از گلایه تا پاسخ

پرستاری، از جمله مشاغلی است که به قول معروف اگر علاقه قلبی به آن نداشته باشی، 30 سال که نه، یک شب تا صبحش را هم نمی‌توانی بیدار بمانی و تیمار داری کنی. چند روز پیش دوستی تعریف می‌کرد که چگونه پرستاری از راه دور جانش را نجات داده است.

پرستاری، از جمله مشاغلی است که به قول معروف اگر علاقه قلبی به آن نداشته باشی، 30 سال که نه، یک شب تا صبحش را هم نمی‌توانی بیدار بمانی و تیمار داری کنی. چند روز پیش دوستی تعریف می‌کرد که چگونه پرستاری از راه دور جانش را نجات داده است. می‌گفت" نیمه‌های شب از شدت تب وکابوس از خواب بیدار می‌شود وتا مرز ایست قلبی هم می‌رود، به هیچکسی دسترسی نداشته تا اینکه به ذهنش می‌رسد از یکی از پرستاران بیمارستان...اصفهان که به واسطه شغلش با وی آشنا شده بود، امدادخواهی کند. آن پرستار که هنگام استراحت شیفتش هم بوده، به صورت تلفنی ابتدا بیمار را از وحشت کابوس رها کرده و بعد با گرفتن شرح حال به او برای پایین آوردن تبش راهنمایی می‌کند..." بله، اگرچه انتقادهای مردمی از نوع رفتار و بعضا کم کاری‌های جامعه پرستاری نیز وجود دارد؛ اما هستند پرستارانی که اینگونه حتی از فواصل دورهم به شغلشان متعهدند. دراین میان شاید وجود برخی نارضایتی‌ها علت بروز رفتارهایی ناخوشایند از این سفیدجامگان باشد. پرونده نویسی های بی وقفه و دریافتی‌های نابرابر از جمله گلایه‌های پرستاران است که بارها و بارها به انحاء مختلف اعلام کرده‌اند. آنچه درادامه می‌خوانید پاسخ دکتر غلامرضا اصغری مشاور و قائم مقام وزیربهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به گلایه‌های جامعه پرستاری اصفهان است.
فراوانی سنجه‌های اعتبار بخشی دست وپاگیراست
مشاور و قائم مقام وزیر بهداشت می‌گوید: یک سری از صحبت‌های پرستاران درست است ازجمله بحث نوشتاریشان که به موضوع اعتباربخشی برمی گردد.
وی ادامه می‌دهد: مشکلی که این اعتبار بخشی دارد، این است که سنجه‌هایش بسیار زیاد است که اخیرا یک سوم شده؛ اما به نظر من بازهم زیاد است؛ زیرا باید دائما ثبت کنند و بنویسند و همین امر، یکی از عللی است که کمتر می‌توانند ارتباط برقرار کنند؛ زیرا اکثر وقتشان درنوشتن پرونده سپری می‌شود؛ این یکی از ضعف‌هاست که ما مرتب به وزارتخانه منعکس کردیم.اصغری می‌گوید: طی این سه سال سنجه‌ها به یک سوم رسیده ولی بازهم می‌تواند از این کمتر شود تا پرستاران بیشتر به خدمات بالینیشان برسند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اذعان به اینکه دراین قسمت اعتراض پرستاران وارد است، اعلام می‌کند: درهمین راستا فعلا دریکی دو تا از بخش‌های الزهرا پرونده نویسی‌ها الکترونیکی شده، بدین شکل که تخت بیماربارکدی دارد که تمام مشخصاتش از طریق نزدیک کردن پرونده به آن منتقل می‌شود. با این طرح حجم پرونده نویسی ها کمتر می‌شود.
ناعادلانه بودن کارانه‌ها را قبول نداریم
وی پیرامون اعتراض به نابرابری دریافتی‌ها نیز می‌گوید: بحث اعتراض به پرداختی‌ها را قبول نداریم؛ زیرا اولا حقوق پرسنل مانند همه کارمندان به موقع واریز می‌شود که این با موضوع پرداختی دیگر که اسمش کارانه و اضافه کاری هست، متفاوت است.
اصغری توضیح می‌دهد: میانگین کارانه برای پرستاران در استان حدود 1 میلیون تومان است (از 300 هزار تومن هست تا 3 میلیون) که البته ممکن است فردی مرخصی باشد و دریافتیش کم شود. کارانه براساس کار کرد پرستار محاسبه می‌شود؛ یعنی هرچه مریض مراجعه کند و خدمت ارائه شود آن خدمت تعرفه گذاری شده و درصدی از آن را به پزشک و پرستار می‌دهند؛ یعنی اگر خدمتی ارائه نشود، مبلغی به او تعلق نمی‌گیرد؛ بنابراین کارانه ربطی به درآمد بیمارستان ندارد ودراین خصوص اگر کسی یک ماه مرخصی باشد، مبلغی به وی تعلق نمی‌گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور می‌شود: پیرامون همین بحث این را هم درنظر بگیرند کسی که لیسانس است درهراداره‌ای یک حقوق می‌گیرد یک اضافه کار. همکاران پرستار حقوقشان را می‌گیرند، اضافه کارشان را می‌گیرند یک مبلغ سومی هم دریافت می‌کنند به نام کارانه که هیچ لیسانسه دیگری نمی‌گیرد. درنتیجه باید خودشان را مقایسه کنند با لیسانس‌های مشابه خودشان نه با پزشکی که آن جراحی را انجام می‌دهد، به عبارتی این‌ها کسانی هستند که کمک می‌کنند به انجام این عمل، لذا نا عادلانه بودن دریافت کارانه‌ها را قبول نداریم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار