کابینه دوازدهم با اما و اگرهای وزیری زنان

از زمانی که حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری دولت دوازدهم انتخاب‌شده است گمانه‌زنی‌هایی برای حضور زنان در کابینه دوازدهم وجود دارد که برخی از حضور سه زن، بعضی از حضور یک زن و حتی برخی از نبود هیچ وزیر زنی در کابینه دولت دوازدهم خبر می‌دهند.

از زمانی که حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری دولت دوازدهم انتخاب‌شده است گمانه‌زنی‌هایی برای حضور زنان در کابینه دوازدهم وجود دارد که برخی از حضور سه زن، بعضی از حضور یک زن و حتی برخی از نبود هیچ وزیر زنی در کابینه دولت دوازدهم خبر می‌دهند. به گزارش ایرنا، هرچند انتخاب وزیر یا هر مسئول دیگری در وهله نخست باید بر اساس شایستگی نه بر اساس جنسیت باشد اما کارشناسان معتقدند که در جامعه زنان کشور نیز بانوانی با شایستگی‌هایی حتی بیشتر از مردان بسر می‌برند. شماری دیگر از بانوان کشور نیز اگر بیشتر از مردان همتای خود شایستگی نداشته باشند کمتر هم نیستند.

سه وزیر! نه یک وزیر!
اما گمانه‌زنی‌های این روزها در خصوص وزیری زنان چگونه است؟ گمانه‌زنی‌ها و اطلاعاتی که در مورد حضور زنان کابینه دولت دوازدهم از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود جالب‌توجه است، جالب از این نظر که هرکسی فهرستی اعلام می‌کند. یک روز نام سه وزیر در کابینه دولت دوازدهم دیده می‌شود، یک روز هم در فضای مجازی با ارسال فهرست‌های متفاوت، هیچ نامی از زنان در این کابینه دیده نمی‌شود، اما واقعیت چیست؟ چرا هر بار اطلاعاتی از این موضوع در فضاهای مجازی منتشر می‌شود که نمی‌دانیم تا چه حد واقعیت دارد؟ آیا این‌هایی را که می‌بینیم یا می‌شنویم فقط در حد گمانه‌زنی است یا واقعیت دارد؟

واقعیت حضور زنان در کابینه دوازدهم چیست؟
حسن روحانی رئیس‌جمهوری از روزهای اول دولت یازدهم که روی کار آمد، نگاه ویژه‌ای به حوزه بانوان داشت و تعداد زیادی از بانوان در پست‌های مختلف مدیریتی حضور داشتند، البته سه زن نیز به‌عنوان معاونان رئیس‌جمهوری در کابینه انتخاب شدند. این توجه ویژه دولت به حوزه زنان، توانمندی و پتانسیل بالای بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را نشان داد و این انتظار از سوی بانوان وجود دارد که با این توانمندی‌ها در کابینه آینده نیز وزیر زن داشته باشیم. رئیس‌جمهوری همچنین در زمان انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم، سخن از این موضوع به میان آورد که چرا باید نیمی از افراد جامعه (زنان) را از فعالیت در اجتماع منع کرد، این‌ها هم حق‌دارند و باید وارد عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه شوند. با این تفاسیر و سخنان رئیس‌جمهوری، اینکه دولت دوازدهم در کابینه خود نام چند بانوی ایرانی را ثبت کرده است، هنوز مشخص نیست و به همین دلیل است، گمانه‌زنی‌هایی در این زمینه وجود دارد و هرکسی یک آمار و اطلاعات از حضور زنان در کابینه دوازدهم در رسانه‌ها یا فضای مجازی منتشر می‌کند.

زنان وزیر منتخب در گمانه‌زنی‌ها چه کسانی هستند؟
فهرست‌های مختلفی از وزرای کابینه دولت دوازدهم به چشم می‌خورد که در هرکدام از فهرست‌ها نامی از بانوان یا بانویی برده شده است. در برخی از این فهرست‌ها، شهین دخت مولاوردی به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش، الهام امین زاده به‌عنوان وزیر دادگستری و معصومه ابتکار به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب‌شده‌اند. همچنین رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش یکی از گزینه‌های وزارت آموزش‌وپرورش در میان فهرست‌های احتمالی است؛ اما اینکه تا چه حد این انتخاب وزرای زن واقعی است، هنوز مشخص نیست، باید منتظر اعلام فهرست نهایی اسامی وزرا از سوی حسن روحانی باشیم.

آمار وزرای زن در کابینه دوازدهم مشخص نیست
شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره گمانه‌زنی‌ها و اینکه چند زن در کابینه دولت دوازدهم هست می‌گوید: هنوز مشخص نیست که چند زن به‌عنوان وزیر در کابینه دولت دوازدهم حضور خواهند داشت. مولاوردی ادامه می‌دهد: رایزنی‌هایی برای حضور زنان در کابینه دوازدهم انجام‌شده است هنوز نمی‌دانم چند تن در این کابینه انتخاب می‌شوند. وی ابراز امیدواری می‌کند که حضور بانوان در کابینه دوازدهم دولت پررنگ باشد. مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده معتقد است که نظر و نگاه رئیس دولت دوازدهم برای حضور زنان در پست‌های وزارتی مثبت است. مولاوردی این اظهارات را در حاشیه نشست هیئت دولت بیان و اظهار امیدواری کرده است که شمار زنان در کابینه دوازدهم بیشتر باشد. وی بابیان اینکه در حال معرفی و پیگیری حضور زنان و ارائه گزینه‌های مختلف در دولت آینده هستیم، همچنین درباره شاخص‌ها و توانمندی‌های این افراد به‌منظور حضور در کابینه دولت دوازدهم، اظهار می‌کند: این افراد باید حداقل شاخص‌های لازم برای تصدی پست‌های مدنظر را دارا باشند. معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با تأیید این مطلب که با حضور وزیر زن در دولت گذشته (مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت گذشته) تابوی حضور زنان در پست‌های وزارتی شکسته شده است، می‌افزاید: این تابوها شکسته شده است و دیگر استفاده از وزیر زن در کابینه به‌عنوان یک اتفاق خیلی بزرگ تلقی نمی‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار