خشکی بینی علت اصلی خون دماغ شدن

در فصل تابستان گرما موجب انبساط و گشاد شدن رگ‌ها شده و بر اثر کوچکترین ضربه و یا وجود خشکی در بینی، فرد مستعد بروز خون دماغ می شود.

در فصل تابستان گرما موجب انبساط و گشاد شدن رگ‌ها شده و بر اثر کوچکترین ضربه و یا وجود خشکی در بینی، فرد مستعد بروز خون دماغ می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، در فصل تابستان گرما موجب انبساط و گشاد شدن رگ‌ها شده و بر اثر کوچکترین ضربه و یا وجود خشکی در بینی، فرد مستعد بروز خون دماغ می شود.

"بشارت زارع زاده، پزشک عمومی" در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خون دماغ شدن در بزرگسالان بالای ۵۰ سال عمدتا ناشی از فشار خون بالا است و در اولین مرحله باید فشار خون فرد بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه خشکی بینی عمده ترین علت خون دماغ شدن است، گفت: قرار گرفتن در معرض آفتاب و گرمای شدید احتمال خون‌دماغ شدن را افزایش می دهد زیرا در این حالت درجه حرارت بینی افزایش پیدا می‌کند و مخاط آن خشک می‌شود.

زارع زاده در ادامه افزود: یکی از راه های پیشگیری خشکی بینی استفاده از میوه جات و سبزیجات است که مهم تر از همه مصرف کافی آب نیز بسیار تاثیر گذار است، همچنین چکاندن روغن تره در بینی به مرطوب شدن مخاط بینی کمک می کند.

این پزشک عمومی خاطر نشان کرد: کنترل کردن خون دماغ در کودکان به دلیل فعالیت و تعریق بیش از حد کمی مشکل است و باید شب ها قبل از خواب بینی آنها را چرب کرد.

وی علت دیگر خون دماغ شدن را ناشی از ناهنجاری های بینی برشمرد و گفت: برخی از مشکلات بینی از جمله کولیت بینی و ... با دست کاری و یا ضربه باعث خونریزی می شوند و لازم به ذکر است سربالا کردن هنگام خون دماغ که بسیار مرسوم است می تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا در این هنگام خون وارد حلق فرد می‌شود.

از روغن تره کمک بگیرید

متخصصان طب سنتی معتقدند اگر خون‌دماغ با بیماری‌های زمینه‌ای همچون کمبود عوامل انعقادی، اختلالات ناحیه سینوس و بیماری‌های خطرناک مانند سرطان ارتباطی نداشته باشد، می‌توان برای رفع آن از درمان‌های طب سنتی کمک گرفت. شایع‌ترین علت خونریزی از بینی به‌خصوص در خانم‌ها و کودکان، خشک شدن مزاج بینی و رگ‌های خونی است. درواقع خشکی باعث می‌شود رگ حالت کشسانی خود را از دست دهد و شکننده شود. برای جلوگیری از این نوع خون‌دماغ می‌توان داخل بینی را با مقداری روغن بنفشه، روغن زیتون و روغن تره مرطوب کرد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار