واردات پیاز از پاکستان راهکار ارزان شدن این محصول

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی قیمت سیب زمینی در بازار، گفت: در صورت واردات پیاز به کشور، نرخ این محصول بین ۵۰ تا ۴۰ درصد کاهش می یابد اما مسئولان تمایلی نسبت به این کار ندارند.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی قیمت سیب زمینی در بازار، گفت: در صورت واردات پیاز به کشور، نرخ این محصول بین ۵۰ تا ۴۰ درصد کاهش می یابد اما مسئولان تمایلی نسبت به این کار ندارند.

ناصر اطرج در گفتگو با خبرنگار ایمنا پیرامون افزایش نرخ پیاز در بازار اصفهان، اظهار داشت: با توجه به اینکه تولید پیاز در سال گذشته بالا بود و خرید تضمینی آن انجام نشد، این محصول در مزارع روی دست کشاورزان ماند و آنها متضرر شدند.

وی با بیان اینکه به دلیل خسارت سال گذشته کشاورزان، امسال حدود ۵۰ درصد کشت پیاز در اصفهان کاهش یافت، تاکید کرد: کاهش کشت پیاز موجب گرانی آن طی یک ماه گذشته شده است اما پیش بینی می شود تا ۲۰ روز آینده مشکل کمبود عرضه و افزایش نرخ پیاز در بازار برطرف و این محصول ارزان شود.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان با اشاره به اینکه علاوه بر کاهش کشت پیاز در سال جاری، این محصول تا یک ماه گذشته به قطر و عراق صادر می شد، تصریح کرد: صادرات یکی از عوامل گرانی پیاز است البته با توجه به افزایش نرخ آن در کشور، صادرات دیگر مقرون به صرفه نیست و این محصول در داخل عرضه می شود.

به گفته اطرج، تا حدود ۲۵ روز دیگر با وارد شدن پیاز پاییزه از آباده شیراز و فریدن احتمالا نرخ این محصول کاهش خواهد یافت.

وی با یادآوری اینکه حدود یک ماه پیش نرخ هر کیلو پیاز در میدان میوه و تره بار ۱۰۰۰ تومان بود که به دلیل شرایط موجود با ۳۰۰ درصد افزایش، امروز با قیمت ۳۲۰۰ تومان فروخته می شود.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان همچنین با پیشنهاد اینکه با واردات پیاز از پاکستان به ایران می توان نسبت به تنظیم بازار این محصول اقدام کرد، بیان داشت: در صورت واردات پیاز به کشور نرخ این محصول بین ۵۰ تا ۴۰ درصد کاهش می یابد اما مسئولان تمایلی نسبت به این کار ندارند.

وی در ادامه پیرامون افزایش نرخ سیب زمینی در بازار، گفت: با توجه به اتمام فصل برداشت سیب زمینی در اصفهان، عرضه این محصول در بازار کاهش و موجب افزایش ۱۵ درصدی این محصول شده است.

به گفته اطرج، در حال حاضر قیمت هر کیلو سیب زمینی ۱۱۰۰ تومان است که با آمدن این محصول از همدان به طور قطع قیمت آن کاهش می یابد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار اصفهان بیان داشت: سال قبل محصولات کشاورزی به امید صادرات بیش از اندازه تولید می شد که مقدار کمی هم صادر شد اما بسیاری از محصولات روی دست کشاورز ماند و همین مسئله سبب خراب شدن محصولات کشاورزی و از جمله خیار شد.

وی گفت: قیمت خیار هم اکنون افزایش یافته به دلیل اینکه با گرمی هوا مواجه شدیم و بوته‌ها قادر به تولید خیار نیست.

اطرج در خصوص وضعیت دیگر میوه ها در بازار اصفهان، تاکید کرد: خوشبختانه قیمت انواع مختلف میوه ها نسبت به یک ماه گذشته افت داشته است.

وی پیرامون افزایش نرخ گیلاس نیز، توضیح داد: به دلیل رو به اتمام بودن تولید گیلاس و کم شدن آن، نرخ این میوه در بازار حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است به نحوی که نرخ هر کیلو گیلاس لواسان ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و گیلاس آذربایجان ۸۰۰۰ تومان است.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان همچنین افزود: با توجه به رو به اتمام بودن فصل تولید زردآلو، در حال حاضر این محصول با کیفیت پایین و با نرخ ۵۰۰۰ تومان در بازار عرضه می شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار