تلاش می کنیم اصفهان به عنوان شهر پایتخت کتاب ایران مطرح شود

رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: تلاش می کنیم استان اصفهان بتواند به عنوان شهر پایتخت کتاب ایران و حتی جهان مطرح شود.

رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: تلاش می کنیم استان اصفهان بتواند به عنوان شهر پایتخت کتاب ایران و حتی جهان مطرح شود.

رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان، به خبرنگار ایمنا گفت: جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوان، به منظور ترویج کتابخوانی بین کوکان و نوجوانان برگزار می شود.

رضا مهندسی ادامه داد: کتابها ازسوی تیم علمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ازبین کتابهای کودکان و نوجوان ۷ تا ۱۴ سال گزینش و معرفی می شود و کتابفروشی های منتخب شهرستان های استان این کتابها را به ۵۰ درصد تخفیف به بچه ها می فروشند. بچه ها با این کتابها چند کار انجام می دهند، ازجمله اینکه به نویسنده نامه می نویسند یا از کتاب فیلم موبایلی تهیه می کنند و مواردی دیگر و درنهایت به بحث می نشینند و بصورت تیم ۱۲ نفره با یکدیگر درباره آن کتاب به گفتگو می نشینند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته سه منتخب کشوری از استان اصفهان در این جشنواره معرفی شدند گفت: امسال نیز اختتامیه کشوری همزمان با هفته کتاب در تهران برگزار می شود ضمن اینکه در سطح استان نیز اختتامیه خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان جزو طرح های ترویج کتاب و کتابخوانی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری چند دستگاه ازجمله شهرداری، نهاد کتابخانه های عمومی، بهزیستی، کانون پرورشی کودکان و نوجوانان و تعدادی دستگاه دیگر در سطح کشور برگزار می کند، عنوان کرد: سال گذشته در سطح کشور بیش از ۲۲ هزار کودک و نوجوان به عضویت این طرح درآمدند و امیدواریم امسال نیز استقبال بیشتری در اصفهان و در سطح کشور صورت بگیرد.

رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درباره برگزاری ایستگاه های کتابخوانی در میدان نقش جهان اصفهان اظهار کرد: ویژگی برنامه ایستگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان، خودجوش بودن این حرکت است که بچه ها در تمام ورودی های میدان امام حضور دارند و در طرح ایستگاهای کتابخوانی شرکت کرده اند، حتی گروه های کودکان کار نیز در این برنامه حضور دارند. ضمن اینکه سال گذشته تنها ۱۵ شهر عضو باشگاه های کتابخوانی بودند ازجمله اصفهان و کاشان که نامزد دریافت عنوان پایتختی کتاب ایران نیز بوده اند، اما امسال علاوه بر اصفهان و کاشان شهرهای نجف آباد و شهرضا نیز به جمع نامزدین دریافت عنوان پایتختی کتاب ایران درآمدند و در این شهرستانها نیز عیناً همین حرکتهای ایستگاه های کتابخوانی انجام می شود.

وی افزود: یونسکو درهر سال یک شهر را به عنوان پایتخت کتاب دنیا معرفی می کند که طرحهایی که در ترویج کتابخوانی مهم باشد و عموم مردم را به کتابخوانی تشویق کند و همگانی باشد این عنوان را بدست خواهد آورد. ایران نیز چند سال نامزد دریافت پایتختی کتاب دنیا بوده است ولی هنوز به این مهم دست نیافته است. همچنین مدتی است که طرحی هم در ایران با عنوان پایتختی کتاب ایران اجرا شده که امسال دوره چهارم آن است اما اصفهان هنوز به عنوان پایتخت کتاب ایران دست نیافته ولی تلاش می کنیم که اصفهان و همه شهرستانهای استان را مطرح کنیم هرچند که اصفهان و کاشان و شهرضا جزو ۱۰ شهر منتخب هستند اما هنوز به تک شهر منتخب نرسیده ایم و انتظار داریم به این هدف برسیم.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار