شب کلاسیک در اصفهان

قطعات آوازی با همراهی گیتار و پیانو امشب در فرهنگسرای خورشید شهرداری اصفهان به اجرا درمی‌آید. نمونه‌ای از چنین برنامه‌ای پیشتر در اصفهان سابقه نداشته، همراهی موسیقی کلاسیک غربی و اشعار شاعران کلاسیک ایرانی چون حافظ.

اصفهان امروز - سعید آقایی: فرصتی کم‌نظیر برای علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک در نصف جهان ایجادشده است فرصتی که باید با تمام حواس و گوش‌های شنوا در آن حضور داشت. امشب رسیتال آواز کلاسیک در هنر سرای خورشید برگزار می‌شود. هنرمندانی خوشنام، با اطلاعات پژوهشی و مبتنی بر یک کار عمیق در این برنامه حضور دارند. در این برنامه قطعات رسیتال تخصصی، کارهایی از آهنگسازان بزرگ دوره رنسانس تا رمانتیک از بریتانیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ... برای مخاطبان اجرا خواهد شد.

در این شب قطعاتی از دوران رنسانس تا رمانتیک اجرا می‌شود. کارهایی از گیتار کلاسیک محزون جان دولند انگلیسی (1626-1563) و نیز ساخته‌های لوئیس میلن اسپانیایی (1561-1500) نواخته می‌شود که از نخستین آهنگسازانی به شمار می‌آید که دستوراتی را برای مشخص کردن تمپو (میزان سرعت در قطعه) در آثارش ابداع کرد. همچنین آثاری از شوبرت (1828-1797) اجرا می‌شود. آخرین آهنگساز اتریشیِ بزرگ و برجسته مکتب کلاسیک رمانتیک که در عمر کوتاه خود ۹ سمفونی، ۱۴ کوارتت زِهی، ۲ تریوی پیانو و بسیاری آثار زیبای دیگر را پدید آورد، اما بدون شک آنچه نام و جایگاه او را بی‌همتا نگاه می‌دارد لید‌های اوست؛ ۶۰۳ لید یا ترانه در ۳۱ سال زندگی‌اش نشانگر آن است که او هیچ‌وقت از آواز جدا نبود. در اغلب آثارش، ویولن و ویولنسل خط آواز را دنبال می‌کنند و پیانو در حقیقت همراهی‌کننده است، در میان تمام آهنگ‌سازان، شوبرت بهترین راهنما برای قسمت‌هایی که قبلاً هرگز کشف نشده بود است، شایان ذکر است که نت‌های سازهای بادی او بر طبق نظر اغلب متخصصین موسیقی درواقع منحصربه‌فرد است. در این مجموعه از کلاسیک‌های موسیقی‌دانان اروپایی که آثارشان در اصفهان امشب اجرا می‌شود، فرانسیس پولنک (1963-1899)، متأخرترین است. موسیقیدان فرانسوی، یک نوازنده برجسته‌ پیانو که در سبک آهنگ‌سازی‌اش وضوح را با هجو و بذله ترکیب می‌کرد. در کنار آثار این چهره‌ها قطعاتی از محمدسعید شریفیان (متولد 1333) موسیقیدان ایرانی نیز اجرا می‌شود. وی موسیقی را در کالج موسیقی لیدز، دانشگاه هادرزفیلد و نیز کالج سلطنتی موسیقی لندن انستیتوی موسیقی کلچستر(دانشگاه انگلیس) دریافت کرد و در ادامه، درجه دکترا در فیزیک صوت و موسیقی الکتروآکوستیک را در دانشگاه پادوآی ایتالیا اخذ کرد. او در کنار فعالیت‌های آموزشی در کنسرواتوارهای ایتالیا و کالج‌های موسیقی در انگلیس، چندین سال مدیریت هنری و اجرایی گروه‌ها و ارکسترهای مجلسی و کر را تجربه کرده است. به‌علاوه پنج سال نیز در مجموعه هنری کمونیتا مونتانا و دو ارکستر فیلارمونیک توسکانی ایتالیا به‌عنوان آهنگساز مقیم فعالیت داشته است. وی سال‌ها تجربه آهنگسازی برای ارکسترهای پرمخاطب اروپایی و داوری در جشنواره‌های معتبر موسیقی جهان را در کارنامه دارد. ازجمله دو دوره داوری بخش آهنگسازی در جشنواره موسیقی معاصر در پرسل‌روم لندن بخشی دیگر از فعالیت‌های حرفه‌ای او را تشکیل می‌دهند. او همچنین قطعات متعددی بر روی تم‌های فولکلوریک ایرانی ساخته است. پوئم سمفونیک آرش کمانگیر، پوئم سمفونیک بر روی اشعار سعدی که در کنفرانس سران سازمان ملل متحد در سال 1988 با اجرای ارکستر سمفونیک نیویورک و کر متروپولیتن اجرا شد ازاین‌دست فعالیت‌های اوست.

محمدسعید شریفیان درباره برنامه یازدهم مردادش که متعلق به مجموعه حافظ او است می‌گوید: «مجموعه حافظ در انگليس سال‌ها پيش انتشار يافت و مجموعه‌اي از سه قطعه‌ای است كه براي همسر و هنرمند فقيد بزرگ آواز انگليسي خانم فلورانس ليپت نوشتم. خانم لیپت به‌دفعات و در بالاترين سطح آنها را در كنسرت‌هاي خود و در تمام اروپا و ايران و به زبان فارسي اجرا كرد. اين قطعات به‌طور ویژه از سادگي برخوردارند چنانچه دنياي عارفانه و خلوص را در اشعار فارسي و به‌ویژه حافظ را با نوآوري معاصر بيان كنند.»

برنامه امشب را هنرمندانی از تهران اجرا می‌کنند. حمید خسروشاهی، آواز را در این شب نواهای کلاسیک بر عهده دارد؛ میثم میریان، نوازنده گیتار کلاسیک است و یزدان یکرنگیان، پیانو کلاسیک می‌نوازد.

میثم میریان، هنرمند اصفهانی این مجموعه، دانش‌آموخته دکتری فلسفه هنر، کارشناسی ارشد پژوهش هنر و کارشناسی موسیقی است که سال‌ها به‌عنوان مدرس موسیقی دانشگاه صدرای شیراز و فرهنگ و هنر اصفهان فعالیت کرده، همچنان که در دانشگاه صدا‌و‌سیمای تهران، دانشگاه غیرانتفاعی سپهر اصفهان هم تدریس داشته است. وی همچنین، مقالات و تألیفات پژوهشی پرتعدادی دارد کتاب آموزش گیتار کلاسیک از نوازنده آمریکایی آرون شیرر را نیز ترجمه کرده است.

خسروشاهي، خواننده برنامه، متولد ١٣٥٥ پس از فارغ‌التحصيلي در رشته موسيقي دانشگاه تهران در رشته آواز كلاسيك در كنسرواتوار تولوز فرانسه مشغول به تحصيل شد. همزمان با گروه نور در نقاط مختلف اروپا و آسيا به اجرای موسيقي تلفيقي پرداخت. بعد از اجراهای متعدد در فرانسه در سال ٨٨ به ايران بازگشت و از آن زمان مشغول تدريس آواز در تهران و شيراز و همچنين اجراهاي متعدد در اين دو شهر بوده است. او به نوازندگي فلوت نيز شهره است.

یزدان یکرنگیان نوازنده پیانو می‌گوید: «در این کنسرت قطعات رسیتال تخصصی لید، ازآهنگسازان آلمانی، فرانسوی و ایرانی برای مخاطبان اجرا می‌شود. در رسیتال تخصصی لید آهنگسازی بر اساس شعر نوشته می‌شود و اوج این موسیقی در قرن 19 میلادی نزد آهنگسازان آلمانی بوده است و سپس آهنگسازان فرانسوی از این سبک پیروی کردند.»

وی ادامه می‌دهد: «در ایران آهنگسازان کمی قطعاتی رسیتال تخصصی لید ساخته اند، آهنگسازانی چون شریفیان و روحانی آهنگسازانی هستند که در این سبک تعداد محدودی قطعه ساخته‌اند و در این اجرا نیز ما دو قطعه موسیقی از محمدسعید شریفیان، بر اساس شعری از حافظ اجرا خواهیم کرد.»

در موسیقی کلاسیک ایرانی این سبک فراموش‌شده است درحالی‌که ما اشعار کلاسیک و معاصر زیادی داریم که آهنگسازان می‌توانند برای ساخت این نوع موسیقی از آن استفاده کنند. همانطور که آهنگساز مشهور جهانی چون شوبرت و برامز بر روی اشعار حافظ، قطعه لید نوشته‌اند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار