آخرین گمانه‌ها از کابینه دوازدهم

هر چـه بـه روز تحلیــف حکم رئیـــس جمهوری حسن روحانی نزدیک تر می شویم وضعیت شفاف تر می شود. در کنار نارضایتی اصلاح طلبان از اتفاقات داخلی کابینه، لابی ها ادامه دارد. گروه های داخلی مجلس، سیاستمداران چپ و راست، احزاب و حتی اساتید دانشگاه به دنبال نقش آفرینی و تاثیر گذاری بر ترکیب کابینه هستند.

هر چـه بـه روز تحلیــف حکم رئیـــس جمهوری حسن روحانی نزدیک تر می شویم وضعیت شفاف تر می شود. در کنار نارضایتی اصلاح طلبان از اتفاقات داخلی کابینه، لابی ها ادامه دارد. گروه های داخلی مجلس، سیاستمداران چپ و راست، احزاب و حتی اساتید دانشگاه به دنبال نقش آفرینی و تاثیر گذاری بر ترکیب کابینه هستند.

گزارش ها از آن حکایت دارد که تاکنون ابقای حدود شش وزیر از جمله قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، زنگنه وزیر نفت و ظریف وزیر خارجه قطعی است. همچنین احتمال ابقای محمود حجتی به عنوان وزیر کشاورزی افزایش یافته است.به گزارش فرارو، محمود واعظی، وزیر ارتباطات قطعا از این وزارتخانه جدا می شود، اما در کابینه باقی خواهد ماند. ظاهرا او به پست ریاست دفتر رئیس جمهور نزدیک شده است. در همین حال فخرالدین دانش آشتیانی، وزیر کنونی آموزش و پرورش اعلام کرده است که قطعا در کابینه نخواهد بود. او گفته است که دلایل عدم حضورش را به رئیس جمهور اعلام کرده است. در مورد وزیر علوم گمانه زنی ها حاکی از آن است که فرهادی نیز قطعا در کابینه آینده حضور نخواهد داشت. هنوز گزینه های جدی این پست حساس و مهم مشخص نشده اند. درباره وزیر ارشاد در گزارش هایی که منتشر شده است صالحی امیری وزیر کنونی و عباس صالحی معاون وزیر از گزینه های اصلی نشستن بر این کرسی هستند، اما بیشترین چالش بر سر اعضای اقتصادی کابینه است. بسیاری از نمایندگان مجلس درباره نحوه چینش اقتصادی کابینه نگرانی دارند. انتشار گزارش هایی درباره احتمال ابقای محمد باقر نوبخت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ابقای ولی الله سیف در بانک مرکزی و همچنین پیشنهاد محمد نهاوندیان به عنوان وزیر اقتصاد نگرانی ها را تشدید کرده است. در همین حال، شواهد نشان می دهد جدایی علی طیب نیا وزیر اقتصاد از کابینه قطعی است. برای وزارت صنعت نیز جدایی نعمت زاده قطعی شده است و نام ویسه بیش از گزینه های دیگر مطرح است. اما پر تنش ترین بحث ها بر سر وزارت کشور است. اصلاح طلبان به شدت به دنبال کنار گذاشتن رحمانی فضلی هستند و از طرف دیگر شواهد نشان می دهد رحمانی فضلی از حمایت لاریجانی و برخی نزدیکان حسن روحانی از جمله جهانگیری برخوردار است. وزارت اطلاعات نیز از جمله وزارتخانه هایی است که تکلیف نامعلومی دارد. یکی دیگر بحث های مهم هفته های اخیر، پیشنهاد یک یا چند وزیر زن به مجلس بوده است. فعالان زن و اصلاح طلبان لابی گسترده ای برای تحقق این موضوع انجام داده اند و ظاهرا این لابی ها هنوز ادامه دارد. شهین دخت مولاوردی نزدیک ترین گزینه از میان زنان به وزارت است. او یکی از گزینه های جدی وزارت آموزش و پرورش است. در کنار مولاوردی نام هایی همچون اشرف بروجردی و الهه کولایی برای وزارت مطرح شده اند. در مورد وزارت دادگستری، شواهد نشان می دهد کنار رفتن مصطفی پور محمدی قطعی است. درباره وزارت کار و رفاه احتمال معرفی ربیعی به مجلس افزایش یافته است. محمد ستاری فر یکی از گزینه های احتمالی این وزارت خانه به حساب می آید. به نظر می رسد برای وزارت راه و مسکن نیز عباس آخوندی وزیر کنونی به مجلس معرفی خواهد شد. معاون او پیروز حناچی معاون آخوندی یکی از گزینه های دیگر این پست است. به این ترتیب به نظر می رسد برخی اظهار نظرها در مورد تغییر حدود 50 درصد کابینه بیش از گمانه زنی های دیگر به واقعیت نزدیک است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار