ترکیب کابینه «تقریبا» مشخص شده است

از ترکیب کابینه دوازدهم و سهم زنان در آن گرفته تا حال و روز نامزدهای محصور انتخابات ریاست جمهوری 88، اظهارات بقایی و تخلفات احمدی‎نژاد، قرارداد توتال و برجام و ... روز گذشته در آخرین نشست خبری محمدباقر نوبخت مطرح شد.

از ترکیب کابینه دوازدهم و سهم زنان در آن گرفته تا حال و روز نامزدهای محصور انتخابات ریاست جمهوری 88، اظهارات بقایی و تخلفات احمدی‎نژاد، قرارداد توتال و برجام و ... روز گذشته در آخرین نشست خبری محمدباقر نوبخت مطرح شد.

گمانه زنی ها درباره ترکیب کابینه دوازدهم و موضع‌گیری جناح های مختلف در قبال آن، موضوع داغ این روزهاست؛ موضوعی که به شبکه های اجتماعی نیز کشیده شده و هشتگ هایی هم برای اعلام موضع در قبال آن، ایجاد شده است. با این حال، روز گذشته، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت که عضو حزب اعتدال و توسعه و از نزدیک ترین افراد به دکتر روحانی است، در نشست با خبرنگاران در عین آنکه اعلام کرد ترکیب کابینه دوازدهم مشخص شده است، از احتمال تغییرات در ساعات پایانی خبر داد تا شاید نیم نگاهی هم به فشارها و رایزنی های فشرده شده باشد. به گزارش خبرآنلاین، نوبخت درباره تکمیل کابینه جدید گفت: لیست در مراحل پایانی است. آقای رئیس جمهور همه پیشنهادها را از جریانات سیاسی مختلف و حاضر در صحنه اجتماعی کشور شنیدند. از هر سه فراکسیون مجلس دعوت شد و همه افراد حقیقی و حقوقی پیشنهادها را به رئیس جمهور منعکس کردند. حالا آقای رئیس جمهور در صورت تشخیص با کسان دیگری هم مشورت خواهند کرد. فرایند انتخاب اعضای کابینه انجام می‌شود. از آنجا که رئیس جمهور به مطالبات مردم متعهد هستند از هماهنگ ترین ها، مناسب ترین ها و بهترین چهره‌ها دعوت می کنند. به گفته نوبخت ترکیب کابینه تقریبا مشخص است؛ اما شاید تا آخرین روز جا به جایی صورت گیرد. سخنگوی دولت درباره تفکیک وزارتخانه‌ها نیز یادآور شد: به محض اینکه تفکیک وزارتخانه ها در مجلس انجام شود، برای وزارتخانه های تفکیک شده وزیر درنظر گرفته می شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره کاهش حضور زنان در کابینه دوازدهم نیزاظهار کرد: همکاری با دولت را نباید به وزارتخانه ها محدود کرد. من خودم وزیر نیستم. بنابراین اگر برای همکاری در کابینه و پاسخگویی به مطالبات مردم، زنی وزیر نشده است در جای دیگری از توان مدیریت خانم‌ها استفاده می شود. مطمئنا خانم ها نقش ارزشمندی در دولت دوازدهم ایفا خواهند کرد. وی در پاسخ به این سوال که انتظارات اصلاح طلبان از رئیس جمهور برای حضور در کابینه آینده بیشتر بود یا اصولگرایان، ادامه داد: رئیس جمهور از همه خواستند در این باره نظر بدهند، حتی از کسانی هم که نخواستند هم نظرشان را دادند. اولویت برای رئیس جمهور آن است که پاسخ مردم را بدهد، چون مورد خطاب مردم است. او به جای اینکه به بده بستان های سیاسی توجه کند؛ به مردم توجه و نگاه می کند؛ نه اینکه مثلا این فرد چقدر توازن را بین گروه های سیاسی برقرار می کند. به گفته وی، در مجموع کابینه دوازدهم فراجناحی خواهد بود. البته می دانیم چه کسانی در انتخابات 92 و 96 همراهی داشتند. یک ماتریس چندمتغیره برای آقای رئیس جمهور وجود دارد که با توجه به آنها تصمیم گیری خواهد کرد. آقای روحانی در مقابل مردم مسئول است. بنابراین باید به این اختیار احترام بگذاریم چون موفقیت آقای رئیس جمهور موفقیت نظام و مورد رضایت مردم است. کسانی که رئیس جمهور را دوست دارند خودشان را در چارچوب های منطقی موظف به کمک بدانند. وی درباره سلامتی مهدی کروبی و میرحسین موسوی گفت: امیدواریم خداوند سلامتی عاجل عنایت فرماید، هرچه زود‌تر کدورت‌های به وجود آمده از میان برود. باب حل این موضوع مفتوح است و مقام معظم رهبری هم در این باره چیزی را غیرقابل حل نمی‌دانند و امیدواریم مسئله به نحوی پیش برود که دغدغه‌ای برای مردم و کشور نباشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار