مطالبه ۲۳۴ میلیارد تومانی پالایشگاه اصفهان از پتروشیمی

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان میزان مطالبه این پالایشگاه از پتروشیمی اصفهان را ۲۳۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان مطالبه مربوط به قبل از سال ۹۲ است و با وجود پیگیری های صورت گرفته، پتروشیمی تاکنون کوچکترین اقدام موثری در پرداخت این بدهی و تادیه خسارت تاخیر انجام نداده است.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان میزان مطالبه این پالایشگاه از پتروشیمی اصفهان را ۲۳۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان مطالبه مربوط به قبل از سال ۹۲ است و با وجود پیگیری های صورت گرفته، پتروشیمی تاکنون کوچکترین اقدام موثری در پرداخت این بدهی و تادیه خسارت تاخیر انجام نداده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، لطفعلی چاوشی با بیان اینکه بر اساس این سند چشم انداز، اهداف کلان و همچنین برنامه های راهبردی شرکت تعریف شده است، افزود: ارتقای عملکرد زیست محیطی، ایمنی و بهداشت و مسئولیت های اجتماعی، مدیریت و توسعه سرمایه های انسانی، مدیریت منابع آب و انرژی، تامین خوراک و استمرار تولید، ارتقای توان بازاریابی و فروش و همچنین پیشگیری از بروز شرایط اضطراری و مدیریت پیامدهای ناشی از شرایط اضطراری بحران را از جمله اهداف کلان این شرکت بر اساس سند چشم انداز برشمرد.

وی با بیان اینکه مهمترین چالش شرکت پالایش نفت اصفهان در سال های گذشته و برنامه های میان مدت آتی، دستیابی به استانداردهای جهانی فرآورده های نفتی و همچنین مباحث زیست محیطی است، بیان داشت: در سند چشم انداز پالایشگاه اصفهان به صورت ویژه به این دو موضوع توجه شده است.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به اینکه با تایید اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان شرکت پالایش نفت اصفهان از سال ۹۱ تا ۹۴ به دلیل فعالیت های مطلوب زیست محیطی از فهرست صنایع آلاینده حذف شده بود، گفت: برغم انجام اقدامات موثرتر زیست محیطی و از جمله اینکه در سال ۹۴، مجتمع بنزین سازی با تولید ۱۰ میلیون لیتر بنزین طبق استاندارد یورو ۴ در این شرکت راه اندازی شد، بعد از ۴ سال دوباره پالایشگاه اصفهان در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت؛ به طوریکه در سال ۹۵ این شرکت ۹۶ میلیارد تومان عوارض آلایندگی پراخت کرده و در همین حال هزینه‌های زیست محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی را هم ایفا نموده و می نماید.
وی با بیان اینکه مدیریت منابع آب و انرژی یکی از چالش های شرکت پالایش نفت اصفهان است، افزود: بیش از ۳۰ سال است پالایشگاه اصفهان آب مورد نیاز خود را برای تولید فرآورده های نفتی از زاینده رود تامین می کند که با قطع جریان آب در این رودخانه با مشکل زیادی مواجه شده است.

چاوشی گفت: پالایشگاه اصفهان سالانه حدود ۸ تا ۹ میلیون متر مکعب آب از زاینده رود برداشت می کرد که این میزان برداشت کمتر از یک درصد میزان آورد آب در زاینده رود بود.

وی با بیان اینکه چندین سال است که در زمان های قطع جریان آب در زاینده رود، پالایشگاه اصفهان در تامین آب دچار مشکل شده و آب مورد نیاز خود را از طریق چاه و شبکه شهری تامین می کند، افزود: این شرکت اخیرا به دلیل نداشتن آب مورد نیاز برای تولید فرآورده های نفتی و مباحث ایمنی و آتش نشانی و خالی شدن مخازن آب، در مرز تعطیل شدن قرار گرفت؛ به طوریکه با درخواست از مدیریت کل بحران استان در این باره جلسه ای تشکیل و و ضعیت بحرانی و اضطراری پالایشگاه تشریح شد.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان ادامه داد: پس از آن جلسه، وضعیت تامین آب پالایشگاه بهتر شد، ولی هنوز نتوانسته ایم مخازن را در حد استاندارد آبگیری کنیم و از لحاظ تامین آب مخازن در وضعیت بحرانی هستیم.

چاوشی با اشاره به اینکه شرکت پالایش نفت اصفهان برای تامین آب مورد نیاز خود در خرید و انتقال پساب فاضلاب سرمایه گذاری کرده است، گفت: این شرکت ۲۲۰ لیتر بر ثانیه پساب از تصفیه خانه شاهین شهر خریده و برای خط انتقال، اجرا و تکمیل پروژه تصفیه خانه آن حدود ۶۰میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی در ادامه تامین خوراک و استمرار تولید را از دیگر چالش های شرکت پالایش نفت اصفهان دانست و افزود: در چند سال آینده نه تنها چنین نفت خامی وجود نخواهد داشت بلکه فرآورده های تولیدی نیز قابل مصرف نخواهد بود و پالایشگاه اصفهان باید با اجرای طرح هایی، آماده دریافت و تصفیه نفت خام سنگین و در مقابل تولید محصولاتی با گوگرد کمتر باشد.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به اینکه دولت در حال حاضر ۵ فرآورده اصلی و سوخت هوایی تولیدی پالایشگاه را می فروشد، افزود: دولت به تدریج از این کار کناره گیری خواهد کرد و ما موظف خواهیم بود خودمان محصولاتمان را بفروشیم که باید زیرساخت های لازم برای بازاریابی و فروش محصولاتمان را مهیا کنیم.

چاوشی با بیان اینکه ایجاد ارتباط ریلی پالایشگاه اصفهان به آب های آزاد یکی از اقدامات لازم در ایجاد زیرساخت ها برای بازاریابی و فروش محصولات پالایشگاه اصفهان است، گفت: ناچاریم پالایشگاه اصفهان را که در مرکز کشور قرار دارد به آب های آزاد وصل کنیم که در این رابطه مطالعات نیز انجام شده است.

وی در ادامه، اجرای پروژه ه های تصفیه گازوییل، یوتولیتی و مخازن، تقطیر سوم (URP)، پروژه خط انتقال و تصفیه پساب شاهین شهر، طرح مطالعاتی احداث راه آهن و بهینه سازی واحد بازیافت و تکمیل سیستم RO را از جمله ۲۶ پروژه در دست اجرا و فعال پالایشگاه اصفهان برشمرد و افزود: برای اجرای این پروژه ها حدود ۴۱۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار برآورد شده است.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه طی ۳ سال گذشته حدود یک هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های پالایشگاه اصفهان هزینه شده و حداقل ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر به جز بخش تبدیل نفت کوره مورد نیاز است که بخشی از اعتبارات آن از محل اختصاص سود سهامداران و قسم دیگر از محل تسهیلات بانکی تامین خواهد شد، افزود: تمام پروژه های تعریف شده فوق برای این است که پالایشگاه اصفهان سودآور باشد و بتواند در مقیاس های بین المللی عملکرد مطلوب و توان رقابت داشته باشد.

چاوشی همچنین میزان اصل مطالبات پالایشگاه اصفهان از پتروشیمی اصفهان را ۲۳۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان مطالبه مربوط به قبل از سال ۹۲ است و باوجود پیگیری های انجام شده، تاکنون پتروشیمی کوچکترین اقدام موثری در پرداخت این بدهی و تادیه خسارت تاخیر انجام نداده است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار