قرارداد توتال فتح بابی برای حضور شرکت‌های دیگر است

استاد حقوق و روابط بین‌الملل گفت: موضع‌گیرهایی که ترامپ اتخاذ کرده جایگاه هژمونی آمریکا و مسئولیت جهانی این کشور را به‌طورکلی موردتردید جدی قرار داده است.

استاد حقوق و روابط بین‌الملل گفت: موضع‌گیرهایی که ترامپ اتخاذ کرده جایگاه هژمونی آمریکا و مسئولیت جهانی این کشور را به‌طورکلی موردتردید جدی قرار داده است.

داود هرمیداس باوند استاد حقوق و روابط بین‌الملل و دیپلمات سابق در گفتگو با ایرنا، در مورد سیاست خاورمیانه‌ای و ایرانی ترامپ گفت: موضع‌گیری آمریکایی‌ها در قبال ایران را از دو جهت مشاهده می‌کنیم؛ یکی از سوی کنگره آمریکا که نشان می‌دهد به هر دلیلی اکثریتشان نظر مساعدی نسبت به وضع موجود ندارند. از سوی دیگر خود اظهارات ترامپ و اطرافیانش در کاخ سفید هم گویای مواضع آنهاست ولی با تمام تصمیم‌گیری‌هایی که می‌شود و اظهارنظرهایی که انجام می‌گیرد و اتخاذ موضع نهایی به شرایط متعددی چون شرایط منطقه، چگونگی رابطه آمریکا با اتحادیه اروپا و مسائل دیگر ارتباط پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال فرض کنیم کنگره آمریکا تحریم‌هایی علیه ایران تصویب کند که ممکن است برخلاف برجام هم باشد. ولی کدورت پدیدار شده بین اروپا و آمریکا ایجادشده باعث می‌شود اروپا برخلاف سابق حتی در قبال تحریم‌های یک‌جانبه مضاعف ایستادگی کند و این موضع‌گیری‌ها و اعلام نظرات از قبل درنهایت در تصمیم‌گیری‌های نهایی اثرگذار خواهد بود. در خصوص شرایط منطقه که درنهایت بر تصمیمات آمریکایی‌ها تأثیرگذار است می‌توان به روابط روسیه و آمریکا و ورود روسیه به بحران سوریه اشاره کرد. به نظر می‌رسد ورود روسیه در سوریه برای این بوده است که زمینه قابل‌توجهی برای گفت‌وگوی سازنده با آمریکا و گرفتن امتیاز فراهم کند و آن‌ها تلاش می‌کنند تا ایران را در جایگاه پیرامونی قرار دهند. باوند در مورد عقد قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با شرکت توتال گفت: زمان کلینتون قانونی به نام داماتو تصویب شد که بر اساس آن اگر کسی 20 میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری می‌کرد از سوی آمریکا تنبیه می‌شد. در آن مقطع اتحادیه اروپا اعلام کرد این تحریم یک‌جانبه مضاعف برخلاف مقررات سازمان تجارت جهانی و حقوق بین‌الملل است بنابراین وقتی شرکت مشترک هلندی از پارس جنوبی خارج شد، توتال فرانسه آمد. ولی در تحریم‌های بعدی اتحادیه اروپا با آمریکا همسو شد. درست است که اتحادیه اروپا به چارچوب برجام پایبند است ولی شرکت‌های نفتی معمولاً می‌خواهند بدون دردسر سرمایه‌گذاری کنند. حالا که توتال آمده دارد یک فتح باب می‌کند و قوت قلبی برای شرکت‌های دیگر است و یک اشاره‌ای به آمریکایی‌ها می‌کند که شما فکر نکنید که تحریم‌های مضاعف الآن هم برایتان کاربرد دارد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار