راهداران معترض طلب خود را از محل بودجه دریافت می‌کنند

استاندار اصفهان گفت: باوجود درخواست مجوز افتتاح خط ۱ اصفهان، افتتاح این خط به‌شرطی صورت می‌گیرد که تمامی چک‌لیست‌های ایمنی توسط مشاور تائید و ریل شرق آماده شود، در غیر این صورت نخستین کسی که اجازه افتتاح این خط را نمی‌دهد، شخص استاندار است.

استاندار اصفهان گفت: باوجود درخواست مجوز افتتاح خط ۱ اصفهان، افتتاح این خط به‌شرطی صورت می‌گیرد که تمامی چک‌لیست‌های ایمنی توسط مشاور تائید و ریل شرق آماده شود، در غیر این صورت نخستین کسی که اجازه افتتاح این خط را نمی‌دهد، شخص استاندار است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، رسول زرگرپور ظهر امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه اصلی‌ترین کمبود استان اصفهان که مورد غفلت وسیع قرار گرفته، نبود برنامه آمایش سرزمین است، اظهار داشت: هیچ استانی همانند اصفهان از فقدان این برنامه رنج نبرده و متحمل تبعات نشده و بسیاری از ظرفیت‌های در اصفهان همانند صنعت که یک نعمت بوده، تبدیل به معضل و نغمت شده است.

وی بابیان اینکه استان اصفهان دارای پروژه‌های 30 ساله است که در این 4 سال تلاش شده که روی ریل اجرا قرار بگیرد، افزود: طرح آمایش سرزمین نیز چندین سال در دست برنامه‌ریزان بود و ازیک‌طرف به‌عنوان یک نیاز حیاتی و اساسی برای برنامه 20 ساله استان محسوب می‌شد که در سال 93 برنامه آمایش سرزمین استان با 3 اولویت اصلی 20 ساله استان تدوین و نهایی شد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه برنامه آمایش سرزمین برقراری یک ارتباط منطقی و علمی بین زمین، انسان و سرمایه است، تصریح کرد: اکنون برش شهرستانی این برنامه در دست تهیه بوده و در این برنامه به این نتیجه رسیدیم که استان دیگر نیازی به دودکش ندارد و به دلیل وضعیت موجود و منابع کشاورزی و صنعت نمی‌تواند محور توسعه استان باشد.

تشکیل سازمان استقرار منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان

وی با بیان اینکه اصفهان به‌عنوان صنعتی‌ترین استان کشور مرحله صنعتی شدن را پشت سر گذاشته است، گفت: نخستین اولویت 20 سال آینده این استان علم و فناوری است و به توجه به ظرفیت‌های میراثی و طبیعی در استان، گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی دومین اولویت و با توجه به جایگاه ویژه اصفهان در هنر، این حوزه نیز در اولویت سوم توسعه استان قرار دارد.

زرگرپور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه استان بر اساس اولویت‌های جدید بیان کرد: از سال 82 یک عده افراد خلاق و خوش‌فکر برای ایجاد کریدور علم و فناوری در استان اهتمام داشتند که این ظرفیت در طول 15 سال گذشته جر بازدید و جمع‌آوری مستندات اقدام زمینی نداشته و با توجه به اولویت توسعه 20 ساله استان، ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در استان در نظر گرفته شد و بعد از 15 سال برای تحقق و عملیاتی کردن این مهم، سازمان استقرار منطقه ویژه علم و فناوری که یک سازمان غیردولتی و غیرتجاری است، در زمینی با وسعت 4 هزار هکتار تشکیل شد و هیئت مؤسس، هیئت‌امنا و مدیرعامل آن تعیین شدند.

پروژه فاخر "شهر هنر" در اصفهان اجرا می‌شود

وی با اشاره به رشد حضور گردشگران داخلی و خارجی در اصفهان افزود: بعد از برجام اصفهان با رشد زیادی در زمینه گردشگری مواجه شد و براساس آمار بازدید از ابنیه تاریخی استان در 3 ماهه نخست سال 93، 41 هزار گردشگر خارجی از بناهای استان بازدید کردند که این آمار 3 ماهه نخست امسال به 240 هزار گردشگر رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم این میزبان به یک‌میلیون نفر در سال برسد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه نرخ بازدید از شهرستان‌های استان از نرخ بازدید از شهر اصفهان پیشی گرفته استصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان برنامه ششم توسعه نرخ رشد گردشگران داخلی به 10 میلیون نفر برسد و در همین راستا ایجاد هتل و زیرساخت‌های گردشگری در حال انجام است.

وی پیرامون اولویت سوم توسعه استان در 20 سال آینده گفت: در همین راستا پروژه فاخر "شهر هنر" در دست برنامه‌ریزی بود و اکنون در حال مکان‌یابی است که بعد از مشخص شدن مکان پروژه اطلاعات آن اعلام می‌شود.

تخصیص 20 هزار میلیارد تومان اعتبار دولتی برای 5 هزار پروژه در استان

زرگرپور در ادامه با اشاره به اعتبارات استان در سال 96 بیان کرد: میزان اعتبارات استانی 700 میلیارد تومان برای 4540 پروژه، 171 میلیارد تومان برای 27 پروژه ملی استانی، 815 میلیارد تومان برای 74 پروژه ملی و 124 میلیارد تومان سایر اعتباراتی که به استان تخصیص یافته است و کل اعتبارت دولتی استان اصفهان در سال جاری 20 هزار میلیارد تومان برای 5 هزار پروژه است.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال در روستاهای استان گفت: اصفهان کمترین جمعیت روستایی را در کشور دارد که در طول 2 سال گذشته 138 طرح تولیدی ویژه روستاها را به نهادها اعلام کردیم که تاکنون 33 طرح با اعتباری بالغ بر 43 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ کمتر از 10 درصد تصویب و در حال اجرا است.

استاندار اصفهان اظهار داشت: باوجود خشک‌سالی و محدودیت‌هایی که در حوزه آبریز زاینده‌رود وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود که امسال در حوزه کشاورزی 306 هزار تن گندم و 157 هزار تن جو تولید شود که تا امروز 170 هزار تن گندم و 43 هزار تن جو خریداری شده و این روند تا پایان شهریورماه ادامه داشته باشد.

شهرداران طرح‌های نیمه‌کاره را افتتاح نکنند

وی پیرامون شائبه‌های شتاب‌زدگی شهرداران در بهره‌برداری پروژه‌های شهری بیان کرد: در اواخر سال قبل در همایشی با حضور 107 شهردار استان اصفهان این نکات بیان شد که شهرداران به طرح‌های بلندمدت ورود پیدا نکنند و مواظب باشند که طرح‌های نیمه‌کاره را افتتاح نکنند که در این مدت نظارت‌های شدیدی انجام شده است.

در صورت تائید نهایی چک‌لیست نهایی توسط مشاور، خط یک مترو اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد

زرگرپور با اشاره به افتتاح خط یک قطار شهری اصفهان خاطرنشان کرد: در حدود 3 هفته پیش به دلیل حساسیت‌های مطرح شده درباره افتتاح زودهنگام خط یک قطار شهری، از این خط بازدید کردم. این خط با 22 کیلومتر طول جنوبی‌ترین نقطه اصفهان را به شمالی‌ترین نقطه وصل می‌کنند و از ایستگاه دروازه دولت تا آزادی 5 ایستگاه وجود دارد که 3 ایستگاه آماده شده اما 2 ایستگاه آن تا پایان سال آماده می‌شود و همچنین ریل غربی ایستگاه‌های آماده اما ریل شرق آن آماده نشده و آقایان قول دادند که ریل شرق را تا پایان مردادماه آماده کنند.

وی ادامه داد: باوجود درخواست مجوز افتتاح این خط، افتتاح خط یک مترو اصفهان به شرطی صورت می‌گیرد که تمامی چک‌لیست‌های ایمنی توسط مشاور تائید و ریل شرق آماده شود. در غیر این صورت نخستین کسی که اجازه افتتاح این خط را نمی‌دهد، شخص استاندار است و درصورت تائید چک‌لیست نهایی و آما شدند ریل شرق، این خط به بهره‌برداری می‌رسد و ما آن را به‌عنوان افتتاح زودرس تلقی نمی‌کنیم.

استاندار اصفهان درباره بازدید رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از حوضه آبریز زاینده‌رود بیان کرد: به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مدتی است که مسائل آب بعد امنیتی پیدا کرده و به همین دلیل کمیته آب تشکیل شده و بررسی مقوله آب در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.

وجود مشکلاتی برای اجرای طرح 9 ماده‌ای آب در حوزه آبریز زاینده‌رود

وی با بیان اینکه نخستین بازدید این کمیته از حوضه آبریز زاینده‌رود بوده، گفت: طرح 9 ماده‌ای و احیای این حوضه به‌عنوان یک پروژه اصلی و حیاتی در کشور تلقی شده و راهکارهایی برای رفع موانع اجرای این طرح ارائه شده و مسائل مربوط به حوضه آبریز زاینده‌رود در تمامی مراجع اصلی کشور مطرح شده و همه معتقد هستند که طرح 9 ماده‌ای می‌تواند راهگشای این مشکل باشد که البته این حوزه مشکلاتی دارد.

راندمان آبیاری برنج‌کاران در اصفهان بالای 90 درصد است

زرگرپور با بیان اینکه همواره پیرامون دو موضوع برنج‌کاری و فضای سبز اصفهان به ما انتقاد می‌شود، تصریح کرد: در مقوله برنج‌کاری در استان هم‌جوار 4 هزار هکتار برنج کشت می‌شود و در سال 92 در استان اصفهان 20 هکتار و اکنون 3 و نیم هکتار برنج کشت می‌شود و ما نمی‌توانیم این عدد را صفر کنیم چون زمین‌های برنج‌کاری در میان باغات قرار گرفته است. از طرفی این کشاورزان حق‌آبه‌دار هستند و سیستم برنج‌کاری در استان اصفهان دارای راندمان آبیاری بالای 90 درصد است.

وی با اشاره به فضای سبز اصفهان گفت: در قوانین جمهوری اسلامی آورده شده که آب وابسته به زمین بوده و مدیریت شهری باید بداند که ما هیچ جای دنیا از فلش رواتر برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی‌کنند و شهرداری باید از پساب و شیوه‌های نوین آبیاری استفاده کند، 100 سال است که در اصفهان برای فضای سبز چمن کاشته می‌شود و این‌گونه گیاهی آب‌بر است که باید شیوه‌های نوین جایگزین شود.

شورای پنجم شهرداری در تراز بین‌المللی انتخاب کند

استاندار اصفهان همچنین درباره انتخاب شهردار جدید اصفهان گفت: شورای شهر که وظیفه تعیین شهردار اصفهان را بر عهده دارد باید به 3 خصوصیت اصلی توجه داشته باشد، اینکه شهر اصفهان یک شهر بین‌المللی است که باید شهردار آن دارای شاخصه‌های مؤلفه‌های درخور شهر بین‌المللی را داشته باشد. به نظرم باید به این بحث نیز توجه شود که کلان‌شهر اصفهان، در سطح ملی مورد توجه است و این شهر به‌عنوان یک مرجع در کشور است و همچنین در طول 4 دهه گذشته ابتکارات و خلاقیت‌هایی در حوزه طرح‌های نوین شهری در کشور از اصفهان آغاز شده است و شورای شهر باید درایت این کار را انجام دهد و شهرداری در تراز بین‌المللی انتخاب کند، البته استاندار به‌صورت رسمی در این حوزه ورود پیدا نمی‌کند.

وی گفت: با توجه به رویکرد و شاخصه‌های دولت، 31 استاندار در کشور از سوی وزارت کشور انتخاب می‌شوند که استاندار اصفهان نیز جز یکی از این افراد است، اما در 4 سال گذشته اثبات شده که مردم اصفهان آرامش و امنیت می‌خواهد و مدیرانی می‌خواند که در حال همکاری و تعامل باشد.

زرگرپور با بیان اینکه مهم نیست که چه شخصی استاندار اصفهان باشد، مهم این است که کسی باشد که مطالبات و درخواست‌های مردم را پاسخگو باشد، ادامه داد: چرا باید استاندار در طول 4 سال گذشته بر روی هر طرحی که دست می‌گذاشته به دلیل عدم فراهم بودن شرایط متوقف شده باشد، البته قسمت اعظمی از این طرح‌ها در طول این چهار سال احیا و اجرایی شد.

هیچ‌گاه خواهان برکناری مدیری نبودم

وی پیرامون تغییراتی که در مدیریت صداوسیمای مرکز اصفهان صورت گرفت، گفت: در طول 4 سال گذشته هیچ‌گاه خواهان برکنار هیچ مدیری نبودم بلکه خواستار اصلاح رویکردها و روش‌ها بودم، زمانی که سرافراز مدیر سابق صداوسیما جابه‌جا شد و علی عسگری با سیاست‌های جدید به روی کار آمدند، نخستین درخواست این بود که بخش خبر صداوسیما خودش را با مدیریت جدید مطابق کند. بعد از مدتی من در پاویون دولت در تهران شنیدم که مدیریت صداوسیمای مرکز اصفهان تغییر یافته و من افراد جدید را نمی‌شناسم البته بخش خبر صداوسیمای مرکز اصفهان نیازمند به اصلاح و بازنگری بود و با توجه به عدم این اصلاح، تغییرات ایجاد شد.

پرداخت مطالبات کارگران راهداری در برنامه بودجه دیده شده است

استاندار اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر تعیین تکلیف کارگران راهداری و حمل‌ونقل استان که در روز شنبه مقابل استانداری اصفهان تجمع کرده بودند و خواستار احقاق حقوق 9 ماهه خود شده بودند، گفت: راهداران کارهای جاری کشور را انجام می‌دهند، نه عمرانی، در طول سال‌های قبل گفته شده بود که افراد را به‌عنوان پرسنل جاری به کار بگیرند زیرا در بخش عمرانی دولت هر ماه نمی‌تواند پول پرداخت کند.

وی با بیان اینکه راهداران اصفهانی در وضعیت بدی زندگی می‌کنند، گفت: بی‌تدبیری یک مدیر که باید این مشکل را رفع می‌کرد سبب شد که امروز شاهد باشیم که راهداران 9 ماه حقوق دریافت نکنند البته با توجه به تجمع راهداران و اینکه به استانداری به‌عنوان یک مرجع و پناه مراجعه کرده بودند امسال میزان بدهی و طلب حقوق این کارگردان در بودجه دیده شده و تخصیص پیدا کرده و در طول روزهای آینده پرداخت می‌شود، البته این کارگران باید به مرجع اصلی خود مراجعه کنند که متاسفانه در روزی که این کارگران تجمع می‌کنند، شخص پاسخگو در تهران به سر می‌برد و تلفن خود را پاسخ نمی‌دهد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار