رسیدگی به ۶۰ پرونده قطع درختان در سه ماهه نخست سال جاری

حمیدرضا فدایی مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری شاهین شهر گفت: در سه ماهه نخست سال جاری به ۶۰ پرونده قطع غیر مجاز درختان رسیدگی شده است.

حمیدرضا فدایی مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری شاهین شهر گفت: در سه ماهه نخست سال جاری به ۶۰ پرونده قطع غیر مجاز درختان رسیدگی شده است.
وی با اشاره به بازدارنده بودن ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها گفت: این لایحه قانونی برای حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان و یا نابودکردن آنها به هر طریق در معابر، میدان ها، بزرگراه ها، پارک ها، بوستان‌ها، باغ ها در محدوده و حریم شهرها که بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه ممنوع است، تصویب شده است.
فدایی با تأکید بر تقویت لایحه این کمیسیون و تسهیل در روند پیگیری فعالیت های آن تصریح کرد: با توجه به زمانبر بودن سیستم کاغذی برای افزایش بهره‌وری و سرعت بخشیدن به روند رسیدگی بر پرونده های مذکور طراحی نرم افزار در دستور کار این سازمان قرار دارد.
وی علت اصلی آسیب رساندن برخی از شهروندان به فضای سبز را ناآگاهی از قانون حفظ و گسترش فضای سبز دانست و خاطر نشان کرد: در سه ماهه اول سال جاری قریب به ۶۰ پرونده آسیب به درختان ، در سازمان پارک ها مورد بررسی قرار گرفته است که علت عمده این آسیب ها ناشی از حوادث رانندگی و برخورد خودروها با فضای سبز، افزایش ساخت و سازها و قرار گرفتن درختان در ابنیه ساختمان های جدید و همچنین قطع درخت تحت تأثیر اشراف نداشتن مردم به قانون بوده است.
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز با اشاره به ماده ۴۵ آیین نامه مالی شهرداری ها افزود: براساس این ماده قانونی درختانی که در معابر حتی توسط شهروندان کاشته و نگهداری شوند متعلق به شهرداری است و تحت هیچ شرایطی بدون کسب اجازه از کمیسون ماده هفت امکان قطع یا جابه جایی آنها وجود ندارد این قاعده حتی برای پروژه های عمرانی شهرداری نیز جاری بوده و درختاتی که در مسیر این پروزه ها قرار می گیرند بدون اخذ مصوبه این کمیسون قطع یا جابه جا نمی شوند.
وی اظهار داشت: موضوع اخذ مصوبه کمیسیون ماده هفت برای قطع یا جابه جایی درخت حتی برای درختانی که داخل منازل توسط شهروندان کاشته و نگهداری شوند نیز جاری است که بدون اجازه این کمیسیون هیچ شهروندی اجازه قطع آنها را ندارند.
فدایی در پایان تأکید کرد: قطع درختان تنها با اجازه کمیسیون جلوگیری از قطع غیر مجاز درختان (ماده ۷) امکان پذیر است و بر اساس تعرفه مصوب شورای اسلامی شهر، پس از تعیین خسارت و عمد یا غیر عمد بودن آن و همچنین سن و نوع درخت، میزان خسارت تعیین و اعلام می شود و چنانچه شخصی به صورت عمدی به درخت آسیبی وارد کند دو برابر تعرفه جریمه و حتی بر اساس قوانین موجود تا شش ماه حبس نیز برای چنین مواردی در نظر گرفته شده است
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار