مزيت اصلي اصفهان گردشگری پايدار است

معاون رئیس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با بیان اینکه اولویت نخست استان اصفهان توسعه گردشگری پایدار است، اصفهان را استانی صنعتی برشمرد و بر ساماندهی و رشد اقتصادی آن در مسیر رشد سبز، اقتصاد سبز و اشتغال سبز تاکید کرد.

مزيت اصلي اصفهان گردشگری پايدار است

به گزارش ايمنا، ابتكار با اشاره به جهت گيري دولت يازدهم براي رعايت الزام ها و شاخص هاي محيط زيست در كنار برنامه هاي توسعه اي و اقتصادي كشور، رشد اشتغال و اقتصاد را براي كشور ضروري دانست و تاکید کرد: بهبود شرايط زيستي و زندگي مردم نيز الزامي است.
وی تصریح کرد: سازمان حفاظت محيط زيست مخالف توسعه و رشد اقتصادي نيست اما این رشد نباید به قيمت تخريب و آلودگي محيط زيست تمام شود و در مسير رشد سبز، اقتصاد سبز و اشتغال سبز انجام شود.
معاون رئيس جمهور افزود: اين كاري سخت اما شدني است. در همين استان اصفهان، بدون توقف رشد اقتصادي و صنعتي، برنامه‌هاي مقابله با آلودگي هوا نتایج چشمگیری را به همراه داشت و تعداد روزهاي ناسالم شهر اصفهان در سالجاري به صفر و روزهاي سالم نيز از ۷۵ روز در سال ۹۲ به ۲۳۹ روز در سال ۹۵ افزایش یافت .
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به خسارات مادي و معنوي ناشي از چالش‌هاي محيط زيستي مانند آلودگي هوا، گفت: هزينه‌اي كه دولت يازدهم براي ارتقاء استاندارد خودروها، بهبود كيفيت سوخت، خروج خودروهاي فرسوده و بسياري اقدامات ديگر در حوزه مقابله با آلودگي هوا انجام داده است، پيش از اين از سوي مردم و بابت هزينه درمان بيماري‌ها پرداخت مي‌شد.
ابتكار با بیان اینکه برنامه‌هاي مقابله با آلودگي هوا بلند مدت و مستمر است گفت: تا نقطه مطلوب در بهبود و ارتقاء كيفيت هوای كشور فاصله داريم و موانع و چالش‌هاي اين حوزه متقاوت و پيچيده است.
وی خاطر نشان کرد: همچنین نبايد دستاوردها و نتايج مثبت كنوني را كه محصول همكاري جمعي و بين بخشي بدنه دولت و دولت و مجلس است، ناديده بگيريم.
بهره مندي كل كشور از سوخت استاندارد يورو ۴ تا پايان ۹۶
معاون رئيس جمهور یادآور شد: تمركز برنامه هاي مقابله با آلودگي هوا، به ويژه توزيع سوخت استاندارد يورو ۴ به دليل جمعيت حدود ۳۵ ميليون نفري و شرایط نامساعد در مرحله نخست در كلانشهرها انجام شد.
وی با بیان اینکه مزيت اصلي و اولويت نخست استان اصفهان با توجه به ظرفيت گردشگري ميراثي، فرهنگي و طبيعي استان بايد توسعه گردشگري پايدار باشد معتقد است: اصفهان همچنین، استاني صنعتي است و باید توجهي ويژه به موضوع صنايع و ساماندهي آنها در این استان شود.
وي با اشاره به گزارش مديركل حفاظت محيط زيست استان اصفهان افزود: علی رغم تداوم فعاليت صنايع در استان اصفهان، افزايش پايش و نظارت بر صنايع، حجم آلودگي‌ها، خسارت‌ها و عوارض محيط زيستي فعاليت صنايع در استان، نیز كاهش پيدا كرده است.
اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: برنامه‌ريزي صنعتي استان بايد به سمت ساماندهي صنايع، همچنين ارتقاء صنايع به صنايع پاك، سبز و دانش بنيان به منظور كاهش بار آلايندگي سوق داده شود.
فشار بر منابع حياتي اصفهان به دليل بارگذاري بيش از ظرفيت اكولوژيك
ابتكار با تاكيد بر ضرورت ممانعت از هرگونه بارگذاري جديد شامل بارگذاري صنعتي و جمعيتي در اصفهان، تصريح كرد: بارگذاري بيش از ظرفيت اكولوژيك اصفهان باعث فشار به منابع حياتي استان همچون منابع آبي شده است.
معاون رئيس جمهور با اشاره به فشار زياد بخش كشاورزي بر منابع آبي استان اصفهان افزود: چرخه هيدروليك تالاب، رودخانه، سفره‌هاي آب زيرزميني به هم پيوسته و يكپارچه است و از اين رو تخريب، آسيب و فشار بر يك بخش منجر به تخريب، آسيب و فشار بركل چرخه مي‌شود در نتیجه اصلاح و بازنگري در سياست‌هاي اين بخش، ضروري است.
اصفهان استاني كه بدترين شرايط تغيير اقليم را تجربه مي‌كند
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تاکید بر تاثيرپذيري بالاي اصفهان از شرايط تغيير اقليم، اظهار كرد: اصفهان از جمله استان‌هايي است كه بدترين شرايط تغيير اقليم را تجربه مي‌كند.
ابتکار تصریح کرد: در این راستا نيازمند آغاز هر چه سريعتر مديريت تغيير اقليم در استان است.
وی افزود: در حال حاضر به رغم كاهش بسيار چشمگير عدد پايه و بارندگي در استان، تغيير چشمگيري در مصرف آب بخش‌هاي مختلف استان ايجاد نشده است.
وي با بيان اهميت اولويت بخشي به اصلاح و بازنگري در مديريت منابع و مصارف آبي در برنامه‌ريزي‌هاي استاني، خاطرنشان كرد: سراسر ايران با چالش جدي تغيير اقليم، كاهش شديد بارندگي، خشكسالي مستمر و طولاني و كاهش منابع آبي مواجه است و اصلاح و بازنگري در مديريت منابع و مصارف آبي به ويژه تغيير الگوي كشت و آبياري ضرورتي اجتناب‌ناپذير است.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برنامه ششم توسعه نيز به دليل اهميت موضوعي بر محور آب و محيط‌ زيست تدوين شد.
وی با اشاره به تهديدهاي ناشي از خشك شدن تالاب گاوخوني براي استان اصفهان و كشور، افزود: تكميل مديريت زيست بومي تالاب، همچنين تشكيل ستاد براي جامع نگري و برنامه‌ريزي كلان در اين حوزه در دستور كار قرار گرفت.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با مرور برنامه هاي اجرايي در حوزه اروميه، تاكيد كرد: اصلاح الگوي كشت و آبياري، بايد براي ساير استان ها الگوبرداري شود.
وي با بيان اينكه سال گذشته با عزم دولت يازدهم و همكاري وزارت نيرو، حق آبه تالاب گاوخوني در سه نوبت پرداخت شد، اظهار كرد: طبق مطالعه كانون‌هاي گرد وغبار اصفهان توسط دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد خوراسگان تخصيص حق آبه منجر به نفوذ رطوبت به خاك تالاب و جلوگيري از تبديل آن به كانون گرد و غبار شده است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره‌ به ظرفيت انساني، فرهنگي و هنري استان اصفهان از اقدامات و مشاركت مردم و مسئولان استان براي اجراي برنامه‌هاي مختلف فرهنگي، آموزشي محيط‌ زيستي در استان شامل "برگزاري پنجمين جشنواره بين المللي فيلم سبز در سال گذشته"، "ميزباني نخستين جشنواره ملي موسيقي سبز در سال آتي"، "اجراي طرح دوچرخه سواري و پياده راه‌سازي خيابان ها به منظور مشاركت در ايجاد هواي پاك" تقدير كرد.
توقف توسعه صنايع آلاينده در اصفهان
"حميد ظهرابي" مديركل حفاظت محيط زيست استان اصفهان گفت: درحاليكه اصفهان و شهرهاي اقماري آن در سال ۱۳۹۲ در رديف آلوده‌ترين كلانشهرهاي كشور بود و حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد جمعيت استان اصفهان هوايي آلوده تنفس مي‌كردند، اكنون با گذشت سه سال، اصفهان از جمله موفق‌ترين استان كشور در اجراي برنامه‌هاي مقابله با آلودگي هوا است و بهبود چشمگير كيفيت هوا را شاهد هستيم تا جايي كه تعداد روزهاي ناسالم شهر اصفهان در سال‌جاري به صفر و روزهاي سالم نيز از ۷۵ روز در سال ۹۲ به ۲۳۹ روز در سال ۹۵ رسيد.
ظهرابي حذف سوخت مازوت از 2 نيروگاه بزرگ اصفهان را یکی از مهمترين اقدامات براي بهبود كيفيت هوا اصفهان عنوان کرد.
وی تصريح كرد: با اين اقدام، روزانه ۱۸۷۲ تن آلودگي سوخت مازوت از هواي اصفهان حذف شد.
به گفته وي، اصلاح سوخت مصرفي و توزيع بنزين و گازوئيل استاندارد يورو ۴ در اصفهان، آناليز و پايش مداوم سوخت توزيعي در جايگاه‌ها، توسعه حمل و نقل عمومي، جايگزين كردن خودروهاي فرسوده، مديريت ترافيك، اجراي سيستم يكپارچه معاينه فني (سيمفا)، توقف توسعه صنايع آلاينده در اصفهان، پايش مستمر صنايع استان برخي از اقدام‌هايي است كه منجر به بهبود چشمگير هواي اصفهان شد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان اصفهان ادامه داد: طي ۹ ماه ابتداي سالجاري، هفت هزار و ۴۱۴ صنعت مورد پايش و نظارت قرار گرفتند.
اين مقام مسئول، اجراي برنامه جامع پايش رودخانه زاينده‌رود، برخورد با صنايع و معادن آلوده استان به ويژه كارخانه‌هاي توليد گچ و آجر را از ديگر برنامه‌هاي اجرايي در اين سه سال برشمرد و افزود: برنامه جامع مقابله با گرد و غبار استان نيز تهيه شده است.
وي، توليد آجر به شيوه سنتي را بسيار آلاينده دانست و اظهار كرد: ضروري است با توجه به حجم بالاي فعاليت اين واحدها در استان كه هم اكنون حدود ۶۰ درصد آجر مورد نياز كشور را تامين و توليد مي‌كنند، ساماندهي آنها در اولويت‌هاي برنامه‌ريزي استان قرار گيرد.
ظهرابي با اشاره به تاثير توليد گچ در ايجاد آلايندگي، و كانون‌هاي جديد گرد و غبار و فرسايش بادي در استان خواستار بازنگري و اصلاح فعاليت اين بخش به ويژه معادن گچ استان شد.
مديركل حفاظت محيط زيست حجم بالاي پسماند صنعتي استان اصفهان يكي ديگر از معضلات محيط زيستي این استان دانست.
وی همچنين از افزايش مناطق حفاظت شده استان اصفهان به حدود ۵۰ درصد خبر داد و گفت: در حال حاضر به رغم ظرفيت طبيعي بسيار بالاي استان تنها حدود ۱۰درصد از مساحت كل استان، جزء مناطق حفاظت شده است.
وي با اشاره به سفر اخير رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به اين استان و بازديد وي از معادن تصریح کرد: به زودي معادن داخل شهر تعطيل خواهند شد و معادن منطقه اوره و كمجان نيز اجازه ايجاد جبهه جديد ندارند.
ظهرابي یاد آور شد: كوه كركس پيش از آن كه جزء مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست قرار گيرد به دليل ظرفيت معدني بسيار بالا و بهره برداري‌هاي ناپايدار معادن، مورد تخريب شديد قرار گرفت و سازمان حفاظت محيط زيست تنها توانست روند توسعه‌اي تخريب در اين منطقه را متوقف كند.
وي تهيه و تدوين برنامه مديريت زيست بومي تالاب گاوخوني و تكميل مطالعات اين تالاب را از ديگر اقدام هاي مهم طي اين سه سال برشمرد.
احياء زاينده‌رود مطالبه نخست مجمع نمايندگان استان اصفهان
لازم به ذكر است، موارد مطرح شده در اين نشست از سوي مجمع نمايندگان استان مواردي همچون ضرورت احياء زاينده رود و گاوخوني و لزوم تشكيل ستاد احياء زاينده رود و گاوخوني، تقدير از احياء مجدد شوراي عالي آب در دولت يازدهم و بهبود كيفيت هوا در اصفهان، تهيه و تدوين راهكار براي بازگرداندن بخشي از عوارض آلايندگي به صنايع در صورت اقدام براي رفع آلايندگي، ضرورت توجه جدي به تالاب شور و رودخانه انار بار و احياء آن، لزوم تخصيص حق آبه محيط زيستي رودخانه ها و تالاب‌هاي استان و رايزني با وزارت نيرو در اين خصوص، درخواست اقدام فوري براي حفظ لاله هاي واژگون منطقه گلستان كوه شهرستان خوانسار كه به دليل آفات در معرض تهديد قرار گرفته اند، تدوين و اجراي برنامه مديريت جامع بازيافت و پسماند در استان، درخواست براي تسريع در روند اجراي طرح هاي گردشگري پايدار كوچري گلپايگان، استقرار دستگاه سنجش آلايندگي براي شهرستان‌هاي مباركه، نطنز و فلاورجان به دليل حجم بالاي آلاينده‌ها، نظارت و مديريت بر آلايندگي صنايع در مباركه و سيمان و فولاد شهركرد چهارمحال و بختياري كه به جهت باد غالب به سمت مباركه به اين منطقه وارد مي شود، بومي سازي و مدل سازي سنجش آلايندگي، ضرورت توجه ويژه و اجراي برنامه هاي مديريتي براي مناطق كويري استان اصفهان با توجه به پوشش يك سومي استان، نظارت بر مصرف سم و كود شيميايي در سطح ملي و استان اصفهان، همكاري براي توسعه اكوتوريسم در كشور و استان اصفهان، مديريت مصرف سوخت گازوئيل در مرغداري ها با توجه به تعداد قابل توجه آن ها و تاثير اين سوخت بر آلودگي هوا، ارتقاء مناطق حفاظت شده در استان، شناسايي و اولويت بندي واحدهاي آلاينده استان، ضرورت توسعه كشت گونه هاي گياهي و كم آب بر در كشور و استان اصفهان، نظارت و مديريت جدي و بدون اغماض بر معادن و صنايع و جلويگري از هر گونه توسعه صنعتي و معدني آلاينده جديد در اصفهان بود.
این نشست با حضور حجت‌الاسلام موسوي لارگاني نماينده فلاورجان و رئيس مجمع نمايندگان اصفهان، زهرا سعيدي‌ نماينده مباركه، سميه محمودي نماينده شهرضا، ژورژيك ابراميان نماينده مسيحيان ارمني جنوب ايران، عباسعلي پوربافراني نماينده نائين وخور و بيابانك، علي بختيار نماينده گلپايگان و خوانسار، حميدرضا فولادگر نماينده اصفهان، حيدرعلي عابدي نماينده اصفهان، مرتضي صفاري نماينده نطنز و قمصر، سعيد متصدي معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار