اجرای ۱۰ طرح مرمت و ساماندهی در مجموعه جهانی کاخ چهلستون اصفهان

مدیر پایگاه جهانی کاخ چهلستون از اجرای ۱۰ طرح مرمت و ساماندهی درمجموعه جهانی کاخ چهلستون اصفهان خبر داد.

مدیر پایگاه جهانی کاخ چهلستون از اجرای ۱۰ طرح مرمت و ساماندهی درمجموعه جهانی کاخ چهلستون اصفهان خبر داد.

به گزارش ایمنا، عاصفه بدر با اعلام این مطلب افزود: از ابتدای خرداد ماه سال جاری ۱۰ طرح مرمت و پاکسازی در مجموعه کاخ چهلستون و محوطه باغ بزرگ کاخ اجرا شده و تا پایان تابستان امسال به اتمام می رسد.

وی افزود: آفت زدائی و سم پاشی بخش های چوبی کاخ به ویژه ایوان ستوندار غربی به عنوان بزرگترین سازه چوبی بناهای تاریخ کشور در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان در خرداد ماه سال جاری قرار گفت.

بدر در ادامه تصریح کرد: ادامه غبارروبی، مرمت و تثبیت نقوش دیوار نگاره های تالار مرکزی کاخ که منحصر به فردترین دیوارنگاره های بناهای تاریخی کشور از نظر کمیت و کیفیت بشمار می رود توسط مرمتگران گروه امانی اداره کل در حال اجرا است.

مدیر پایگاه جهانی کاخ چهلستون به دیگر طرح های مرمتی در محدوده کاخ چهلستون اشاره کرد و افزود: طرح آسیب شناسی، غبارروبی و موزون سازی رنگ نقوش، تزئینات چوبی پیشانی ضلع جنوبی کاخ نیز با اعتباری بالغ بر ۱۳۰۰ میلیون ریال در ادامه مرمت تزئینات سقف ایوان بزرگ ستوندار کاخ در حال انجام است.

وی ادامه داد: همزمان با پایان چهارماه اول سال ۱۳۹۶، مرمت و استحکام بخشی سازه و تزئینات چوبی پیشانی ضلع جنوبی کاخ با اعتباری بالغ بر ۱۳۵۰ میلیون ریال به اتمام رسید.

بدر به ادامه روند مرمت بخشهای چوبی این مجموعه بزرگ اشاره کرد و گفت: در یک طرح جدید پژوهش و آسیب شناسی و همزمان عملیات استحکام بخشی و مرمت کف سقف کاذب(دو پوش) ایوان ستوندار که از نظر علم ایستائی (استانیک) یکی از منحصر به فردترین ساختار را در بناهای تاریخی و چوبی جهان دارد از اواسط تیرماه سال جاری آغاز شده است.

مدیر پایگاه جهانی کاخ چهلستون به عملیاتهای مرمتی و پاکسازی محوطه باغ بزرگ کاخ چهلستون نیز اشاره کرد و افزود: در راستای حفاظت از پایه های کاخ در برابر رطوبت ناشی از آبیاری باغ، عملیات آسیب شناسی رطوبت پیرامون کاخ و تعبیه سنسورهای دفع رطوبت در کانالهای پیرامون انجام شده است، همچنین جهت امنیت گردشگران در محوطه باغ بزرگ کاخ چهلستون ما نیز طرح نصب دوربینهای مدار بسته همزمان با مرمت ترک خوردگیها و بالا زدگی سنگ فرشهای ضلع شرقی باغ از اواسط تیرماه سال جاری آغاز شده است.

وی در ادامه به تعمیر و ساماندهی فضاهای اداری باغ نیز اشاره کرد و افزود: در راستای بهبود وضعیت عملکرد کارکنان کاخ چهلستون، طرح تعمیر و تجهیز فضاهای اداری کاخ چهلستون و همچنین جمع آوری سوله های زائد نیز در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان قرار گرفته است.

مدیر پایگاه جهانی کاخ چهلستون در ادامه توضیحات خود درباره طرح های مرمتی و پاکسازی در محوطه باغ بزرگ چهلستون تصریح کرد: طرح مطالعه و نورپردازی کاخ چهلستون با اعتباری بالغ بر ۳۵۰۰ میلیون ریال در کنار ایمن سازی و اصلاح سیستم برق رسانی کل کاخ با اعتباری بالغ بر ۹۱۹ میلیون ریال هم اکنون در حال اجراست.

وی در همین زمینه اظهار داشت: اجرای عملیات سبک سازی و استحکام بخشی سقف های کاذب (دوپوش) تالارهای جنوبی و شمال کاخ، همچنین غبارزدائی و روغن کاری پنجره های چوبی تمامی بخش های کاخ که با هنر سنتی گره چینی تزئین شده اند و آغاز طرح سنگفرش خیابان های ضلع شمالی باغ نیز با اعتباری بالغ بر ۹۴۹ میلیون ریال از دیگر طرحهای مرمتی در حال اجرا در این مجموعه عظیم است.

بدر در پایان تصریح کرد: در کنار عملیات سم پاشی، هرس درختان و گلکاری فصلی باغ زیبای چهلستون، ادامه طرح مرمت درب بزرگ و قدیمی ضلع شمالی کاخ چهلستون در دستور کار قرار گرفته است. این درب بیش از یکصد سال قدمت داشته و مرمت آن با هزینه ای بالغ بر ۱۷۰ میلیون ریال در حال انجام است که امید می رود این درب تاریخی که شاهد حضور افراد بیشماری در طول تاریخ در این کاخ بزرگ بوده تا پایان تابستان مجدد در جای خود نصب گردد.

مجموعه کاخ چهلستون و باغ جهان نما با وسعتی در حدود ۶۷۰۰۰ متر مربع از جمله بخشهای باقیمانده از دولتخانه صفوی است که در دوران سلطنت شاه عباس اول بنا شده و سپس در سال ۱۰۵۷ هجری و در عصر سلطنت شاه عباس دوم به صورت کنونی و جهت پذیرائی از میهمانان شاهنشاهان صفوی تجدید بنا شده و الحاقاتی به آن افزوده گشت.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار