آثاری تاثیر گرفته از رنگ و نقش قالی کرمان و کاشیکاری اصفهان

نگارخانه کوثر این روزها میزبان آثار محمود حسینی، متولد‌ 1357 و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد نقاشی دانشگاه شاهد تهران است. هجده سال تدریس در آموزش‌وپرورش در کنار تدریس در دانشگاه صنایع و معادن تهران، صنایع‌دستی تهران، فرهنگیان شهید باهنر اصفهان، نقش‌جهان اصفهان، سپهر اصفهان و فرهنگیان خواجه نصیر کرمان را می‌توان در کارنامه آموزشی وی دید.

سعید آقایی - اصفهان امروز : نگارخانه کوثر این روزها میزبان آثار محمود حسینی، متولد‌ 1357 و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد نقاشی دانشگاه شاهد تهران است. هجده سال تدریس در آموزش‌وپرورش در کنار تدریس در دانشگاه صنایع و معادن تهران، صنایع‌دستی تهران، فرهنگیان شهید باهنر اصفهان، نقش‌جهان اصفهان، سپهر اصفهان و فرهنگیان خواجه نصیر کرمان را می‌توان در کارنامه آموزشی وی دید. در کنار نمایش‌های آثار گروهی و انفرادی، وی کتاب‌های شاهنامه بزرگ ایلخانی (دموت) و طراحی پیکره آدمی (فیگور) به روشی ساده را تألیف کرده است. همچنین حسینی تاکنون مقالات و جوایز مختلفی را نیز در فهرست فعالیت‌ها و درخشش‌های خود قرار داده است. این نقاش در بیانیه این نمایش آثار آورده است: «بهشت آسمانی که هنرمند ایرانی با نقوش می‌سازد، بهشتی مثالی از زیبایی ازلی است. بهشتی جاودان و همیشه‌بهار که جاودانگی خود را در لابه‌لای نقوش زیبای خود حمل می‌کند. نقوش ذهن را در دنیای خیال پرواز داده و از گل‌وبوته‌ها و نقوش به زیبایی ازلی رهنمون می‌کنند. زیبایی که ذات نقاشی ایرانی است و در کالبد زندگی ایرانی رسوخ کرده است. این نقوش در تمامی وسایل و لوازم زندگی پراکنده است و هنرمند بهشت مثالی را به زمین می‌آورد و هنرمند در از آسمان به زمین کشیدن این بهشت آسمانی نقش اساسی دارد. هنرمند ایرانی با تکرار این نقوش که عموماً برگرفته از ذهن هنرمند است در دنیای خیال شناور شده و با خود بوستانی ازگل‌ها و نقوش را به وجود می‌آورد و با این عمل خود نوعی ذکر و ریاضت را برای رسیدن به قرب الهی انجام می‌دهد. اگرچه بهشت در فرهنگ ما در بالای آسمان‌ها وجود دارد اما هنرمند ایرانی با قالی و دیگر هنرهای سنتی این بهشت را از بالا به پایین کشیده و انسان رانده‌شده نگاهش به بالاست و سعی در نشان دادن این بهشت در اطرافش دارد». این‌ها بهانه‌ای شد تا باهم گفتگویی درباره این مجموعه آثار باهم داشته باشیم:

*مجموعه حاضر در نگارخانه کوثر از کجا کلید خورد و چه مراحلی را تا امروز پشت سر گذاشته است؟

  • مجموعه حاضر درواقع پس از ساکن شدن من در اصفهان از سال 1386 و تحت تأثیر محیط شهری و حال و هوای کاشی‌کاری‌های اصفهان رقم خورد. هرچند قبل از آن‌من در مقوله نگارگری قلم آزمایی هایی کرده بودم و علاقه شدید به نقاشی ایرانی در ترکیب با نقوش و رنگ‌های قالی‌های کرمان و حال و هوای کاشی‌کاری‌های اصفهان این مجموعه را به وجود آورد.

  • *بهشت آسمانی نگارگری و نقاشی ایرانی با بهشت نقاشی‌های شما چه تفاوت‌هایی معنایی و تصویری دارد؟
  • در نگارگری فضا، زمان و مکان خود را از دست می‌دهد و نوعی بی‌زمانی و بی‌مکانی در کار حکم‌فرماست و سطوح باعث تأکید بر این مقوله می‌شود. سطوح، تصویری فضایی، بی‌مکان و بی‌زمان را به وجود می‌آورد که پر از زیبایی است و ذهن مخاطب را در دنیای خیال پرواز می‌دهد. در نقاشی‌های حقیر، زمان و مکان به تعمد از بین برده شده و مخاطب، مکان و زمان خاصی را نمی‌یابد. هرچند انسان‌های معاصر را در این مکان‌ها می‌یابید اما آنها را در این فضای پرنقش‌ونگار به‌عنوان عنصری از عناصر تصویر می‌پذیرید.

  • *عناصری مانند اسب، پرتره‌ها و چهره‌های زنان و مردان و نقش‌مایه‌های سنتی هرکدام چه جایگاهی در این کارها دارند؟
  • حیوانات در کارها به‌صورت غیر نمادین استفاده‌شده است و تأکیدم بر روی حیوانات اهلی و دست‌آموز برای الفت بیشتر بین انسان و حیوان بوده است اما زنان و مردان با تأکید بر انسان معاصر به تصویر درآمده‌اند تا در تقابل با نقوش سنتی و عناصر تصویری گذشته یک تضاد معنایی و تصویری در کار ایجاد شود.

  • *شطرنجی کردن متن برخی از کارها، نشان از چه چیزی است؟
  • شطرنجی‌های بعضی کارها نمادی از جبر حاکم بر زندگی است که ما در آن گرفتاریم و باید طبق قاعده و الگوی خاص زندگی همانند مهره‌های شطرنج حرکت کنیم و نیز از این شطرنجی‌ها برای از بین بردن زمان و مکان در کارها استفاده‌شده است و نیز تضادهای دوتایی همچون سیاه‌وسفید، زشت و زیبا و ... را به تصویر می‌کشد.
  • *کارهای این مجموعه عموماً در چند پلان کارشده‌اند، دلیل آن چیست؟ این پلان‌ها هرکدام چه سهمی در کارهای شما دارند؟ هرکدام چه نسبتی با آن بهشت دارند؟
  • فیگورهای آثار به‌صورت رولیف وار در امتداد یکدیگر در پلان جلویی آثار به تصویر کشیده شده‌اند و با دوری و نزدیکی از پلان جلوی تصویر و چیدمان فیگورها و عناصر تصویر در پلان‌های عقب‌تر پرسپکتیو فضایی در کارها ایجادشده است.

  • *تقابل و زاویه دید افراد در یک اثر نشانه از چه چیزی هست؟
  • زاویه دید عموماً از روبرو بوده و چون در طراحی فیگورها از عکس استفاده‌شده است این زاویه دید بیشتر به چشم می‌خورد اما هیچ‌گاه من تنها از یک عکس استفاده نمی‌کنم بلکه از چندین عکس به‌صورت هم‌زمان و چند فضا برای ایجاد فضای کلی اثر استفاده‌شده است.

  • *برای معاصر بودن کارها، چه تلاشی شده است؟
  • اگر معنای صحبتتان از معاصر بودن به معنی جدید بودن و نو بودن باشد باید بگوییم در کارها از فیگورهای معاصر و دغدغه‌های معاصر استفاده‌شده است و هرچند در کارها وجود عناصر سنتی و نقش و نگاره‌های اسلیمی و ختایی دیده می‌شود اما نوع برخورد با آنها کاملاً امروزی و جدید است و قبلاً بدین شکل مورداستفاده قرارگرفته نشده است.

  • *مجموعه حاضر مخاطب را به چه چیزی دعوت می‌کند؟
  • مجموعه حاضر مخاطب را به تفکر در مورد تقابل بین سنت و مدرن، قدیم و جدید و گذشته و حال دعوت و مخاطب را به جستجو در لایه‌های پنهان فرهنگ ایرانی و هنر گذشته ایران وا‌می‌دارد.

  • *کارهای شما و کل نمایشگاه، عنوان دارند؟ چرا؟
  • عنوانی برای نمایشگاه در نظر نگرفتم چون هر عنوانی نوعی قضاوت و پیش‌داوری را برای مخاطب به همراه دارد وسعی شده مخاطب با رودررویی با آثار این اتفاق برایش بیفتد و خودش برای آثار عنوانی بیابد و دریافت شخصی هر فرد متفاوت باشد.

  • *برای رسیدن به این کارها، از چه کسانی و چه جریان‌هایی تأثیر گرفته‌اید؟
  • افراد زیادی هستند که با استفاده از نقوش کار می‌کنند و ترکیب نقوش قالی، گلیم و... را در کارهایشان می‌توان دید اما من خود را متأثر از هیچ‌کدام از آنها نمی‌دانم و فکر می‌کنم تأثیر محیط شهری و کاشی‌های اصفهان و نقوش قالی‌های کرمان بیشترین تأثیر را بر کارهای من گذاشته است.

  • *کارهای شما به داستان نزدیک‌تر است یا شعر؟
  • هر کار داستانی را در خود حمل می‌کند و برای من این داستان در مور هر یک از کارها متفاوت است اما من سعی در تحمیل کردن این داستان به مخاطب را ندارم و فکر می‌کنم هرکسی شخصاً باید باکارها مواجه شده و داستان خود را از درون آنها جستجو کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار