جابه‌جایی روزانه 2 میلیون مسافر در اصفهان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: در شهر اصفهان تمرکز حمل‌ونقل بر 4 محور دوچرخه، حمل‌ونقل همگانی، حمل‌ونقل هوشمند، فرهنگ ترافیک و آموزش است و جابه‌جایی روزانه 2 میلیون نفر مسافر در شهر اصفهان در آینده از اهداف این معاونت شهرداری اصفهان است.

اصفهان امروز: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: در شهر اصفهان تمرکز حمل‌ونقل بر 4 محور دوچرخه، حمل‌ونقل همگانی، حمل‌ونقل هوشمند، فرهنگ ترافیک و آموزش است و جابه‌جایی روزانه 2 میلیون نفر مسافر در شهر اصفهان در آینده از اهداف این معاونت شهرداری اصفهان است. علیرضا صلواتی اظهار کرد: پس از ترسیم وضعیت موجود اصفهان در سال 92، نقشه و اهداف حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری اصفهان را تبیین کردیم؛ در 2 دهه گذشته سهم سفرهای شهری با خودروی شخصی افزایش‌یافته و اکنون به 50 درصد رسیده که این آمار در سال 87 حدود 27 درصد بود. وزارت راه و شهرسازی با مطرح کردن مباحثی همچون شهرهای ریل پایه، سیاست‌های خوبی را بر مبنای توسعه پایدار شهری در پیش‌گرفته است، سهم سفرهای شهری با اتوبوس و متروی اصفهان در سال 1400 از 25 درصد فعلی به 55 درصد خواهد رسید.

خرید 12 میلیارد تومانی مردم حاصل از طرح بفرمائید دوچرخه

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به تبدیل‌شدن شهر اصفهان به شهر دوچرخه‌ها گفت: در طرح «بفرمایید دوچرخه» به‌جای تشویق مردم به خرید خودرو و موتورسیکلت، مردم را برای نخستین بار به خرید دوچرخه تشویق کردیم، 12 میلیارد تومان دوچرخه در سطح شهر اصفهان به فروش رسید که استقبال بی‌نظیری شد. وی خاطرنشان کرد: اقدام‌های اجرایی خط 2 مترو آغازشده که امیدواریم با استفاده از تجربیات اجرایی خط یک مترو بیش از پنج سال به طول نینجامد. صلواتی بیان داشت: مشخصات فنی چهار شرکت از کشورهای چین، ایتالیا، فرانسه و ایران برای اجرای خطوط تراموا در شهر اصفهان ارائه‌شده تا پروژه احداث تراموا آغاز شود.

افزایش خطوط BRT

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان متذکر شد: طول خطوط BRT در حال حاضر در شهر اصفهان 20 کیلومتر است که قرار است این میزان به 195 کیلومتر افزایش پیدا کند؛ خطوطی ازجمله میدان جمهوری به سمت میدان استقلال، میدان جمهوری به میدان آزادی از دیگر خطوطی هستند که در آینده‌ای نه‌چندان دور راه‌اندازی خواهند شد. وی اذعان داشت: با راه‌اندازی خطوط اتوبوس‌های تندرو، شهروندان اصفهانی در هر نقطه از اصفهان می‌توانند به این اتوبوس‌ها دسترسی پیدا کنند؛ باهمت معاونت اداری مالی و ترافیک شبکه اسکلت اولیه خطوط اتوبوس‌های تندرو در شهر اصفهان تکمیل خواهند شد. صلواتی بابیان اینکه در حال حاضر 200 دستگاه اتوبوس در سطح شهر اصفهان در حال خدمت‌رسانی هستند و این رقم تا سال 1400 به 2 هزار دستگاه خواهد رسید، عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده اقدامات این معاونت در شهرداری تا سال 1400، 13 خط اتوبوس تندرو است که تا پایان سال جاری هفت خط از این دسته اتوبوس‌ها به راه می‌افتند.

تمرکز معاونت ترافیکی بر پارک دوبل در سال جاری

وی ادامه داد: در سال 93، حدود 143 دوربین در سطح شهر اصفهان نصب‌شده بود که این میزان هم‌اکنون به 750 دوربین در سطح شهر اصفهان رسیده است که تا پایان سال به هزار و 300 دوربین خواهد رسید. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اذعان داشت: خوشبختانه بالای 50 درصد از رانندگان اصفهانی پشت خطوط عابر پیاده توقف می‌کنند و تخلفات شهری به 30 درصد از میزان گذشته کاهش پیداکرده است؛ امسال تمرکز حوزه حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان بر پارک دوبل و توقف‌های غیرمجاز است.

تمهیدات حمل‌ونقل عمومی ویژه معلولان

وی با اشاره به وارد شدن اتوبوس‌های یورو 4 به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرداری اصفهان تصریح کرد: این اتوبوس‌ها با استانداردهای یورو 4 و یورو 5 دارای بالاترین استانداردهای زیست‌محیطی و مجهز به فیلترهای دوده است که عملاً به‌جای دود آلوده، بخارآب وارد هوای شهر خواهد شد. صلواتی یادآور شد: ارتفاع این اتوبوس‌ها به شکلی طراحی‌شده که سالمندان، سال‌خوردگان، معلولان و جانبازان می‌توانند با عبور از «پیاده رمپ» به‌راحتی سوار آنها شوند که اصطلاحاً به آنها اتوبوس‌های ارتفاع پایین گفته می‌شود. وی اظهار داشت: با توجه به راه‌اندازی 12 خط اتوبوس تندرو (BRT) تا سال 1400 تعداد 150 دستگاه از اتوبوس‌های یورو 4 به‌عنوان اتوبوس‌های تندرو به کار گرفته خواهند شد؛ این مدل از اتوبوس‌ها یکی از خودروهای به‌روز دنیا هستند که امیدواریم نیاز حمل‌ونقل عمومی اصفهان به‌طور کامل تأمین شود که البته از نوسازی اتوبوس‌های فرسوده غافل نخواهیم شد، برخی از این اتوبوس‌ها صرف توسعه و برخی دیگر صرف جایگزینی ناوگان خواهد شد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: 500 اتوبوس‌ یورو 4 بااعتباری بالغ‌بر 250 میلیارد تومان به‌مرور وارد ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان می‌شود که بااین‌وجود نیمی از ناوگان اتوبوس‌رانی شهر نوسازی خواهد شد؛ ورود این اتوبوس‌ها به ناوگان حمل‌ونقل شهری باعث استقبال و رضایت‌مندی شهروندان خواهد شد و جذابیت استفاده از این اتوبوس‌ها منجر به کاهش استفاده از خودروهای شخصی می‌شود.

راه‌اندازی تراموا نیازمند زمان است

وی با اشاره به راه‌اندازی خطوط تراموا در اصفهان تأکید کرد: ساخت تراموا دو سال به طول می‌انجامد، اما برای آن‌که بتوانیم خدمت حمل‌ونقلی مناسبی را به شهروندان ارائه کنیم اجرای خط تندرو از زیر پل خیابان امام خمینی (ره) را به روش جدید، به‌روز، هوشمند و هدایت‌شده اجرا می‌کنیم، همچنین امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد راه‌اندازی بی.آر.تی میدان جمهوری تا میدان استقلال برای استفاده شهروندان مناطق 2، 8 و 11 باشیم. صلواتی متذکر شد: این سامانه خدمات خوبی به شهروندان ارائه می‌کند، روزهای پنج‌شنبه و جمعه این خط به مسیر باغ رضوان اختصاص داده می‌شود تا سرویس‌دهی مناسبی به شهروندان در مجموعه باغ رضوان ارائه شود. وی خاطرنشان کرد: شهروندان درصورتی‌که با سرویس‌دهی مناسبی روبه‌رو شوند، کم‌کم به این سمت رفته که خودروهای خود را کنار گذاشته و از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند؛ قطعاً احداث زیرگذر آخرین راه‌‌حل مشکلات بوده که باید دنبال شود، زیرگذرها ترافیک را روان‌کرده اما آن را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌کنند، ازاین‌رو در هر قسمت از خیابان جی که 7 کیلومتر طول دارد اگر زیرگذری احداث شود درنهایت پاسخگوی روان‌سازی ترافیک نیست.

تاکسی‌های آنلاین، واقعیت انکارناپذیر جامعه

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به فعالیت تاکسی‌های آنلاین در اصفهان گفت: در عصری زندگی می‌کنیم که تغییر مشاغل در همه جای دنیا در حال انجام است، تاکسی‌های آنلاین واقعیت روز جامعه است و اگر کسی نمی‌تواند آن را حذف کند اما در کنار این موضوع باید تبعات آن را نیز بپذیریم چراکه در این میان باید مراقب بود تا حق‌وحقوق رانندگان تاکسی تضییع نشود. وی تأکید کرد: ما به تاکسی‌های آنلاین به‌عنوان تهدید نگاه نمی‌کنیم بلکه به‌عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم اما ناوگان این تاکسی‌ها باید به‌صورت رسمی به همراه ضوابطی مشخص باشد چراکه تا وقتی در تاکسی‌های آنلاین هیچ اتفاق ناگواری نیفتد همه شهروندان از خدمات آن راضی هستند، اما به‌محض روی دادن یک اتفاق اعتراضات شهروندان آغاز خواهد شد. صلواتی بیان داشت: به‌تازگی موضوع تاکسی‌های آنلاین با استاندار اصفهان مطرح شد و استاندار اصفهان نیز نگاه مثبتی نسبت به تاکسی‌های آنلاین داشت، بنابراین شیوه‌نامه‌ای با مشارکت سازمان تاکسیرانی و استانداری برای چگونگی فعالیت تاکسی‌های آنلاین در حال تدوین است که تاکسی‌سرویس‌ها نیز با تولید نرم‌افزارهای جدید وارد فضای رقابتی شفاف شده که درصدد آن هستیم تا با حفظ امنیت شغلی همه رانندگان تاکسی و حفظ رضایت شهروندان به یک بازی برد-برد برسیم. وی با اشاره به دوچرخه‌سواری بانوان در سطح شهر گفت: زیرساخت‌های لازم و قانونی برای دوچرخه‌سواری بانوان فراهم‌شده و نیازمند پذیرش عمومی و عرفی است؛ دوچرخه ویژه بانوان تا دو ماه آینده ساخته و وارد می‌شود.

دوچرخه‌سواری بانوان نیازمند نگاه اجتماعی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان بابیان اینکه شهر اصفهان نیازمند نگاه اجتماعی و عرفی برای دوچرخه‌سواری بانوان است، خاطرنشان کرد: بسیاری از روحانیون نیز در برخی از شهرها سوار بر موتورسیکلت می‌شوند و این امر برای شهروندان آن شهرها امری عادی و معمولی شده است، همین موضوع در رابطه با دوچرخه‌سواری بانوان نیز باید ازنظر عرفی جا بیفتد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار