پالایشگاه اصفهان درجایگاه اول دریافت خوراک نفت خام

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: سبد انرژی به قدری بزرگ است که جایگاه پالایشگاه‌ها همچنان مهم است، به طوری که حتی یک روز عدم تولید در پالایشگاه‌ها بر وضعیت کشور تاثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: سبد انرژی به قدری بزرگ است که جایگاه پالایشگاه‌ها همچنان مهم است، به طوری که حتی یک روز عدم تولید در پالایشگاه‌ها بر وضعیت کشور تاثیرگذار است.
به گزارش ایسنا منطقه اصفهان لطفعلی چاوشی در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به گذشت کمتر از 10 سال از خصوصی شدن پالایشگاه‌ها در کشور، اظهارکرد: در طول این چندسال تصمیمات متعددی برای پالایشگاه‌های کشور گرفته شده که هرکدام در سرنوشت این شرکت‌ها تاثیرات جدی و عمیق داشته و دارد، ضمن اینکه در حال حاضر نیز تغییراتی در حال اتفاق است.
وی با یادآوری اینکه تا پیش از خصوصی سازی، همه پالایشگاه‌های کشور دولتی بودند، گفت: در تمام کشورهای دنیا صنایع پالایشی جزو صنایع استراتژیک هستند، بنابراین دولت‌ها نمی‌توانند در این صنایع نقشی نداشته باشند و حاکمیت دولت در این صنایع همواره وجود دارد.
وی اظهارکرد: با خصوصی سازی در یکی از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین بخش‌های صنعتی در کشور، پالایشگاه‌ها دچار افت و خیز شده و قوانین و مقررات تغییر کرد و هنوز هم در حال تغییر است.
چاوشی ادامه داد: در زمان شروع خصوصی سازی، بحث بر سر این بود که باتوجه به نقش بسیار مهم حاکمیت در پالایشگاه‌ها، در هر پالایشگاه 20 درصد سهام در اختیار دولت باقی بماند و یک نماینده در هیئت مدیره و مجمع داشته باشد تا مسائل حاکمیتی را در پالایشگاه‌ها دنبال کند، این تصمیم بعد از این باز هم تغییر کرد؛ بايد گفت این تصمیمات در آینده شرکت‌های پالایش نفت بسیار تاثیرگذار است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه یکی از چالش‌های عمیق و جدی در خصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده بحث پالایشگاه‌هاست، توضیح داد: در طول چندسال گذشته مشکلات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و شفاف نبودن قانون، تاجایی پیش رفت که مدت‌ها حساب پالایشگاه‌ها مسدود بود و این درحالی است که متاسفانه هنوز هم این مشکل وجود دارد.
تلاش برای دستیابی به جایگاه اصلی پالایشگاه‌ها در کشور
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به اینکه پالایشگاه‌ها در 10 سال گذشته جایگاه عمده‌ای در سبد سوخت کشور داشته‌اند، افزود: گرچه به تدریج جایگاه پالایشگاه‌ها از حالت عمده درآمد و سیاست گذاری‌ها هم به همین سمت و سو می‌رود، اما با این حال سبد انرژی به قدری بزرگ است که جایگاه پالایشگاه‌ها همچنان مهم است، به طوری که حتی یک روز عدم تولید در پالایشگاه‌ها بر وضعیت کشور تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه انتظار داشتیم گذر از این مراحل نهایتا 10 سال طول بکشد و پالایشگاه‌های کشور درجایگاهی قرار گیرند که بتوانند به عنوان بنگاه‌های خصوصی خودشان را اداره کنند، خاطرنشان کرد: گرچه هنوز چالشهای عمده‌ای وجود دارد و باید برای اداره پالایشگاه این موارد را مدنظر داشته و مطابق با آن برنامه ریزی کنیم، اما امیدواریم بعد از گذر از این مراحل بتوانیم به جایگاه اصلی پالایشگاه‌ها در کشور دست یابیم.
وی در خصوص چالش‌هایی که پالایشگاه‌ها با آن مواجه هستند، توضیح داد: پالایشگاه به لحاظ تغییراتی که در دنیا و در کشور اتفاق می‌افتد و حتی وضعیتی که در منطقه و استان وجود دارد با چالش‌هایی مواجه‌اند که ادامه حیات پالایشگاه را زیر سوال می‌برد، این درحالی است که باید با برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بتوانیم تولید را ادامه داده و با چالش‌های بین المللی، ملی، منطقه‌ای و استانی مقابله کنیم. چراکه اگر از الان به فکر نباشیم قطعا در آینده نمی‌توانیم با چالش‌ها مقابله کنیم.
پالایشگاه اصفهان درجایگاه اول دریافت خوراک نفت خام
چاوشی با اشاره به تاسیس شرکت پالایش نفت اصفهان در سال 1377 به عنوان شرکت فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: براساس ابلاغ مصوبه مجمع عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال 1386، شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد و در همان سال در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و در سال 87 نیز اولین معامله سهام آن صورت گرفت.
وی حوزه فعالیت این شرکت را احداث، راه اندازی و بهره‌برداری ازکارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور انواع مختلف محصولات نفتی، شیمیایی و مشابه، و نیز دریافت، معاوضه و خرید خوراک پالایشگاه از شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز و یا هرعرضه‌کننده داخلی و خارجی دیگر، انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدروکربورها و ساخت فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و سایر مشتقات و فرآورده‌های جنبی و انجام هرگونه عملیات به منظور عرضه مواد مندرج در اساسنامه اعلام کرد.
وی به فعالیت شرکت پالایش نفت اصفهان در صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر 9 شرکت پالایشی کشور در این حوزه فعالیت می‌کنند که براساس گزارش‌های عملکرد شرکت‌های پالایشی در سال 95، شرکت پالایش نفت اصفهان از نظر دریافت خوراک نفت خام در جایگاه اول قرار دارد و از نظر تولید محصولات نفت گاز مقام نخست، نفت سفید و بنزین مقام دوم و گاز مایع و نفت کوره مقام سوم را دارد.
تعریف چشم انداز شرکت پالایش نفت اصفهان
مدیرعامل شرکت پالایش اصفهان با اشاره به تدوین برنامه استراتژیک و تعریف چشم انداز این شرکت پس از چند سال بررسی و کار کارشناسی، گفت: براساس این چشم انداز، اهداف کلانی در شرکت تعریف شد و استراتژی‌هایی برای این اهداف تعریف و برنامه‌هایی تدوین شد که از جمله پروژه‌هایی است که در این راستا پیش‌بینی شده و امیدواریم در آینده حول محور این هدف برای حل مشکلات و سودآوری شرکت گام برداریم.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اعلام اینکه در چشم انداز تعریف شده دستیابی به استاندارد جهانی فرآورده‌ها و حفظ محیط زیست مدنظر قرار گرفته، تصریح کرد: ابعاد اقدامات زیست محیطی بسیار گسترده است، در حالی که در این زمینه یکسری الزامات زیست محیطی داریم و یکسری مسئولیت‌های اجتماعی که باید به آن توجه داشته باشیم.
اعتقاد به ارتقا زیست محیطی
وی با اشاره به اینکه شرکت پالایش نفت اصفهان از سال 91 تا 94 با تایید اداره کل محیط زیست استان اصفهان از لیست صنایع آلاینده حذف شد، گفت: عليرغم اینکه پالایشگاه اصفهان از سال 91 از لیست صنایع آلاینده حذف شده و فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای در زمینه زیست محیطی انجام داده بود، در ليست آلاينده ها قرار داد.
چاوشی اضافه کرد: ما قبول داریم که باید ارتقا زیست محیطی دهیم چون خودمان معتقد به این مساله هستیم و از آن استقبال می‌کنیم، در عین حال از بردن اسم پالایشگاه اصفهان در لیست صنایع آلاینده گلایه داریم.
وی افزود: در سال 95 شرکت پالایش نفت اصفهان مجموعا 96 میلیارد تومان عوارض آلایندگی در 4 دوره 3 ماهه پرداخت کرد و در همین حال هزینه‌های زیست محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی را هم ایفا کرد.
مدیریت منابع آب، چالش پیش روی پالایشگاه اصفهان
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان یکی دیگر از چالش‌های پیش روی این شرکت را مدیریت منابع آب و انرژی عنوان کرد و افزود: حدود 30 سال است پالاشگاه اصفهان از رودخانه زاینده رود ساعتی 900 الی 1000 متر مکعب مصرف آب دارد که عدد بزرگی نیست و زیر یک درصد از آورد رودخانه زاینده رود است.
وی با اشاره به تشکیل جلسه اخیر مدیریت بحران در پالایشگاه اصفهان، توضیح داد: به دليل خالی بودن مخازن آب، پالایشگاه درحال تعطیلی بود و در این شرایط بود که مسؤلان استان عمق فاجعه را متوجه شدند و دستور اختصاص آب به پالایشگاه دادند تا الان در وضعیت نسبتا خوبی باشیم، ولی ازنظر مخازن همچنان در وضعیت بحرانی هستیم.
وی در همین حال به تلاش‌های پالایشگاه اصفهان از چندسال گذشته تاکنون برای تامین آب مورد نیاز این صنعت اشاره و اظهارکرد: در این زمینه 220 لیتر بر ثانیه پساب شاهین شهر را خریداری کرده‌ايم، همچنین پروژه‌های دیگری هم تعریف کرده‌ایم که برای حفظ حیات پالایشگاه لازم است.
شناسایی تمام چالش‌های پیش روی پالایشگاه اصفهان
وی با بیان اینکه خوشبختانه تمام چالش‌های پیش روی پالایشگاه اصفهان شناسایی شده، گفت: البته سند چشم انداز را بازبینی می‌کنیم اما تمام مشکلات و راه حل‌ها برنامه ریزی شده تا بتوانیم ضمن ارتقا شرکت، چالش‌ها را پشت سر بگذاریم و به پالایشگاه سودآوری تبدیل شویم.
وی با بیان اینکه در مسائل و مشکلاتی که وجود دارد مدیریت استان نهایت همکاری را با ما می‌کند، گفت: در مقابل مدیریت استان از ما انتظار دارد مسئولیت‌های اجتماعی خود را ایفا کنیم و ما هم وظیفه خودمان می‌دانیم که نسبت به این مسئولیت‌ها بی‌تفاوت نباشیم.
چاوشی گزارشی هم از وضعیت انرژی و تمهیدات انجام شده در زمینه صرفه جویی انرژی ارائه کرد و گفت: به منظور بهینه سازی مصرف انرژی اقدامات لازم جهت تکمیل ابزارهای تنظیم احتراق در کوره‌ها از جمله آنالایز اکسیژن در سال 95 انجام شده و در نتیجه اقدامات انجام شده مقدار هوای اضافی کوره‌ها و بویلرها و دمای دودکش‌ها کاهش یافته، مصرف سوخت بهینه شده و آلاینده‌های زیست محیطی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به اینکه این شرکت از شهریور94 درحال پیاده سازی استاندارد ایزو 50001 به کمک مشاور می‌باشد، گفت: همچنین کارگروه انرژی که متشکل از کارشناسان ادارات مرتبط با مصرف انرژی است همزمان فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی به پروژه‌هایی که در رابطه با صرفه جویی مصرف انرژی در دستور کار مدیریت شرکت است اشاره و تصریح کرد: پیاده سازی استاندارد ایزو 50001، نصب اکونومایزر بر روی بویلرهای پالایشگاه، مطالعه و امکان سنجی افزایش راندمان کوره‌های H-251/4 و H2-251/4 با استفاده از Waste Heat Boiler و یا جایگزینی با کوره‌های جدید، مطالعه و امکان سنجی افزایش راندمان کوره‌های H-151 و H2-151، استفاده از طراحی‌های جدید و بهینه در راستای حداکثرسازی راندمان حرارتی کوره‌های واحدهای جدید، کاهش هوای اضافی کوره‌ها در جهت بهینه سازی مصرف سوخت، پیگیری خرید و یا تعمیر آنالایزرهای اکسیژن کوره‌ها، نصب جریان نگار روی مسیر سوخت گاز کوره‌ها و تعویض و تقویت عایق بدنه کوره‌ها از جمله این اقدامات است.
در سال 95 تولید موثری داشته ایم
چاوشی به مدیریت و توسعه سرمایه انسانی در شرکت اشاره و اظهارکرد: پالاشگاه اصفهان به خاطر خصوصی سازی دیگر جذب نیروی دولتی ندارد، بلکه خودمان از طریق برگزاری آزمون، فرایند جذب نیرو را دنبال می‌کنیم و تا الان سه مرحله نیرو جذب کرده‌ایم و اخیرا هم جذب نیرو داریم تا بتوانیم در سال‌های آینده نیروهای کارآمد و توانا برای اداره این مجموعه بزرگ داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه در سال 95 نه تنها به برنامه تکلیفی خود عمل کرده‌ایم، بلکه مافوق آن عمل کرده و تولید موثری داشته‌ایم که این مرهون تلاش شبانه روزی نیروهای شرکت پالایش نفت اصفهان است.
وی تامین خوراک و استمرار تولید، مدیریت بهینه دارایی‌ها، ارتقا توان بازاریابی و فروش، بهبود توان اقتصادی و افزایش سودآوری، پیشگیری از بروز شرایط اضطراری و بحران را از دیگر چالش‌های تعریف شده در شرکت پالایش نفت اصفهان برشمرد.
کسب رتبه اول ایمنی وبهداشت در سه سال متوالی
وی با بیان اینکه در طول این سال‌ها که مجموعه پالایشگاه‌های کشور ارزیابی شدند، پالایشگاه اصفهان سه سال پیاپی درسال‌های 91، 92 و 93، رتبه اول ایمنی و بهداشتHSE را از آن خود کرد، افزود: در سال 95 هم وضعیت پالایشگاه را بسیار خوب ارزیابی کردند و خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.
چاوشی درخصوص پرونده‌های حقوقی این شرکت هم گفت: اکثر پرونده‌های حقوقی شرکت به نتایج خوبی رسیده به جز یک مورد و آن طلب بزرگ پتروشیمی اصفهان است که هنوز به جایی نرسیده و در حال پیگیری حقوقی این مساله هستیم.
وی با اشاره به اینکه در سال 92 شرکت پالایش نفت اصفهان سود خوبی داشت، گفت: در سال 93 دولت طرحی داد که تمام محصولات پالایشگاه‌ها باید استاندارد روز باشند و به دنبال آن تمام شرکت‌های پالایش زیان ده شدند، اما دولت برای اجرای این طرح مصوبه‌ای گذاشت تا پالایشگاه‌ها 5 سال فرصت داشته باشند محصولات خود را استاندارد کنند، و در این زمان دولت محصولاتشان را به قیمت استاندارد شده بخرد، به شرطی که 30 درصد سود خود را برای اجرای طرح‌های استانداردسازی اعمال و گزارش اجرای پروژه‌ها را مرتبا به دولت اعلام کنند.
تغییر عمده الگوی تولید در پالایشگاه با اجرای پروژه‌ها
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه این شرکت در حال حاضر سه گروه محصول دارد، گفت: محصولاتی که در پالایشگاه تولید می‌شود خیلی قابل تبدیل نیست فقط می‌توان میزان و کیفیت آن را افزایش داد.
وی با تاکید براینکه آنچه الگوی تولید را در پالایشگاه به صورت عمده تغییر می‌دهد پروژه‌هایی است که اجرا می‌شود، توضیح داد: مثلا در سال 94، با راه اندازی مجتمع تولید بنزین یورو4 در پالایشگاه اصفهان، ظرفیت تولید بنزین را بالا بردیم که سودآوری خوبی برای شرکت داشت.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: آنچه قابل توجه است اینکه بخشی از سود در خود پالایشگاه و باتوجه به ظرفیتی که وجود دارد به دست می‌آید، اما یکسری بحث‌ها مربوط به بیرون از شرکت است و عمده آن بحث قیمت‌های بین‌المللی است.
پالایشگاه باید توان داخلی داشته باشد
وی در همین زمینه اضافه کرد: در سال 94 در پالایشگاه اصفهان، 21 میلیارد ليتر فرآورده تولید کرده‌ایم و به ازای یک بشکه نفت خام حدود 3 هزارو 800 تومان فرآورده فروختیم، اما در سال 95 این رقم 10 هزار و 700 تومان یعنی تقریبا 3 برابر شده است. براین اساس بخشی از این سودآوری به خاطر بهینه سازی تولید است که در سال 95 تولید بنزین یورو بود، ولی عمده آن به خاطر تغییر قیمت است. چاوشی تاکید کرد: باتوجه به اینکه نمی‌توانیم قیمت بین‌المللی را تغییر دهیم باید کاری کنیم که پالایشگاه توان داخلی برای ایستادن روی پای خودش را داشته باشد تا سودآور باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد.
26 پروژه فعال در پالایشگاه اصفهان
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان مجموع پروژه‌هایی که اكنون در پالایشگاه فعال است را 26 پروژه اعلام کرد و گفت: این پروژه‌ها عمدتا از سال 93 فعال شده و حدود 4 هزار و 100 میلیارد تومان برآورد این پروژه‌هاست که بخشی از این رقم قطعی است و قراردادهایی که مشخص شده و بخشی هم برآورد بوده و ممکن است تغییر کند.
وی با بیان اینکه تاکنون حدود 1000 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌ها هزینه شده، اعلام کرد: برای تکمیل این پروژه‌ها حداقل به 3 هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم که انتظار داریم سهامداران باتوجه به این مساله بخش قابل توجهی از سود را به پروژه‌ها اختصاص دهند، ضمن اینکه تلاش می‌کنیم بخشی از این رقم را از طریق تسهیلات تامین کنیم.
چاوشی تصفیه گازوئیل، تقطیر سوم(URP)، احداث دو دستگاه بویلر 227 تنی و آب DM، مهندسی و خرید و احداث فلرهای جدید پالایشگاه، بهینه سازی واحد بازیافت و تکمیل سیستم Ro، خط انتقال پساب تصفیه خانه شاهین شهر، احداث ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه، طرح مطالعاتی احداث راه آهن، و احداث سکوهای بارگیری را پروژه‌های در دست اجرای شرکت پالایش نفت اصفهان برشمرد.
وی درخصوص برنامه‌های آینده شرکت پالایش نفت اصفهان هم گفت: هیئت مدیره شرکت مصمم است در راه خدمت به جامعه و توسعه و پیشرفت روزافزون، با رهنمودها و حمایت‌های سهامداران، ضمن حفظ و ارتقای ارزش‌های بنیادی شرکت، به استراتژی‌های هدف‌گذاری شده دست یابد.
تشریح استراتژی‌های هدف‌گذاری شده پالایشگاه اصفهان
وی به تشریح این استراتژی‌ها پرداخت و گفت: تداوم و تسریع در امر راه اندازی واحدهای تصفیه گازوئیل(DHT) و تقطیر سوم(URP) در راستای استانداردسازی محصولات، رعایت الزامات زیست محیطی و رفع تنگناهای عملیاتی، تداوم و تسریع در اجرای پروژه‌های حفظ و استمرار ظرفیت پالایشگاه، بهبود رضایتمندی مشتریان، کارکنان و سایر طرف‌های ذینفع، کاهش یا حذف ریسکها و مخاطرات ناشی از فعالیت‌ها تا حد قابل تحمل، ارتقا کمی و کیفی محصولات، بهینه سازی و اصلاح فرایندها، استفاده بهینه از منابع در راستای اصلاح الگوی مصرف، پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، مدیریت و ارتقا دانش فنی کارکنان، ترویج فرهنگ مشارکت و کارگروهی در راستای تحقق اهداف سازمانی و افزایش بهره وری، پایش و اندازه گیری عملکرد، تجزیه و تحلیل نتایج و بهبود مستمر معیارهای اثربخشی فرایندها، ساماندهی قراردادها، مراودات مالی و تعامل اثرگذار با صنایع همجوار، اصلاح و تکمیل نرخ‌های خدمات و عرضه غیرخدماتی هم جهت با طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و تهیه و به کارگیری نرم افزارهای کاربردی مورد نیاز بخش‌های عملیاتی، تعمیراتی و مدیریتی از جمله برنامه‌های آینده شرکت پالایش نفت اصفهان است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان جمع دارائی‌های این شرکت در تاریخ 30 اسفندماه 95 را 58049283 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: جمع دارائی‌های جاری 30446209 ميليون ريال و جمع دارائی‌های غیرجاری 27603074 میلیون ریال می‌باشد.
وی جمع بدهی‌ها در تاریخ 30 اسفند 95 را 23711669 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: جمع بدهی‌های جاری 19660982 میلیون ریال و جمع بدهی‌های غیرجری 4050687 میلیون ریال است.
وی همچنین جمع بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام را 58049283 میلیون ریال در تاریخ 30 اسفند 95 اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان مربوط به سال مالی منتهی به 30 اسفند 95، با حضور 85.62 درصد از سهامداران برگزار شد.
به گزارش ایسنا منطقه اصفهان، در این مجمع، پس از تعیین اعضا هیئت رئیسه مجمع و اعلام رسمیت جلسه، گزارش هیئت مدیره، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت درخصوص عملکرد سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 ارائه شد.
اتخاذ تصمیم نسبت به تقسیم سود، انتخاب بازرس قانونی و حسابرس شرکت برای سال مالی 96، تعیین پاداش اعضای هیات مدیره، تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های رسمی شرکت نیز در این مجمع صورت گرفت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار