کشف یک قلاده سیاه گوش در زیستگاههای آزاد شهرستان بویین میاندشت

به گزارش اصفهان امروز،حسین خلیلی ریاست اداره محیط زیست شهرستان بویین میاندشت از کشف یک قلاده سیاه گوش در زیستگاههای آزاد شهرستان بوئین میاندشت و ثبت حضور این گونه ارزشمند برای دومین سال متوالی در این شهرستان خبر داد .


به گزارش اصفهان امروز،حسین خلیلی ریاست اداره محیط زیست شهرستان بویین میاندشت از کشف یک قلاده سیاه گوش در زیستگاههای آزاد شهرستان بوئین میاندشت و ثبت حضور این گونه ارزشمند برای دومین سال متوالی در این شهرستان خبر داد .
خلیلی گفت : با توجه به گزارشات مردمی در سه سال گذشته مبنی بر مشاهده نوعی گربه سان در زیستگاههای آزاد شهرستان بوئین میاندشت و با عنایت به اهمیت و حساسیت موضوع ، بررسی ها و هماهنگی های لازم در این خصوص از جمله آموزش دامداران و کشاورزان در زیستگاههای حساس توسط محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در شهریور ماه سال 95 منجر به کشف و ثبت رسمی اولین سیاه گوش زنده بعنوان هشتمین گربه سان مشاهده شده در استان گردید .
خلیلی با اشاره به اهمیت این اتفاق ابراز داشت : کشف و ثبت رسمی این گونه اهمیت و حساسیت کاری محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست در حفاظت از زیستگاههای بکر و منطقه شکار ممنوع ستبله این شهرستان را چندین برابر نموده است . بطوری که در چهار ماهه اول سال جاری 3 قلاده سیاه گوش توسط محیط بانان و همیاران محیط زیست مشاهده و ثبت گردیده است .
مدیر اداره محیط زیست شهرستان بویین میاندشت در ادامه این گفتگو با اشاره به مشاهده لاشه یک نوع گربه سان در شهرستان ابراز داشت : در تیر ماه سالجاری در پی گزارش یکی از کشاورزان و همیاران محیط زیست مبنی بر مشاهده لاشه نوعی گربه سان به محل مورد نظر مراجعه نموده که پس از بازدید و بررسی لازم مشخص گردید مربوطه به یک قلاده سیاه گوش نر بالغ و پیر می باشد که احتمالا در اثر کهولت سن و ناتوانی در تهیه طعمه و غذا از بین رفته .
خلیلی در ادامه تاکید کرد : نکته حائز اهمیت از کشف 2 قلاده سیاه گوش در طی 2 سال گذشته درفاصله 15 کیلومتری محل قبلی کشف شده نشان از پراکنش ، پویایی جمعیت و کامل بودن چرخه زیستی این گونه نادر و کمیاب در زیستگاههای این شهرستان می باشد. لازم بذکر است آموزش حضوری مردم و آشنایی جوامع محلی و روستایی و تلاش شبانه روزی محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست بوئین میاندشت در حفاظت از حیات وحش و زیستگاههای آزاد و منطقه شکار ممنوع ستبله کمک شایانی در ثبت مشاهدات ، پیگیری و همراهی مردم در حفظ گونه های مختلف حیات وحش بخصوص گونه های نادر و کمیاب نظیر سیاه گوش شده است .
این حافظ محیط زیست با اشاره به وضعیت زیستگاه های شهرستان بوئین میاندشت تاکید کرد این شهرستان با دارا بودن مراتع بسیار بکر و درجه یک استان اصفهان دارای یک منطقه شکار ممنوع به نام ستبله و زیستگاههای آزاد غنی می باشد که توجه هر چه بیشتر مسئولین استان و شهرستان در زمینه حفظ و حراست عرصه های زیست محیطی و منابع طبیعی را می طلبد ، جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع ، تعادل دام و مراتع و عدم آتش سوزی مراتع ، تقویت ارگانهای مرتبط ( محیط زیست ، منابع طبیعی ) از بعد زیر ساختها و نیروی انسانی در شهرستان می تواند تا حدود زیادی به حفظ پوشش گیاهی ، منابع طبیعی و گونه های باارزش گیاهی و جانوری جهت بقاء آن برای نسلهای آتی بینجامد .
خلیلی ضمن ارائه نکاتی در خصوص این گونه جانوری ابراز داشت : بطور کلی در دنیا چهار گونه سیاه گوش وجود دارد که سیاه گوش اوراسیایی از نظر جثه از سایر گونه ها بزرگتر و دارای گسترده ترین پراکنشی است که در ایران مشاهده می شود . سیاه گوش جثه نسبتا بزرگی دارد از مشخصات بارز این گونه ارزشمند و کمیاب علاوه بر خالهای روی پوست و دم کوتاه ، موهای سیاه و بلند در انتهای گوشها می باشد .
حسین خلیلی در پایان این گفتگو با تاکید بر حفظ محیط زیست گفت : زیستگاه این گونه در مناطق جنگلی و استپی و بوته زارهای کوهستانی و مرتفع بوده از آنجایی که گونه مذکور در صبح زود و غروب فعالیت نموده و در اواسط شب و ظهر استراحت می نماید از این نظر بسیار پنهان کار و از جمعیت واقعی آن اطلاع دقیقی در دسترس نیست . غذای سیاه گوش عموما پستانداران کوچک و پرندگان قابل شکار بوده و ارتفاعات زیستگاههای این شهرستان بدلیل دارا بودن جمعیت بالای کبک زمینه را برای بقای این گونه نادر فراهم نموده است . در حال حاضر حمله سگهای گله به گربه سانان کوچک نظیر سیاه گوش ، آتش سوزی ، تخریب مراتع و چرای بی رویه و تخریب زیستگاهها عوامل مهم کاهش جمعیت سیاه گوش می باشد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار