۷۰ درصد صنایع اصفهان زیر ظرفیت کار می‌کنند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: با توجه به شرایط کنونی از لحاظ قدرت و ابتکار عمل، برخی از صنایع توانستند از طریق منابع داخلی خود بهره‌وری را بالا برده و ۷۰ درصد صنایع اصفهان زیر ظرفیت کار می‌کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: با توجه به شرایط کنونی از لحاظ قدرت و ابتکار عمل، برخی از صنایع توانستند از طریق منابع داخلی خود بهره‌وری را بالا برده و ۷۰ درصد صنایع اصفهان زیر ظرفیت کار می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمدرضا برکتین صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مهمترین مشکلات در حوزه صنعت، اظهار داشت: مشکل صنعت ریشه در دراز مدت دارد و عوامل دیگر هم سبب تشدید مشکلات در این حوزه شده است، مسئله تحریم‌ها، وابستگی‌های قبل از تحریم‌ها و وابستگی کشور به نفت از جمله دلایل پدیداری این مشکلات است.
وی افزود: تحریم‌ها قطعاً مشکلات را تشدید کرد و شرایط تورمی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله موارد بروز مشکلات در بخش صنعت شد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه دولت یازدهم و تیم اقتصادی آن تصمیم بر این داشتند که "تورم" را به عنوان یکی از معضلات اصلی کشور کنترل کنند، تصریح کرد: دولتمردان برای کنترل تورم از طریق کنترل نقدینگی پیش رفتند، در نهایت نقدینگی به بهای هنگفتی که به پس‌اندازکنندگان دادند روی هم انباشته شد و امروز شرایط تولید، ما را به نقطه‌ای رساند که تاب و توانی برای صنعتگران باقی نمانده است.
وی گفت: بی‌مهری‌ها، کم‌سیاستی‌ها و بی‌سیاستی‌هایی که در حوزه صنعت به وجود آمده سبب شده است که امروز مشکلات در این حوزه یکی پس از دیگری نمایان شود.
برکتین در پاسخ به این سئوال که چند درصد از صنایع اصفهان با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند، بیان کرد: تعداد اندکی از صنایع با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند، با توجه به شرایط کنونی از لحاظ قدرت و ابتکار عمل، برخی از صنایع توانستند از طریق منابع داخلی خود بهره‌وری را بالا برده و هزینه‌ها را کاهش دهند، به طور کلی اکثریت واحدها چه کوچک و چه متوسط درگیر مشکلات هستند و حدود 70 درصد صنایع زیر ظرفیت کار می‌کنند.
وی با بیان اینکه جزیره‌ای برخورد کردن سبب آسیب‌هایی در سیستم اقتصادی شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه با جزیره‌ای برخورد کردن آسیب‌هایی در سیستم اقتصادی کشور به‌وجود آمده، این موضوع سبب شده که هر دستگاه و ارگان به صورت مجزا عمل ‌کند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان در پاسخ به این سئوال که آیا تولیدکنندگان می‌توانند با تسهیلات 25 درصد و بالاتر با کشورهایی که جنس قاچاق وارد می‌کنند، رقابت کنند، افزود: در شرایطی که اقتصاد کشور دارای نرخ تورم تک رقمی است و کمتر از 10 درصد تولیدکنندگان می‌توانند تسهیلات 20 تا 25 درصدی دریافت کنند، قطعاً نمی‌توان با خارجی‌ها رقابت کرد؛ چرا که با این شرایط تولید بسیار کم است و صنعتگر باید تسهیلاتی دریافت کند که با آن به رقابت بپردازد، اما با این شرایط صنعتگران نمی‌توانند پاسخگوی تسهیلات کنونی باشند.
وی اضافه کرد: حل مشکلات اقتصادی نیازمند عزم ملی است، همه مسئولان و دست اندرکاران باید کمک کنند تا بتوان جامعه را به سمت بهبود سوق داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار