یا رفتار غیر طبیعی برای مدت زمانی محدود است، به عنوان مثال معمولاً سه دقیقه طول می کشد، البته در پاره ای از مواقع تا نیم ساعت هم طول می کشد.
هنگام تشنج کودک چه کنیم؟
هنگامی که کودک دچار تشنج می‌شود، نباید به هیچ وجه استرس داشته باشیم، والدین باید آرامش خود را حفظ کرده و کنار کودک خود بمانند.
کودک را به یک طرف بخوابانند تا در صورتی که استفراغ کرد، مواد استفراغی باعث خفگی او نشود و لباس‌های او را آزاد کنند.
نیازی نیست دندان‌های کودک را از هم باز کنید، فقط مطمئن شوید زبان کودک تحت فشار نباشد.
بعضی از والدین هنگام تشنج کودک به خصوص در همراه بودن با تب سعی می‌کنند او را پاشویه کنند و یا زیر آب سرد بگیرند، اما باید به یاد داشته باشند که هیچ کدام از این روش‌ها موثر نیستند.
بعد از توقف تشنج اگر کودک تب داشت، می‌توان از شیاف استامینوفن استفاده کرد.
از آنجا که تشنج ناشی از تب گاهی ناشی از علل مهم و خطرناک است و همچنین به دلیل این‌که بعضی از علل تشنج‌های بدون تب مثل کمبود قند و کلسیم نیاز به درمان اختصاصی دارد، بلافاصله پس از بروز تشنج به اورژانس زنگ بزنید و یا کودک را سریعاَ به نزدیک‌ترین بیمارستان برسانید.
داروهای کودکانی که دچار تشنج می شوند به تدریج باید قطع شود و بیشتر مورد مراقبت قرار گیرند.
ورزش دوچرخه سواری تا یکسال پس از بروز تشنج ممنوع است زیرا هر چه زمان بگذرد و تشنج تکرار نشود، احتمال تکرار نشدن آن افزایش می یابد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار