شرکت های دانش‌بنیان اصفهان، مقصد نظر سرمایه گذاران خارجی

در دنیای امروز دانش منبع اصلی ثروت محسوب می‌شود؛ در ایران نیز مقوله دانش به‌عنوان یکی از پایه‌های محکم سیاست‌های اقتصادی بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگرفته است، به‌طوری‌که دستیابی کشور به رتبه نخست اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه یکی از هدف‌های اقتصاد مقاومتی تعریف‌شده است. از طرف دیگر یکی از مهمترین عوامل پیشرفت و توسعه ملی هر کشوری برقراری ارتباط نزدیک‌بین صنعت و دانشگاه است که در تمام جوامع به‌عنوان دو رکن اساسی توسعه به شمار می‌روند.

مهناز احمدی - اصفهان امروز : در دنیای امروز دانش منبع اصلی ثروت محسوب می‌شود؛ در ایران نیز مقوله دانش به‌عنوان یکی از پایه‌های محکم سیاست‌های اقتصادی بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگرفته است، به‌طوری‌که دستیابی کشور به رتبه نخست اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه یکی از هدف‌های اقتصاد مقاومتی تعریف‌شده است. از طرف دیگر یکی از مهمترین عوامل پیشرفت و توسعه ملی هر کشوری برقراری ارتباط نزدیک‌بین صنعت و دانشگاه است که در تمام جوامع به‌عنوان دو رکن اساسی توسعه به شمار می‌روند.

لزوم ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان

در حال حاضر در کشور اقتصاد دانش‌بنیان هنوز نتوانسته است، پیشرفت چندانی داشته باشد و تا رسیدن به کشورهای صنعتی پیشرفته هنوز فاصله زیادی دارد، اما طی سال‌های اخیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان یکی از ارکان اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود و در این راستا در سراسر کشور اقداماتی صورت گرفته است. رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این خصوص گفت: برای گسترش اقتصاد دانش‌بنیان باید فضا برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان مهیا باشد تا بتوانند از طریق دانش خود کسب‌وکار مفید ایجاد کنند. مهدی کشمیری اذعان داشت: در حال حاضر در برخی موارد، موانع کسب‌وکار به‌گونه‌ای است که فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را محدود می‌کند و اجازه فعالیت به آنها نمی‌دهد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در دوران پساتحریم واقع‌شده‌ایم، فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان از اهمیت دوچندانی برخوردار شده، بنابراین لازم است حمایت‌های بیشتری از آنها در راستای تولید کسب‌وکار بشود.

بازدید سرمایه‌گذاران خارجی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اینکه در دوره پساتحریم فرصت خوبی برای ایجاد روابط با کشورهای پیشرفته مهیا شده است، عنوان کرد: با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان شرکت‌های خارجی معتبر را تشویق به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی کرد تا هم تعامل علم و دانش صورت بگیرد و هم ازلحاظ اقتصادی بتوانیم از این کشورها کمک بگیریم. کشمیری بیان داشت: البته برای ورود کشورهای خارجی باید برخی قوانین تسهیل شوند و حمایت‌ها صورت بگیرد. وی بابیان اینکه از زمان به نتیجه رسیدن برجام کشورهای زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی بازدید کرده‌اند، تصریح کرد: برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان لازم است قوانین سرمایه‌گذاری خارجی تسهیل شود که در این راستا اقدامات ثمربخشی به عمل‌آورده‌ایم. رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تأکید کرد: مسئله اشتغال که مهمترین معضل کنونی کشور ما است، می‌تواند از این طریق تا حدود زیادی رفع شود.

افزایش میزان اشتغال، درگرو توسعه فعالیت مؤسسات دانش‌بنیان

کشمیری افزود: در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نیروهای تحصیل‌کرده و نخبه زیادی در حال خدمت‌رسانی هستند و هر یک نفر کارآفرین می‌تواند چند نفر را به اشتغال بگمارد. حمیدرضا فولادتر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در سال‌های اخیر، فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از مقدمات نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی مطرح‌شده است و توجه به این شرکت‌ها بیشتر از گذشته مدنظر متخصصان و مسئولان امر قرارگرفته است. وی با تأکید بر اینکه تأثیر ارتباط بین دانشگاه و صنعت بر توسعه اقتصادی کشور امری انکارناپذیر است، اظهار داشت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی پرورش‌دهنده نیروی انسانی متخصص برای بخش صنعت هستند و از سوی دیگر صنایع بدون حضور علم و دانش و فنون کاربردی نمی‌توانند تولید مفید داشته باشند، بنابراین فعالیت هر دو حوزه به‌نوعی در همدیگر تنیده شده است و در کنار هم قرار گرفتن آنها بدون شک به ایجاد اقتصاد پیشرفته می‌انجامد.

حمایت بیش‌ازپیش دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت بسیار بیشتر از گذشته به فعالیت مؤسسات دانش‌بنیان اهمیت می‌دهد و به‌طور مستمر در حال رفع موانع موجود برای حرکت و پویایی این مراکز و مؤسسات است. فولادگر افزود: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان باید با برنامه‌ریزی مناسب به مرحله اشتغال و تولید برسد تا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به تحقق برسد. وی بیان داشت: دولت باید در ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها بکوشد و تا جایی که امکان دارد برای فعالیت آنها معافیت‌های مالیاتی در نظر بگیرد تا متخصصان بتوانند به‌دوراز دست‌وپنجه نرم کردن با موانع و مشکلات به فعالیت علمی خود بپردازند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار