وجود ۲۳۰ لکه بافت فرسوده در اصفهان

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اعلام کرد: در ۱۵ منطقه شهر اصفهان بالغ بر ۲۳۰ لکه بافت فرسوده وجود دارد که به لحاظ گونه های بافت، بیشترین بافت تاریخی در مناطق ۱ ،۳ ،۴ و ۵ مشاهده می شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اعلام کرد: در ۱۵ منطقه شهر اصفهان بالغ بر ۲۳۰ لکه بافت فرسوده وجود دارد که به لحاظ گونه های بافت، بیشترین بافت تاریخی در مناطق ۱ ،۳ ،۴ و ۵ مشاهده می شود.

حسین جعفری در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: متأسفانه در شهرهای بزرگ بافت های سنتی به دلیل تمرکز در هسته مرکزی شهر، مانع مهمی بر سر راه توسعه کمی و کیفی شهرها می شوند و بی شک برای رفع این مشکل باید تدابیر ویژه و راهگشا اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه شهر اصفهان دارای بخش زیادی بافت فرسوده یا بافت ناکارآمد شهری است، گفت: در شهر اصفهان حدود ۲۳۰۰ هکتار بافت ناکارآمد مصوب وجود داردکه با توجه به شاخص های ۳ گانه، به تایید شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسیده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به موانع موجود بر سر بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری، اظهارکرد: بافت های شهری به خصوص بافت های فرسوده به عنوان بخشی از بدنه شهرها دچار عارضه های زیادی شده اند و از مشکلات کالبدی، اجتماعی و فرهنگی رنج می برند.

وی یادآور شد: در ۱۵ منطقه شهر اصفهان بالغ بر ۲۳۰ لکه بافت فرسوده وجود دارد که به لحاظ گونه های بافت، بیشترین بافت تاریخی را در مناطق یک، سه، چهار، پنج قرار گرفته است.

جعفری ادامه داد: در سایر مناطق شهر اصفهان هم بافت های حاشیه ای و ناکارآمد وجود دارند.

وی با بیان اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه قرار است بازآفرینی بافت های ناکارآمد در دستور کار قرار بگیرد، گفت: مقرر شده تسهیلاتی در اختیار مردم قرار گیرد و برای تامین زیرساخت ها در بافت های ناکارآمد نیز اعتباراتی در طول برنامه ششم پیش بینی شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان موانع جدی که امروزه در بافت های فرسوده وجود دارد را شامل مشکلات کالبدی دانست و افزود: طرح های ویژه بهسازی به صورت موردی و موضعی باید برای هر کدام از بافت ها تعریف شود و این طرح ها در میراث فرهنگی و کمیسیون ماده ۵ به تصویب برسد.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد املاک واقع شده در بافت های فرسوده فاقد سند مالکیت هستند و این بدان معناست که نمی توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند؛ بنابراین اولین دغدغه ما سند دار شدن این خانه هاست که در قانون حمایت از نوسازی و بهسازی مصوب مجلس شورای اسلامی قرار شده کمیسیون ویژه ای در ثبت اسناد و املاک تشکیل شود.

جعفری خاطرنشان کرد: این کمیسیون در اصفهان تشکیل شده تا به متقاضیان سند مالکیت در بافت های فرسوده خارج از نوبت پاسخگویی شود.

وی تاکید کرد: احیای بافت های فرسوده اقدامی بین بخشی است و ۳۵ دستگاه مسئولیت دارند و هر دستگاهی باید به وظایف خود در این راستا عمل کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به ازای هر واحد ۵۰ میلیون تومان توسط دولت انجام می شود و دولت باید سوبسید آنها را جبران کند، گفت: البته شهرداری هم تا ۷۰ درصد بخشودگی عوارض را در بافت های فرسوده در نظر گرفته است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار