جابجايي ۱۱۰ اصله درخت در مسير پروژه‌هاي شهري مباركه

مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري مباركه از جابجايي ۱۱۰ اصله درخت در مسير اجراي پروژه شهري خبر داد.

جابجايي ۱۱۰ اصله درخت در مسير پروژه‌هاي شهري مباركه

به گزارش اصفهان امروز، طي ساليان گذشته قطع درختان به ويژه در شهرها چالش هاي فراواني را به همراه داشته است و اين در حالي است كه شهرها به عنوان كانون هاي تمركز، فعاليت و زندگي انسان ها براي اينكه بتوانند پايداري خود را حفظ و تضمين كنند چاره اي جز پذيرش ساختار و كاركردي متأثر از سيستم هاي طبيعي ندارند. در اين ميان فضاي سبز به عنوان جزء ضروري و لاينفك پيكره شهرها در متابوليسم آنها نقش اساسي دارند و كمبود آنها مي تواند اختلالات جدي را در حيات شهرها به وجود آورد. از سوي ديگر باتوجه به اينكه لازمه وجود اين درختان امري اجتناب ناپذير است اما در برخي مواقع به دليل توسعه شهري اين درختان جائي قرار گرفته اند كه اجراي پروژه هاي شهري را دچار اختلال مي كنند. از سوي ديگر مديريت شهري بايد به حفظ و نگهداري آن توجه كند و هم اينكه بايد در مسير ساخت و توسعه شهرها گام بردارند. از اين رو امروزه انتقال درختان يكي از پروژه هاي پرهزينه محسوب مي شود اما بدون شك در ميان گزينه هايي همچون قطع يا توقف پروژه هاي شهري؛ گزينه انتقال درختان مي تواند بهترين و منطقي ترين انتخاب باشد. از اين رو با توجه به اينكه امروز ضرب آهنگ توسعه در شهر مباركه طنين انداز شده است شهرداري مباركه نيز شيوه انتقال درختان را براي انجام پروژه هاي عمراني خود در نظر گرفته است.
هاشمي مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري مباركه فضاي سبز را يكي از مهمترين زيرساخت‌هاي اجتماعي شهري دانست و اظهار كرد: مهم ترين اثرات فضاي سبز در شهرها، كاركردهاي زيست محيطي آنهاست كه شهرها را به عنوان محيط زيست جامعه انساني معني دار كرده و با مقابله با اثرات سوء گسترش صنعت و كاربري نادرست تكنولوژي از يك سو و بالا بودن سطح زيبايي از سوي ديگر، باعث افزايش كيفيت زيستي شهرها مي شوند.
وي افزود: از سوي ديگر فضاي سبز و درختان در شهرها باعث تعديل دما، افزايش رطوبت نسبي، تلطيف هوا و جذب گرد و غبار است و بدون وجود آنها ممكن نيست شهرها پايدار باقي بمانند.
مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري مباركه تصريح كرد: از سوي ديگر بايد به اين نكته توجه داشت كه انجام طرح هاي عمراني شهرداري نيز نياز به بازگشايي معابر دارد و در اين ميان درختان فراواني در مسير آزادسازي اين مسيرها قرار دارند.
وي اضافه كرد: با توجه به نگاه مجموعه شهرداري مباركه در راستاي حفظ درختان ، براي بازگشايي معابر گزينه جابجايي درختان در اين شهر اجرايي شد كه با كمك نيروي هاي فضاي سبز شهرداي اين كار انجام گرفت و اين درختان به دليل اينكه بايد در شرايطي خاص نگهداري شود، به نهالستان اين شهر انتقال پيدا كردند.
هاشمي ادامه داد: به دليل آنكه جابجايي درختان علم و تخصص خود را نياز دارد، در سال گذشته مجموعه شهرداري مباركه از كارشناسان مربوطه دعوت به همكاري و اجراي اين طرح نمود كه هم كار جابجايي درختان را انجام دادند و هم به پرسنل فضاي سبز شهرداري مباركه آموزش لازم را انتقال دادند.
وي بيان كرد: بعد از آموزش خوشبتخانه پرسنل فضاي سبز شهرداري مباركه خود شروع به جابجايي درختاني كه در مسير آزادسازي قرار داشتند كردند.
مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري مباركه با اشاره به تعداد درختان جابجا شده اظهار كرد: تا اين زمان حدوداً ۱۱۰ درخت در شهر مباركه جابجا شده است.
وي در پايان با بيان اينكه غير از جابجايي بايد درختان قطع مي شد و از بين مي رفت، خاطرنشان كرد: يك درخت تا زماني كه به سن ۳۰ سال برسد، زحمات زيادي براي انجام شده تا اين درخت به نتيجه برسد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار