۱.۵ میلیارد دلار برای اشتغال روستائیان در نظر گرفته شده است

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: دولت ۱.۵ میلیارد دلار برای اشتغال روستائیان در نظر گرفته است که این رقم به ریال تبدیل و صندوق توسعه ملی آن را در قالب تسهیلاتی با سود یک رقمی در اختیار بانک ها قرار خواهد داد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: دولت ۱.۵ میلیارد دلار برای اشتغال روستائیان در نظر گرفته است که این رقم به ریال تبدیل و صندوق توسعه ملی آن را در قالب تسهیلاتی با سود یک رقمی در اختیار بانک ها قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر نوراله زاده شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب درباره تسهیلات دولت برای اشتغال روستایی و عشایری، گفت: با توجه به مطالعات دولت در شورای عالی اشتغال، یکی از مشکلاتی که در کشور با آن مواجه هستیم فرصت های کسب و کار و ایجاد فرصت های اشتغال برای جوانان است که باید در مناطق روستایی توجه ویژه شود.

وی با تاکید براینکه یکی از موانع ایران در حوزه کسب و کار عدم دسترسی مناسب به منابع مالی در این حوزه است، افزود: سعی دولت بر این بود که دسترسی روستاییان را به منابع مالی ایجاد کند که این کار در سال ۹۴ در شورای عالی اشتغال مطرح و به تصویب رسید همچنین در سال ۹۵ در قالب لاحه جداگانه در مجلس با دو فوریت ارائه شد و مجلس این کار را قبول کرد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه صندوق توسعه ملی نزد بانک ها افتتاح حساب می کند و اقساط پرداخت شده به صندوق توسعه ملی باز می گردد، اظهار داشت: بانک ها تعهد داده اند که بر اساس قانون هرکدام از بانک ها و صندوق کارآفرینی به نسبت منابع مالی که می توانند در روستاها اختصاص دهند صندوق توسعه ملی اختصاص می دهد که بعد از ارزیابی صندوق توسعه ملی این مبلغ را نزد بانک ها قرار خواهد داد.

وی افزود: اصل پول یک و نیم میلیارد دلار است که تبدیل به ریال می شود و صندوق توسعه ملی آن را در اختیار دو بانک و بانک کارآفرینی سپرده گذاری می کند و براساس مقدار مصوب آن مطابق توان هربانک و بانک کارآفرینی تسهیلات به روستائیان پرداخت خواهد کرد.

سود تسهیلات اشتغالزایی روستاییان یک رقمی است

به گفته نوراله زاده، سود تسهیلات حتما یک رقمی خواهد بود و صندوق توسعه ملی بر اساس قرض الحسنه این مبلغ را در اختیار بانک ها قرار خواهد داد.

وی گفت: در قانون برنامه ششم در منابع مالی برنامه، پیش بینی شده است که تسهیلات بانکی باید رشد سالانه ۷.۲ درصد داشته باشد یعنی از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ عدد تسهیلات بانکی باید تا سال ۹۶ به ۱۱۴۳ هزار میلیارد تومان و همچنین تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵۷ هزار میلیارد تومان برسد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید بیان داشت: برای بانک ها به غیر از بانک کارآفرینی چون منابع گران قیمتی دارند تصمیم گیری می شود چه مقدار وام پرداخت شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ۱۰ درصد از سرمایه گذاری ها از طریق بانک ها برای اشتغال در روستاها انجام می شود با این احتساب حداکثر ۱۰ درصد نیز به توسعه اشتغال در حوزه کسب و کار کمک خواهد شد.

پیش بینی ایجاد حدود یک میلیون شغل تا پایان برنامه ششم توسعه برای روستائیان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دیگر مهمان برنامه با اشاره به اینکه عمده علت مهاجرت از روستا عدم درآمدزایی است، گفت: پس علت اصلی موضوع اشتغال و درآمدزایی است و طرح ضربتی اشتغال و طرح رونق تولید که پیش روی ما بود باید استفاده شود و معایب آن برطرف شود.

حسینعلی حاج دلیگانی افزود: در اشتغال روستایی و عشایری باید جایگاه مبهم این طرح مشخص شود و پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه هر سال بین ۹۵۰ تا یک میلیون شغل ایجاد شود.

وی ادامه داد: برداشت از صندوق سپرده توسعه یکی از روش های ایجاد اشتغال است و بحث نظارت ها هم روشی دیگر است که می تواند سالی ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کند اما باید در روستا ایده کسب و کار به روستائیان داده شود.

این نماینده مجلس افزود: باید اجازه تولید کالایی به روستائیان باید داده شود که امکان صادرات و فروش آن نیز وجود داشته داشته باشد. وزیرعلوم هم اعلام کرده است که ۲۵ درصد بیکاری ما مربوط به تحصیل کردگان ماست.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت ها باید ایجاد شود. صدور مجوزها نیز باید سرعت گیرد چون در کشورما این صدور مجوزها خیلی کُند است، بیان داشت: نکته دیگر این است در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری باید از واردات کالای مشابه تولیدی در کشور جلوگیری شود از طرف دیگر به تولید کالا در داخل کشور اهمیت دهیم.

تخصیص ۲۵ درصد تسهیلات اشتغالزایی به روستائیان و ۲ درصد به عشایر

هادی قوامی نماینده مجلس شورای اسلامی دیگرمهمان برنامه گفت: طرح های مربوط به بنگاه های زودبازده موفق نبود اما ما در این طرح اخیر تنها به نقاط روستایی تسهیلات می دهیم و عملا مانند گذشته این تسهیلات عام نیست.

وی با اشاره به اینکه مناطق محروم می توانند از تسهیلات بیشتری نسبت به مناطق کم محروم تر بهره مند شوند، افزود: دولت روی درستی اجرای این طرح نظارت می کند، در گزارش های ۶ ماهه هم نتیجه عملکرد به این طرح برای مجلس فرستاده می شود تا در صورت بروز هرگونه تخلفی، متخلفان به مراجع قضایی معرفی شوند.

قوامی گفت: این تسهیلات ۲۵ درصد روستائیان و ۲ درصد از جمعیت عشایر را به خود اختصاص می دهد و قرار است در مدت زمانی ۲ تا ۳ ساله حدودا ۳۰۰ هزار شغل در مناطق محروم و عشایری ایجاد کند.

توافقات در حوزه گل و صنایع دستی برای اشتغازایی روستائیان

نواله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در پایان به زیرساخت ها اشاره کرد و گفت: زیرساخت ها نکته مهمی است که در جلسات انجام شده برای روستاها و بر اساس توافق های انجام شده و هزینه زیرساخت ها در راستای کسب و کار داده می شود.

وی درباره صادرات گل نیز گفت: در حوزه گل توافقی با شرکت هایی که در ایران فعال هستند انجام شده که تولید در ایران انجام شود و با این کار بازار ۱۷ کشور را در دست می گیریم که به زنجیره جهانی متصل می شویم.

نواله زاده اضافه کرد: در صنایع دستی نیز نشستی داشتیم و براساس طرح از قبل تعیین شده تسهیلات داده شد تا بتوانیم محصولات را در سراسر جهان عرضه کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار