HTML چیست؟

کسی که قصد یادگیری html را دارد به احتمال زیاد می خواهد هر چه سریعتر سایتی را ساخته و بر روی شبکه اینترنت قرار دهد و احتمالا بسیار هم هیجان زده است . اما باید نکته مهمی را به شما بگویم و آن این است که اگر بخواهید تمام قواعد ساخت سایت را یاد گرفته وسپس ساخت سایت خود را شروع کنید احتمالا هیچ وقت این کار را نمی کنید زیرا زمان زیادی را صرف یادگیری دستورات مختلف کرده و درنهایت خسته می شوید در صورتی که ممکن است برای طراحی سایت خود به همه آنها نیاز نداشته باشید .

کسی که قصد یادگیری html را دارد به احتمال زیاد می خواهد هر چه سریعتر سایتی را ساخته و بر روی شبکه اینترنت قرار دهد و احتمالا بسیار هم هیجان زده است . اما باید نکته مهمی را به شما بگویم و آن این است که اگر بخواهید تمام قواعد ساخت سایت را یاد گرفته وسپس ساخت سایت خود را شروع کنید احتمالا هیچ وقت این کار را نمی کنید زیرا زمان زیادی را صرف یادگیری دستورات مختلف کرده و درنهایت خسته می شوید در صورتی که ممکن است برای طراحی سایت خود به همه آنها نیاز نداشته باشید .

از طرفی قالب های آماده نیز زیاد وجود دارد که اگر در آینده قصد توسعه سایت خود را دارید هرگز به سراغ آنها نروید ( حداقل تا قبل از طراحی یک سایت توسط خودتان ) .

یک روش کارآمد برای آن که انگیزه خود را از دست ندهید :

1- تمامی دستوراتی را که یاد می دهم حتما تایپ کرده و نتیجه را مشاهده کنید وگرنه این آموزش برای شما تبدیل به یک کتاب قصه می شود که شما را به خواب خواهد برد .

2- بعد از مدتی نرم افزار Dreamweaver را به شما معرفی خواهم کرد که سرعت نوشتن کدها را بیشتر می کند .

3- فارسی نویسی در سایت و قواعد لازم برای نمایش صحیح متن فارسی در html را آموزش خواهم داد . زیرا احتمالا محتوای سایت شما فارسی است .

4- بعد از یادگیری بخش های اول آموزش باید سایتی را ( هر چند بد) ساخته و بر روی اینترنت قرار دهید . من در آموزش های خود دقیقا این زمان را به شما تذکر خواهم داد و به شما یاد می دهم که چگونه اشتراکی را بخرید که به وسیله آن بتوانید فایل های html خود را بر روی یک کامپیوتر متصل به اینترنت قرار دهید . این مرحله مهمترین مرحله از آموزش شما می باشد . اگر این مرحله را انجام ندهید بی انگیزه شده و این آموزش ها را رها خواهید کرد .

5- نحوه ساخت قالب سایت که به صورت سه ستون می باشد ( قالب اکثر سایت ها ) را با استفاده از تگ div به شما آموزش خواهم داد .

6- به شما آموزش خواهم داد که CSS تا چه حد طراحی سایت را برای شما ساده می کند .

html چیست ؟

قبل از هر چیز بهتر است توضیح دهیم که html چیست و یک فایل html به چه منظوری ساخته می شود . چنانچه شخصی بخواهد صفحه ای از اینترنت را مشاهده نماید باید یک اشتراک اینترنت و یک کامپیوتر و یک برنامه مرورگر اینترنت که بر روی آن کامپیوتر نصب شده است داشته باشد . سپس آن شخص باید آدرس صفحه ای از اینترنت را که می خواهد ببیند ، در مرورگر وارد کند تا آن را مشاهده نماید . وقتی شما آدرسی را در مرورگر اینترنت وارد می کنید ، شبکه اینترنت شما را به سمت کامپیوتری که اطلاعات آن صفحه را در خود ذخیره کرده است ، هدایت می کند . در آن کامپیوتر ، اطلاعات صفحه مورد نظر شما در یک فایل html ذخیره شده است که مرورگر شما باید این فایل html را خوانده و سپس اطلاعات را برای شما نمایش دهد .

بنابراین چنانچه شما قصد ساخت یک سایت را داشته باشید باید ابتدا صفحات سایت خود را به صورت فایل های html بسازید و سپس آنها را بر روی کامپیوتری قرار دهید که به صورت شبانه روزی به شبکه اینترنت متصل باشد . شرکت هایی هستند که کامپیوترهای متصل به اینترنت دارند و شما تنها باید اشتراکی سالیانه را از آنها خریداری نمایید .

نحوه ساخت یک فایل html :

ساخت یک فایل html بسیار ساده می باشد . شما تنها به یک نرم افزار نیاز دارید که بتوانید با آن تایپ کنید . نرم افزار Notepad در ویندوز گزینه مناسبی می باشد . برای باز کردن این نرم افزار ، از منوی start در ویندوز ، Accessories را انتخاب کرده و سپس گزینه Notepad را انتخاب کنید .

برنامه Notepad باز می شود . ساده ترین کدی که می توانید در یک فایل html بنویسید به صورت زیر می باشد :



salam bar shoma !


عبارت نشان دهنده شروع کدهای html و عبارت نشان دهنده پایان کدهای html می باشد و عبارت salam bar shoma ! نیز ((سلامی)) است به شما که آن را در مرورگر اینترنت خواهید دید .

اکنون باید فایل را ذخیره کنید . قبل از ذخیره کردن فایل ، بر روی desktop خود فولدری به نام www.mysite.com بسازید ( یا هر نام دیگری ) . شما تمامی فایل های سایت خود را در این فولدر نگهداری خواهید کرد و بدین صورت کار خود را با نظم به پیش می برید . چیدمان فایل ها در این فولدر دقیقا با چیدمان فایل ها در کامپیوتری که بعدا سایت خود را بر روی آن قرار می دهید ، یکسان خواهد بود .

اکنون فایل را با نام index.html ذخیره کنید . دقت کنید که پسوند فایل را نباید txt انتخاب کنید بلکه پسوند فایل باید html باشد تا مرورگرهای اینترنت بتوانند فایل را بخوانند . نام اصلی ترین صفحه هر سایت index می باشد و به همین دلیل این نام را انتخاب کرده ایم .

حال بر روی فایل ذخیره شده کلیک راست نموده و از قسمت Open with گزینه Internet Explorer و یا هر مرورگر دلخواه دیگر را انتخاب کنید . مرورگر باز شده و صفحه index.html را نمایش می دهد .

شما صفحه ای کاملا سفید را مشاهده خواهید کرد که در آن عبارت salam bar shoma ! نوشته شده است :

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار