100 درصد جرایم مؤدیان مالیاتی بخشیده می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان از استقبال مردم این استان در تکمیل اظهارنامه‌های الکترونیکی مالیاتی خبر داد.

اصفهان امروز-مهناز احمدی: مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان از استقبال مردم این استان در تکمیل اظهارنامه‌های الکترونیکی مالیاتی خبر داد. مراد امیری در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته مالیات با بیان اینکه به یاری اصحاب رسانه و همکاری دفاتر پیشخوان، دفاتر پست و کافی‌نت‌ها در سطح استان، تا پایان خرداد سال جاری، 226 هزار و 107 اظهارنامه الکترونیکی از مشاغل استان دریافت شد، گفت: پیش‌بینی ما پیش از دریافت اظهارنامه‌ها 100 درصد بود، اما طبق آمار 102 درصد افراد بیشتر از سال گذشته اظهارنامه تکمیل کردند که در واقع دو درصد مؤدیان جدید مالیاتی با خوداظهاری، خود را به ما معرفی کردند. مراد امیری با اشاره به اینکه تعامل با مؤدیان مالیاتی در این دوره انجام گرفت، اذعان داشت: دولت و شهرداری‌ها با توجه به منابع مالی قابل‌توجه خود، به عوارض و مالیات متکی هستند، زیرا در صورت عدم پرداخت در این حوزه اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها از جمله طرح‌های عمرانی و بهداشت و درمان دچار اختلال می‌شود.
جرایم مؤدیان مالیاتی بخشیده شد
وی با تأکید بر اینکه پرونده تکمیل اظهارنامه بخش مشاغل بسته‌شده است، عنوان کرد: آخرین‌مهلت برای فعالان اقتصادی و اشخاص حقوقی تا پایان تیرماه سال جاری است و این افراد می‌توانند اظهارنامه عملکرد خود را تا این تاریخ برای اداره امور مالیاتی ارسال کنند. مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان یادآور شد: جرایم مؤدیان مالیاتی به‌ویژه شرکت‌های تولیدی، صنعت و معدن به‌صورت صد درصد بخشوده شده است و فعالان تولید و معدن از این بخشودگی بهره‌مند ‌می‌شوند و این در صورتی است که مؤدیان این بخش‌ها اصل مالیات خود را بپردازند. امیری با بیان اینکه در خصوص تقسیط مالیاتی نیز همکاری کامل انجام‌گرفته است، گفت: با توجه به اینکه سال 96 از طرف مقام معظم رهبری به نام سال اقتصادی مقاومتی؛ اشتغال و تولید نام‌گذاری شده است، امیدواریم بتوانیم از طرف اداره امور مالیاتی در امر تولید کمکی کرده باشیم. وی با اشاره به اینکه سهم درآمدی را به استان ابلاغ کرده بودند و ما باید درآمدهای مالیاتی را وصول می‌کردیم، بیان داشت: بخش عمده‌ای از پرونده‌های مالیاتی در هیئت‌های دادرسی معطل تصمیم‌گیری بودند که خوشبختانه بیشتر درآمدهای سال 1395 از محل درآمدهای پرونده‌های دارای اختلاف بود و توانستیم با رفع اختلاف بین اداره مالیاتی و مؤدیان مالیاتی و تائید نظر مؤدیان اختلاف را حل کنیم.
مهم‌ترین مشوق‌های مالیاتی در بخش تولید و گردشگری
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان توضیح داد: در ستاد اقتصاد مقاومتی ابلاغیه‌هایی به ادارات مالیاتی ابلاغ شد، که سعی ما بر انجام کامل آن است. امیری افزود: مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی درباره واحدهای کوچک و متوسط را به نحوی اجرای خواهیم کرد که تولید و اشتغال حفظ شود و دراین‌بین ادارات کل باید با نگاه ویژه به صنعت و در نظر گرفتن نکات فنی، قوانین مالیاتی را به نحو احسن اجرا کنند. وی بیان داشت: بر اساس ابلاغ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، مالیات ابرازی مؤدیان برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بدون رسیدگی مالیاتی موردپذیرش قرار می‌گیرد و در جلسات هماهنگی با مأموران مالیاتی دستور داده شد، میزان مالیات برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط میزان مالیات تسلیمی مورد رسیدگی قرار بگیرد و آن مؤدیانی که کتمان درآمد دارند، به‌صورت علی الراس می‌توانند اقدام کنند. وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشوق‌های مالیاتی در بخش تولید و گردشگری قرار دارد، خاطرنشان کرد: افرادی که در مناطق کمتر توسعه‌یافته فعالیت شغلی و تولیدی انجام دهند، معافیت‌های خاصی در قانون برای آنان پیش‌بینی‌شده است.
اعتراض طلافروشان به مالیات بر ارزش‌افزوده است
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: با اجرای ماده 238 میزان ارسال پرونده‌ها به هیئت حل اختلاف مالیاتی بسیار کاهش خواهد یافت. امیری درباره مالیات واحدهای سنگ‌بری گفت: تفاهم‌نامه‌ای میان اداره کل امور مالیاتی استان و سنگ‌بری‌ها مبنی بر بخشودگی جرایم منعقدشده است که در این زمینه هر کدام از سنگ‌بری‌ها که مدعی هستند که تفاهم‌نامه اجرانشده است، می‌توانند به اداره کل امور مالیاتی مراجعه کنند. وی با تأکید بر اینکه مالیات عملکرد برای طلافروشان آن‌قدر سنگین نیست که موجب تعطیلی این واحدها شود، گفت: اعتراض طلافروشان درباره مالیات بر ارزش‌افزوده است، که ادعا می‌کنند مالیات باید از سود گرفته شود نه از اصل سرمایه. مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان افزود: اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در دولت، مجلس و کمیسیون‌های متعدد در حال تفحص و بررسی است و هر قانونی که در این باره به ما ابلاغ شود، اجرا خواهیم کرد.
معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات
امیری پرداخت ارزش‌افزوده را بر عهده مصرف‌کننده نهایی دانست و توضیح داد: در حال حاضر هر آنچه فروشندگان طلا و جواهر از مردم بابت مالیات بر ارزش افزود دریافت می‌شود، باید به‌حساب مالیاتی واریز کنند. وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند و این موضوع طی تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری انجام‌گرفته است. شرکت‌هایی که مدعی هستند که از آنها مالیات دریافت می‌شود، احتمالاً دانش‌بنیان نیستند. رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان نیز که در این جلسه حضور داشت گفت: اقتصاد کشور ما طی سالیان متوالی تنها بر پایه فروش نفت استوار بوده که بالطبع تأثیرات ویژه خود را در تمامی حوزه‌ها داشته است. محمدرضا برکتین اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از مشکلات، حاصل تزریق دلار از طریق فروش نفت به اقتصاد کشوراست؛ که دولت یازدهم باروی کار آمدن خود تدابیر ویژه‌ای برای قطع وابستگی به نفت اندیشید و درنتیجه تغییرات عمده‌ای در وضعیت کشور ایجاد شد. وی ادامه داد: بدون شک تغییر رویکرد از کاهش وابستگی به نفت به سمت دریافت مالیات یک مسیر مثبت است، که البته این تغییر رویکرد، باعث شوک به سیستم قبلی و ایجاد چالش‌های جدیدی شده است.
حرکت دولت یازدهم به سمت عدالت اقتصادی
رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان بابیان اینکه اکنون صاحبان مشاغل از شرایط کنونی ناراضی هستند و فشار مالی زیادی را تحمل می‌کنند، خاطرنشان کرد: زمانی که دولت یازدهم بر سر کار آمد، نقدینگی نداشت درحالی‌که باید یارانه پرداخت می‌کرد، از سوی دیگر تحریم حاکم بر کشور موجب کاهش درآمدهای نفتی شده بود. برکتین با تأکید بر اینکه درمجموع چند عامل در مقابل یکدیگر قرارگرفته‌اند، بیان داشت: از طرفی انتظار می‌رود واحدهای تولیدی باید تولید و اشتغال خود را حفظ کند، از طرف دیگر دولت برای رفتن به سمت بهتر شدن شرایط اقتصادی، به دنبال رونمای سیاست‌های اقتصادی جدید در چارچوب اقتصاد مقاومتی است و اینها در تضاد با یکدیگر قرار دارند. برکتین بابیان اینکه ایجاد اشتغال برای حتی یک نفر در جامعه از ارزش زیادی برخورداراست، گفت: این موضوع باید در کلان مملکت مشخص شود. وی توضیح داد: در حال حاضر دولت می‌خواهد به سمت عدالت اقتصادی حرکت کند که فعالان اقتصادی نیز با آن موافق هستند و حتماً موفقیت در این امر حادث می‌شود، اما در بخش‌های دیگر وضعیت مناسبی دیده نمی‌شود، که باید با همدلی و همفکری چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.
لزوم کوچک‌سازی دولت برای توسعه اقتصادی
رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان با اشاره به اینکه در چارچوب قانون و بایدهایی که توسط اداره امور مالیاتی تعیین گردیده، تلاش شده است با تعاملات، با بخشودگی‌ها مشکلات واحدهای تولیدی کمی التیام پیدا کند. برکتین ادامه داد: واحدهای صنعتی و تولیدی در شرایط رکود باید مالیات بدهند و این موضوعی است که در جامعه نگرانی ایجاد کرده است، اما با آگاهی دادن و اطلاع‌رسانی و با تحلیل‌هایی که ارائه می‌شود، می‌توان این نگرانی‌ها را کاهش داد. وی با بیان اینکه دولت باید سیاست‌های اقتصادی خود را شفاف کند، گفت: گام مؤثر در راستای توسعه اقتصادی این است که دولت خود را کوچک کند، چنان‌که امروز اگر مالیات هزینه پرداخت یارانه و هزینه جاری می‌شود، با کوچک شدن دولت مالیات صرف مسائل پایه‌ای اقتصادی کشور می‌شود. رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان توضیح داد: اکنون اداره امور مالیاتی از طریق بخشودگی‌ها، تعاملات و ملایمات، باعث افرایش میزان مشارکت فعالان اقتصادی شده است که بسیار خوشایند است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار