انگور ضد افسردگی است

الهام طاهری،‌ کارشناس ارشد گیاهان دارویی درباره یکی از مفیدترین میوه این فصل و خواص آن چنین می‌گوید: انگور یکی از میوه‌های بومی ایران است که از گذشته دور کشت و کار می‌شده است و درختچه آن به صورت رونده تولید می شود.

الهام طاهری،‌ کارشناس ارشد گیاهان دارویی درباره یکی از مفیدترین میوه این فصل و خواص آن چنین می‌گوید: انگور یکی از میوه‌های بومی ایران است که از گذشته دور کشت و کار می‌شده است و درختچه آن به صورت رونده تولید می شود.

انواع انگور: این محصول که یکی از میوه های خوشمزه و شیرین است، دارای رنگ و اندازه های متفاوتی است‌. یکی از انواع آن، انگور یاقوتی است که دارای خوشه ای نسبتا بزرگ با دانه های کوچک به اندازه نخود است و به انگور نوبر بازار معروف است.یکی دیگر از انواع آن‌، انگور عسگری است با دانه های سبز بیضی شکل. از دیگر انواع آن انگور بی دانه مهتی خانی، ریش بابا، ایته(دانه بزرگ هسته‌دار)، انگور سیاه، انگور پشت سبز و بنفش به نام صاحبی و انگور شکر شیراز را می توان نام برد.

خواص
این میوه از دیدگاه طب سنتی دارای طبع گرم و تر است‌. بدن را از نظر اخلاط متعادل می‌کند و بسیار مقوی و مغذی است، باعث تصفیه خون می شود‌. سینه و ریه را پاک می کند. یبوست را از بین می برد. نفخ معده و روده را تسکین می دهد. برای بهبود بیماری سل ریوی و سیاه سرفه موثر است. ضد افسردگی است. همچنین برای بهبود بیماری اسهال خونی می توان انگور مصرف کرد.برگ مو هم دارای خواص دارویی است که برای استفاده، آن را خشک کنید و به صورت دمنوش استفاده کنید. این دمنوش در بهبود اسهال خونی موثر است. همچنین قابض است و برای از بین بردن نقرس و زردی موثر است‌. اختلالات گردش خون مربوط به دوره بلوغ و یائسگی را نیز دفع می کند.هسته انگور حاوی مقداری روغن و تانن است‌ و دارای طبع سرد و خشک و قابض بوده و اسهال را برطرف می کند. اما برای افرادی که مثانه و کلیه ضعیفی دارند، مناسب نیست.روغن هسته انگور که دارای رنگ زرد مایل به سبز است، بوی زیادی ندارد ولی دارای طعم مطبوعی است. حاوی تری گلیسیرید‌، اسید اولئیک‌، اسید پالمتیک‌، اسید لینولئیک، اسید استئاریک و اسید آراشیک است . سایر قسمت‌ها: قسمت‌های مختلف درختچه انگور قابل استفاده دارویی است. از برگ گرفته تا دم خوشه انگور.برگ انگور دارای ساکارز‌، لوولز‌Levulose، اینوزیــــت‌Inosite ، مــــــــــــواد نشاســــــــته‌ای و تعــــــدادی اسیدهای آلی است.دم خوشــــه انگـــور هم دارای تانن‌، مواد رزینی‌، تارتارات پتاســــیم و اسید‌های آلی است .‌انگور نرسیده یا غوره که طعم ترشی دارد، دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک‌، اسید فرمیک‌، اسید سوکسینیک Succinique Acid ، اسید اگزالیک‌، اسید گلوکولیک Glucolique Acid و قند است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار