بی‌توجهی به گزارش‌های ۴۰ سال پیش هواشناسی اصفهان را آلوده کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اگر از ۴۰ سال گذشته به گزارش‌های هواشناسی توجه می‌کردیم، امروز شاهد این حجم از آلودگی‌ها در اصفهان نبودیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اگر از ۴۰ سال گذشته به گزارش‌های هواشناسی توجه می‌کردیم، امروز شاهد این حجم از آلودگی‌ها در اصفهان نبودیم.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا حاجی زاده ظهر سه شنبه در کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، خصوص وضعیت هواشناسی اصفهان اظهار داشت: متأسفانه در دهه‌های گذشته صنایع بزرگ و پروژه‌ها عمرانی بدون الحاقیه هواشناسی شکل‌ گرفته‌اند و همین امر سبب شده است تا در بسیاری از نقاط کشور شاهد افزایش آلایندگی‌ها باشیم.

وی با اشاره به تأثیرات آلاینده‌ها در سلامت انسان افزود: علاوه بر آلاینده‌های مرسوم، پایش آلاینده‌های بسیار خطرناک در هوا، نظیر هیدروکربن‌های عطری چند حلقه‌ای، ترکیبات آلی فرار، دیاکسین ها و فوران ها، فلزات سنگین و بیوآیروسل‌ها نیز بسیار ضروری است.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست، با بیان اینکه ذراتی که منشاء سوختی دارد و از خودروها و صنایع منتشر می‌شود بسیار ریز بوده و حاوی ترکیبات خطرناکی است، اظهار داشت: این نوع آلاینده‌ها در مقایسه با ریزگردهایی با منشاء خاکی خطرناک‌تر هستند و باید برای کاهش انتشار آن‌ها اقدامات جدی و همه جانبه‌ صورت گیرد.

وی نیز در این جلسه با اشاره به تحقیقات مشترک این دانشگاه و دانشگاه فلوریدای آمریکا گفت: مطالعات ما در خصوص آب‌ و هوای اصفهان نشان می‌دهد که تا سه دهه‌ آینده اصفهان شاهد افزایش ۱.۱ درجه‌ای هوا و کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها خواهد بود.

عابدی ادامه داد: تحقیقاتی محققان انگلیسی نیز نشان می‌دهد که هر یک درصد افزایش دما در یک منطقه باعث کاهش ۱۲ درصدی منابع آب می‌شود و از این‌ رو باید هم‌اکنون پیش‌بینی‌های لازم برای سال‌های آینده را اتخاذ کرد.

وی افزود: تعمیم اطلاعات دانشگاهی به جامعه می‌تواند در این راستا کارگشا باشد همان‌گونه که در کشورهای اروپایی این مهم مورد توجه قرارگرفته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار