تردد خودروی شخصی محدود می شود

سال هاست خودروهای شخصی که بسیاری از آن‌ها تک نفره هستند، ترافیک سنگینی را در شهر سبب شده اند و این خودرو ها راه‌ بندان‌ها، افزایش تصادفات رانندگی و قربانیان، آلودگی هوا، افزایش زمان سفر ، اتلاف وقت شهروندان و مصرف سوخت فسیلی را برای شهر به ارمغان آورده اند. اکنون طرح جامع حمل و نقل اصفهان که در شورای ترافیک استان به تصویب رسیده در انتظار تصویب شورای ترافیک کشور است . تا دو ماه آینده این طرح فرآیند قانونی را طی می کند و مبنای اقدامات حوزه حمل و نقل اصفهان قرار می گیرد تا استفاده از خودرو شخصی محدود شود و استفاده از حمل و نقل همگانی توسعه یابد.

سال هاست خودروهای شخصی که بسیاری از آن‌ها تک نفره هستند، ترافیک سنگینی را در شهر سبب شده اند و این خودرو ها راه‌ بندان‌ها، افزایش تصادفات رانندگی و قربانیان، آلودگی هوا، افزایش زمان سفر ، اتلاف وقت شهروندان و مصرف سوخت فسیلی را برای شهر به ارمغان آورده اند. اکنون طرح جامع حمل و نقل اصفهان که در شورای ترافیک استان به تصویب رسیده در انتظار تصویب شورای ترافیک کشور است . تا دو ماه آینده این طرح فرآیند قانونی را طی می کند و مبنای اقدامات حوزه حمل و نقل اصفهان قرار می گیرد تا استفاده از خودرو شخصی محدود شود و استفاده از حمل و نقل همگانی توسعه یابد.

از ترافیک و آلودگی هوا به عنوان دو معضلی که گریبانگیر همه کلانشهرها به ویژه اصفهان است یاد می شود. احداث خیابان ، زیر گذر و رو گذر راهکارهایی هستند که پیش از این برای مواجه با ترافیک در شهر اصفهان عملیاتی می شد . راهکارهایی که در مهندسی حمل و نقل و ترافیک امروز منسوخ است و راهکار مدیریت سفرهای شهری باید جایگرین آن شود . رویکرد قبلی که با توسعه خیابان ها همراه بود ، شهروندان را به استفاده از خودروهای شخصی تشویق می کرد و تقاضای سفرهای شهری را افزایش می داد و با افزایش ترافیک بود که مشکلات شهر افزایش می یافت و برای رفع این مشکل خیابان های جدید احداث می شد و ساخت خیابان های جدید نیز هرگز گرهی از مشکلات اصفهان بازنمی کرد. در شرایطی که اصفهان از ترافیک و آلودگی هوا خسته است ، رویکرد شهرداری اصفهان و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در کنار توجه به فراهم کردن زیر ساخت های شهری ، مدیریت تقاضای سفر و توسعه حمل و نقل عمومی است .توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی ، یکی از الزامات مهم رشد اقتصادی شهراصفهان و افزایش رفاه عمومی شهروندان است. شهر مدرن باید از یک سیستم حمل‌ ونقل کارآمد و گسترده برای ایجاد ارتباطات ، دسترسی و ارتباط بین مناطق مختلف آن بر خوردار باشد تا مشکلات متعددی نظیرآلودگی هوا، آلودگی صدا و ترافیک رفع شود. مدیریت شهر اصفهان برای فراهم شدن این زیرساخت ها وجابه جا شدن آسان تر شهروندان درشهرتلاش می کند.طرح مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان با هدف جابه جایی آسان تر شهروندان در شهر توسط شهرداری تهیه شده و استانداری و شورای هماهنگی ترافیک استان این طرح را بررسی و تصویب کرده اند. اکنون طرح مطالعات جامع اصفهان در دستور کار شورای عالی ترافیک کشور قرار گرفته است و با برگزاری جلسات کارشناسی و تصویب آن، سند بالا دستی در حوزه حمل و نقل به حساب می‌آید . به گفته مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور توسعه حمل و نقل عمومی در قالب بحث توسعه اتوبوسرانی نظیر ایجاد مسیرهای ویژه سامانه تندرو از نکات مثبت طرح جامع حمل و نقل و ترافیک اصفهان است که در دو ماه آینده فرآیند قانونی آن در وزارت کشور طی می‌شود .معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان که از سال 90 از سوی دانشگاه های اصفهان و صنعتی در حال انجام بود به نتیجه رسید ،از تصویب این طرح در شورای ترافیک استان خبر داد. علیرضا صلواتی با اشاره به اینکه طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان در هفته گذشته در شورای ترافیک استان به تصویب رسید، اعلام کرد : طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان اکنون در شورای ترافیک کشور در حال بررسی است .به گفته وی طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان تا پایان امسال مصوبه وزارت کشور را دریافت می کند و مبنای اقدامات حوزه حمل و نقل شهر اصفهان می شود.معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک اصفهان مبنای اقدامات در سال 1400 و سال های پس از آن قرار می گیرد ،از محدودیت استفاده از خودرو شخصی وگسترش استفاده از حمل و نقل عمومی به عنوان مولفه های مهم این طرح یاد کرد.صلواتی به سه خط مترو ،سه خط تراموا و 12 خط سامانه تندرو اشاره کرد که بر اساس این مطالعات قرار است سهم حمل و نقل عمومی را در اصفهان 1400 به 55 درصد برساند.وی با بیان اینکه برخی از خطوط سامانه تندرو شهر اصفهان اجرا شده و برخی در حال اجرا است ،از تکمیل این خطوط تا سال 1400 خبر داد که مشکلات امروز اصفهان را بر طرف می کند.معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار امیدواری کرد با فراهم شدن زیرساخت های مناسب حمل و نقل اصفهان تا سال 1400، زمینه محدودیت تقاضای سفر با خودرو شخصی به ویژه در هسته مرکزی اصفهان فراهم شود.به گفته وی طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک اصفهان که مبنای اقدامات حوزه حمل و نقل قرار می گیرد به روان شدن ترافیک ،توسعه استفاده از حمل و نقل عمومی ومحدودیت اســـتـــفــــاده از خودرو شخصی کمک می کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار