مدیرکل انتقال خون استان اصفهان :مشارکت پایین زنان به‌دلیل باور غلط کم خونی

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از مشارکت جزیی زنان در اهداء خون خبر داد و گفت: این مشارکت پایین به دلیل باور غلط رایج در جامعه مبنی بر کم خون بودن تمامی خانم‌ها است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از مشارکت جزیی زنان در اهداء خون خبر داد و گفت: این مشارکت پایین به دلیل باور غلط رایج در جامعه مبنی بر کم خون بودن تمامی خانم‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، مجید زینلی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران از انتقال ۱۲۸ هزار واحد خون در سال گذشته در اصفهان خبر داد و اظهار کرد: اهدا خون در استان اصفهان روند رو به رشد دارد و ما توانسته‌ایم نیازهای استان‌هایی مثل تهران، خوزستان و شیراز را هم در مواقع نیاز برطرف کنیم.

وی افزود: ایران در چند سال اخیر به اهدا خون صد در صد داوطلبانه رسیده به‌طوری‌که به ازای هر هزار نفر جمعیت ۲۵ نفر اهداکننده داریم که این آمار با توجه به بزرگی استان و پراکندگی جمعیت آمار قابل‌توجهی است و از میانگین جهانی که ۲۰ نفر اهداکننده به ازای هر هزار نفر جمعیت را شامل می‌شود بیشتر است.

زینلی در ادامه گفت: آمار شاخص هپاتیت B ، ۴۴هزارم درصد، هپاتیت C ، ۳۵ هزارم درصد و HIV ، ۲هزارم درصد برای افرادی است که جهت اهدا خون مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش همه شاخص‌های ویروسی از ۸۳ تا ۹۵ بیان کرد: این به معنای افزایش دقت انتقال خون در انتقال اهداکنندگان است.

اهداکنندگان مستمر سالم‌ترند

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: شاخص اهدا خون مستمر در استان اصفهان ۵۶/۴۳درصد است که ۵۰هزار نفر از جمعیت را شامل می‌شود.

زینلی با اشاره به اینکه اهداکنندگان مستمر به افرادی اطلاق می‌شود که حداقل سالی دو بار اهدا خون داشته باشند، افزود: این افراد که از ۳۵ درصد در سال ۸۴ به ۵۰درصد در سال ۹۵رسیده‌اند، معمولاً به دلیل آموزش‌های خود مراقبتی و آزمایش‌های مکرر از شاخص‌های سلامت بالاتری برخوردارند.

مشارکت پایین خانم ها در انتقال خون/ باور کم خون بودن همه زنان غلط است

مدیرکل انتقال خون استان بابیان اینکه حضور و مشارکت خانم‌ها در اهدا خون علی‌رغم حضور فعال بانوان در فعالیت‌های اجتماعی بسیار کمرنگ است، تصریح کرد: ۵۰ درصد جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند اما مشارکت آن‌ها تنها ۳.۱ درصد است و این به دلیل باور غلطی است که در خصوص کم‌خون بودن میان بانوان رواج دارد.

زینلی ادامه داد: میانگین کشور اهدا خون خانم‌ها ۷درصد است و ما با این میانگین فاصله زیادی داریم و این در حالی است که مشارکت خانم‌ها در استان‌های غربی بیشتر از استان‌های مرکزی است.

وی با بیان اینکه کشور برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما از پلاسمای ایرانی استفاده می‌کند که نیازمند ارسال به کشورهای خارجی و کسب استانداردهای لازم جهانی در زمینهٔ انتقال خون است، گفت: انتقال خون در کشور ما کاملاً مطابق با استاندارهای جهانی است، تفاوتی با انتقال خون در کشورهای اروپایی ندارد و در سال گذشته ۵۰ هزار واحد پلاسما برای شرکت‌های پالایشگر ارسال‌شده و داروهای مشتق از پلاسما با همکاری وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون باقیمت مناسب در اختیار مردم قرار گرفته است.

زینلی افزود: در دهه ۷۰ تا ۸۰ هدف‌گذاری سازمان انتقال خون معطوف بر فراهم کردن فرآورده‌های خونی برای مراکز درمانی بود در حالی‌ که امروز با افزایش اهدا خون هدف سازمان انتقال خون ارتقا کیفیت فرآورده‌های خونی است.

انتقال خون با اعتماد به صداقت افراد انجام می‌شود

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از استفاده از محصولات «آفِرِز» در مرکز انتقال خون استان اصفهان خبر داد و گفت: با استفاده از این محصولات تنها پلاکت و پلاسما از بیمار دریافت می‌شود و درنتیجه بیماران کمتر در معرض خون‌های متفاوت قرار می‌گیرند و سلامت آن‌ها بیش‌ازپیش تضمین می‌شود ،اقامت بیمار در بیمارستان‌ها کوتاه‌تر شده و هزینه‌های درمان کاهش می‌یابد.

زینلی بابیان اینکه صادرت، واردت و ورود و خروج خون از همه کشورها به دلیل بیماری‌های عفونی و خطرات ناشی از آن‌ها کاملاً ممنوع است، ادامه داد: به‌هیچ‌عنوان صادرات یا واردات خون در کشور انجام نمی‌شود.

وی همچنین در خصوص غربال اهداکنندگان اضافه کرد: قسمت اعظم انتخاب اهداکنندگان بر اساس مصاحبه‌ای انجام‌شده با آنها و با اعتماد به صداقت مراجعه‌کننده صورت می‌گیرد بااین‌وجود آزمایش‌های هپاتیت B ، C و HIV قطعاً روی تمامی خون‌های اهداشده انجام می‌شود و در صورت تشخیص بیماری، خون از بین رفته و شخص بیمار از چرخه اهدا خون خارج می‌شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار