همایش «میانچال، مدار معرفت» در کاشان برگزار شد

همایش «میانچال، مدار معرفت» ، «نقش مسجد و مدرسه علمیه آیت الله العظمی مدنی کاشانی در انقلاب اسلامی» روز چهارشنبه با حضور جمعی از روحانیان، استادان حوزه و دانشگاه و برخی مسئولان محلی در دانشگاه کاشان برگزار شد.

ایرنا: همایش «میانچال، مدار معرفت» ، «نقش مسجد و مدرسه علمیه آیت الله العظمی مدنی کاشانی در انقلاب اسلامی» روز چهارشنبه با حضور جمعی از روحانیان، استادان حوزه و دانشگاه و برخی مسئولان محلی در دانشگاه کاشان برگزار شد.
[همایش «میانچال، مدار معرفت» در کاشان برگزار شد]

استاد حوزه علمیه قم در این همایش، فقیه و فقاهت را دارای جایگاه مهم و با عظمت دانست و گفت: فرهنگ الهی و خدایی فرهنگ خاصی است که فقیه پرورش و تحویل جامعه می دهد.
آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی، نیکویی، نداشتن بی تابی در برابر مشکل ها، بخشش و قیام برای گرفتن حق مومن را از جمله ویژگی های اخلاقی عالمان دینی ذکر کرد.
وی از مدرسه میانچال کاشان به عنوان مرکز علم و معرفت یاد کرد و گفت: طلبه‌های جوان باید به این مکان توجه داشته و به تاسی از آیت الله مدنی کاشانی بدنبال دانش و علم آموزی بروند.
رئیس دانشگاه کاشان نیز در این همایش از دانشگاه ها به عنوان مغز جامعه نام برد و گفت: اگر دانشگاه خوب کار کند بقیه دستگاه ها در جامعه نیز به نیکی کار خود را انجام می دهد.
عباس زراعت افزود: ارتباط تناتنگ با عالمان دینی، مدرسه ها و قشرهای مختلف مردم از جمله سیاست ‌ها و برنامه های دانشگاه کاشان است.
وی خاطرنشان کرد: توسعه یک کشور بدون توسعه فرهنگی امکان پذیر نیست و برای همین مهم باید به این مساله بسیار دقت کرد و این وظیفه دانشگاه است که فرهنگ جامعه را اصلاح کند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه ‌ها در جامعه منزوی شده و خود را در این زمینه ملزم نکرده اند ، تصریح کرد: وظیفه ما این است که ارتباط را بیشتر کنیم.
زراعت گفت: توجه به بزرگان فرهنگی جامعه را به رشد و تعالی سوق می‌ دهد و برگزاری چنین همایش هایی بیانگر توجه و ارج نهادن به بزرگان فرهنگی است.
رونمایی از چند اثر آیت الله حاج رضا مدنی کاشانی، برپایی نمایشگاه عکس و لوازم شخصی آیت الله مدنی، چاپ و توزیع ویژه نامه «منار» در 250 صفحه و رونمایی از سردیس این عالم وارسته در بوستان آیت الله مدنی کاشان از جمله برنامه های این همایش بود.
آیت الله حاج آقا رضا مدنی کاشانی در بیست و سوم محرم الحرام سال 1321 هجری قمری در کاشان دیده به جهان گشود.
پدر این عالم وارسته آیت الله «عبدالرسول مدنی» از علمای بزرگ زمان خود و والده مکرم ایشان دختر عالم بزرگ آیت الله «ملا حبیب الله شریف» بوده است.
وی تحصیلات خود را در کاشان در خدمت بزرگانی همچون شیخ «محمود نجفی»، «سید محمود علوی» و جدش «ملاحبیب الله شریف» ادامه داد و پس از 12 سال، در قم در خدمت آیت الله حاج شیخ «عبداکریم حایری» تحصیلات خود را ادامه و برای خدمت به مردم، اسلام و تشیع به کاشان بازگشت.
مرحوم مدنی سالها با تدریس در مسجد میانچال کاشان در تعلیم و تربیت طلاب و روحانیت نقش موثری داشت.
این عالم ربانی در کار تالیف و تصنیف بسیار کوشا بود و آثاری از خود بر جای گذاشت که نشان دهنده قدرت استنباط وی در مسایل فقهی است.
«براهین الحج الفقها والحجج»، «القصاص الفقها والخواص»، «کتاب الدیات»، «فرائض المقلدین» (رساله عملیه)، «کتاب الخلافه» ، «مناسک حج»، «آل محمد کیست»، «ولایت فقیه اصول مذهب شیعه» ، «کشف الاستار» و «کشف الحقایق» از جمله آثار ارزشمند این عالم ربانی است.
وی پس از سال ها مجاهدت در راه علم، تقوی و خدمت به خلق خدا در سن 93 سالگی در پنجم تیر1371 هجری شمسی برابر با 24 ذیحجه 1412 هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و در جوار بقعه «پنجه شاه» کاشان به خاک سپرده شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار