مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور: اصفهان سومین رتبه تصادفات درون‌شهری را دارد

مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور با بیان اینکه اصفهان هم در رابطه با تصادفات آمار کشته‌شدگان زیادی را در کشور به خود اختصاص داده است، گفت: در سال 95 اصفهان سومین رتبه تصادفات درون‌شهری را داشته است.

مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور با بیان اینکه اصفهان هم در رابطه با تصادفات آمار کشته‌شدگان زیادی را در کشور به خود اختصاص داده است، گفت: در سال 95 اصفهان سومین رتبه تصادفات درون‌شهری را داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پویا محمدیان یزدی پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از شبکه فناوری اطلاعات حوزه حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته از ترافیک شهر اصفهان تلاش‌های خوبی در این حوزه در کلان‌شهر اصفهان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بازخورد این اقدامات شهرداری اصفهان در حوزه ترافیک در فضاهای مجازی کاملاً مشهود است، افزود: با بازدیدها صورت گرفته مشاهده شد که توسعه خطوط BRT در شهر اصفهان با سرعت بسیار بالایی در حال انجام است و این ارگان سعی دارد تا این خطوط را در این شهر بیشتر کند.

مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور تصریح کرد: اقداماتی در حوزه ترافیک شهر اصفهان اقداماتی صورت گرفته است که هنوز در پایتخت ایران هم این اقدامات را نتوانسته انجام دهد و این موضوع نقطه پرقوت و مثبت شهر اصفهان است.


** تلاش برای کاهش حداقل 1 نفر کشته در تصادفات درون شهری

وی با اشاره به کتابخانه دیجیتال شهرداری اصفهان تأکید کرد: کتابخانه دیجیتال در حوزه ترافیک در اصفهان رونمایی شد اما در کل کشور تا به حال چنین نداشتیم که این اقدام کار بکری در کلان‌شهر اصفهان و قطعاً این اقدام الگویی برای تمام شهرهای کشور خواهد شد.

محمدیان یزدی ادامه داد: یکی از معضلات در بحث تصادفات در کشور گزارش اتفاقات سر صحنه حادثه بود اما در حال فضای مجازی پیشرفت کرده است و این معضل دیگر وجود ندارد چرا که فرد با گوشی خود می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان از سر صحنه حادثه عکس و فیلم ضبط کرده و به ارگان‌های مرتبط ارسال کنند.

وی در رابطه وضعیت کشور در حوزه ایمنی و تصادفات بیان کرد: این موضوع از بحث‌هایی است که دولت تأکید بر توجه بیشتر و قرار آن به عنوان اولویت در کشور دارد؛ اگر بتوانیم با اقدامات در شهرداری اصفهان یک کشته در شهر اصفهان کمتر به همراه داشته باشیم، اقدام شایسته‌ای انجام داده‌ایم.


** تلفات سالیانه یک میلیون و 200 هزاری در جهان

مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور خاطرنشان کرد: در جهان سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر جهان کشته ناشی از تصادفات داریم که این آمار در ایران از سال 85 تا 95 حدود 238 هزار نفر بوده است؛ برای کاهش این آمار هر اقداماتی خوبی می‌توانیم انجام دهیم و باید توجه داشته باشیم که با چنین ظرفیت‌های هوشمند بهتر می‌توان به این هدف رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 20 میلیون خودرو در کشور پلاک‌گذاری کرده‌ایم که طی ده سال اخیر این آمار با 143 درصد رشد رو به رو بوده است، افزود: 38 میلیون نفر از جمعیت ایران دارای گواهینامه هستند، هم چنین 11 میلیون موتورسیکلت در کشور پلاک‌گذاری شده است گه بیش از 50 درصد آنان فرسوده هستند.

محمدیان یزدی در ادامه اظهار کرد: از سال 84 به بعد روند کشته‌شدگان ناشی از تصادفات در کشور سیر نزولی پیدا کرده است؛ به ازای هر 10 هزار نفر وسیله نقلیه در کشور 5 هزار نفر کشته ناشی از تصادفات داشته‌ایم که باید این آمار کاهش پیدا کنم.


** 34 درصد تلفات جانی مربوط به موتورسیکلت‌سواران است

وی در رابطه با تصادفات درون شهری ابراز کرد: تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات درون شهری ایران در دو سال گذشته 4 هزار و 408 نفر بوده که این آمار در سال 95 این آمار به 4 هزار و 355 نفر کاهش پیدا کرده است، باید اقدامات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور در ادامه گفت: 34 درصد آمار کشته‌ها در تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها و 46 درصد مربوط به عابران پیاده است، به عبارتی باید یک هدف‌گیری در شهرداری صورت گیرد و وضعیت موتور و عابران پیاده سازمان پیدا کند و در برنامه کاری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عدم توجه به جلو در تصادفات سهم 37 درصدی را در تصادفات فوتی داشته‌اند، ادامه داد: بیشترین تصادفات در شهر در مواقع عصر تا شب رخ می‌دهد، هم چنین استان اصفهان در رده سوم بیشترین تصادفات درون شهری قرار دارد.

** اصفهان سومین رتبه تصادفات درون‌شهری را دارد

محمدیان یزدی با بیان اینکه اصفهان هم در رابطه با تصادفات آمار کشته‌شدگان زیادی را در کشور به خود اختصاص داده است، تأکید کرد: در سال 95 اصفهان سومین رتبه تصادفات درون‌شهری را داشته و این در حالی است که آمار تصادفات درون‌شهری اصفهان در سال 94 به گونه‌ای بود که این استان در رتبه دوم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه 27 درصد از کشته‌های کشور در حوزه شهری است، گفت: در قانون احکام توسعه که ابلاغ شده بانک جامع حمل و نقل کشور ، سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل است به صورت کتابچه آماری منتشر می‌شود، دولت نیز موظف است ساز و کارهای لازم را برای کاهش 10 درصد تصادفات مدنظر قرار بگیرد.

مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور با اشاره به ماده 108 قانون برنامه ششم توسعه افزود: موضوع ترافیک در شهر بر اساس شورای ترافیک در تهران صورت می‌گیرد که از همه نهادها در این جلسه‌ها حضور دارند ، به واسطه این موضوع پلیس راهور موظف است سیاست‌های شهرداری را پیاده کند ، شهردار نیز مکلف است سیاست‌های خود را به فرمانده راهور ابلاغ کند و این مسائلی است که در شهر اصفهان نیز صدق می‌کند.


** 85 درصد آلودگی‌ها مربوط به منابع متحرک است

وی در ادامه ابراز کرد: در سال 97 باید کمک به پلیس راهور در دستور کار قرار گیرد تا ارتباط مختلفی و کارآمد را میان شهرداری و راهور ایجاد کنیم، 5 درصد از جرائم رانندگی به صدا و سیما تعلق می‌گیرد تا در راستای فرهنگ ترافیک اقدام کند.

محمدیان یزدی اظهار کرد: گزارشی تحت عنوان سیاهه آلودگی هوا منتشر می‌شود که در شهر تهران سالانه 725 هزار تن آلودگی تولید می‌شود؛ 85 درصد به منابع متحرک مانند خودروها است که این وضعیت در اصفهان نیز وجود دارد، عمده آلودگی از 5 گاز ناشی می‌شود، آنچه که بلای جان بشر شده است ذرات معلق است که 70 درصد آن از منابع متحرک ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: بحث منابع متحرک از اهمیت والایی برخوردار است به طوری که سهم خودروهای سواری از انتشار آلودگی هوا بیشترین سهم است به این صورت که 91 درصد خودروهای ایران انژکتوری هستند اما 9 درصد دیگر که کاربراتوری هستند 51 درصد از سهم آلودگی را به خود اختصاص داده‌اند.


** سهم 15 درصدی موتورسیکلت در آلودگی هوا

مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور گفت: خودروهای کاربراتوری ناوگان‌های فرسوده و خودروهایی است که فرسوده هستند و منشأ آلودگی به شمار می‌آیند؛ با نوسازی که صورت گرفته این موضوع به حداقل رسیده است.

وی اظهار کرد: بیش از 90 درصد موتورسیکلت‌های کشور کاربراتوری هستند که این موتورسیکلت‌ها اصلی‌ترین منشأ آلودگی هوا و ذرات معلق در هوا هستند که 15 درصد آلایندگی تولید می‌کنند؛ به طور کلی موتورسیکلت‌ها 15 درصد، اتوبوس شرکت واحد، 18 درصد و اتوبوس‌های سرویس‌ها 26 درصد تولید آلودگی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.


** یک خودروی کاربراتوری 15 برابر یک خودروی انژکتوری آلودگی تولید می‌کند

محمدیان یزدی بیان کرد: یک خودروی کاربراتوری 15 برابر یک پراید انژکتوری آلودگی تولید می‌کند و در این راه طرح الیزت را داریم و این مصوبه دولت است که مکلف کرده کلیه کلان‌شهرها محدودیت‌هایی را در این زمینه ایجاد کنند و در شورای عالی ترافیک نیز ابلاغ و برای دستگاه‌ها لازم الاجرا شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از یک بازه‌ای به بعد باید جلوی خودروهای کاربراتوری را بگیریم، اعمال قانون خودروهای فرسوده از بحث‌هایی است که دولت به دنبال آن است و تردد این خودروها در هر 24 ساعت 50 هزار تومان باید جریمه شود؛ بنابراین باید دوربین‌ها در سطح شهر فعال شوند.

مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور ابراز کرد: همه امکانات در اصفهان برای کاهش تصادفات و ترافیک شهری محیا است و با تعامل پلیس راهنمایی و رانندگی باید شاهد برخورد با متخلفان باشیم و در حوزه فرهنگ‌سازی اقدامات خوبی صورت گرفته اما باید در حوزه تشدید برخورد با متخلفان از امکانات هوشمند به خوبی و حداکثر استفاده شود.


*بیش از 60 درصد مجروحان حادثه‌ها در بیمارستان‌ها فوت می‌کنند

وی در ادامه تصریح کرد: طی پایشی که در 31 استان داشته‌ایم، طبق آمار به دست آمده بیش از 60 درصد مجروحان حادثه‌ها در تصادفات در بیمارستان‌ها، 41 درصد از مجروحان در صحنه حادثه و 6 درصد در مسیر انتقال به بیمارستان کشته می‌شوند، قرار است جلساتی نیز در این راستا در شهرداری و استانداری با دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شود.

محمدیان یزدی در پایان با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته در حوزه ترافیک توسط شهرداری اصفهان قابل تقدیر و تجلیل است، گفت: اقدامات انجام شده در حوزه ترافیک شهر اصفهان قطعاً می‌تواند الگوی خوبی برای استان‌ها و شهرهای کشور باشد اما باید دقت داشت که با استفاده از ظرفیت‌های هوشمندانه شهر می‌توان به اهداف در این زمینه نزدیک‌تر شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار