از پرتره‌های چشم‌به‌راه تا فیگوراتیوهایی بی‌دست‌وپا

انجمن هنرمندان نقاش اصفهان فرصت نمایشگاهی به مجموعه کارهای مریم صابر داد. این دانش‌آموخته کارشناسی ارشد نقاشی، سابقه شرکت و کسب مقام در چند جشنواره، تجربه نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی و تدریس نقاشی را در کارنامه کاری خود دارد.

سعید آقایی- اصفهان امروز : : انجمن هنرمندان نقاش اصفهان فرصت نمایشگاهی به مجموعه کارهای مریم صابر داد. این دانش‌آموخته کارشناسی ارشد نقاشی، سابقه شرکت و کسب مقام در چند جشنواره، تجربه نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی و تدریس نقاشی را در کارنامه کاری خود دارد. پاسخ‌های صابر به پرسش‌های اصفهان امروز را باهم می‌خوانیم:

*مجموعه به نمایش درآمده در انجمن نقاشان، از کجا کلید خورد و چه مراحلی را تا نمایش پست سر گذاشته است؟

مجموعه‌ای که جمع‌آوری شد حاصل چندین مجموعه است که طی سال‌های مختلف کارشده‌اند و به دلیل اینکه همگی یک ذهنیت را دنبال کرده است، چند نمونه از هر دوره را انتخاب کرده و در یک مجموعه به نمایش گذاشتم.

*در بیانیه نمایشگاه سخن از عشق گفته‌اید، بازتاب این عشق و نگاه ویژه شما به این مسئله در پرتره‌های به نمایش درآمده را چگونه توصیف می‌کنید؟ چرا این پرتره‌ها دست و یا پا ندارند؟

پرتره‌های چشم‌به‌راه و یا فیگوراتیوهایی بی‌دست‌وپا و همچنین رنگ‌های سرد و شارپ همگی کنار هم خبر از عشق می‌دهند، فیگورها در اینجا به معنای ناقص بودن نیستند و این بی‌دست و پایی خبر از عشق می‌دهد، احساسی که در مقابلش بی‌دست‌وپا هستند و همچون جنین‌هایی که تکمیل نیافته‌اند و در حال تکامل یافتن‌اند.

*تصویر حیواناتی مانند گربه در این مجموعه چه حرفی برای گفتن دارند؟ نسبت قرار گرفتن این حیوان با پرتره‌ها، چه چیزی را بیان می‌کنند؟

کلاً کاراکترهایی که در نقاشی‌ها استفاده می‌کنم همگی از دیدگاه خودم یک حس هستند و فقط برای بهتر به نمایش درآمدن رنگ و فرم از آن‌ها استفاده می‌کنم. انسان و حیوان در این مجموعه هم حس هستند و در برابر رسیدن به عشق ریاضت می‌کشند و هر دو در مقابل عشق فروافتاده و بی‌دست‌وپا هستند.

*دو لته ای بودن آثار به چه دلیلی است؟

دو لته بودن درجایی برای حمل‌ونقل بهتر نقاشی و درجایی دو معنا و دو فضا بودن عشق و مرز عشق را نشان می‌دهد.

*مستطیل‌های رنگی و استفاده از رنگ‌های موجود در این مستطیل‌ها، هرکدام بیان‌گر چه چیزی هستند؟

مستطیل‌های رنگی کنار پرتره‌های سردرگم، خبر از عشقی جاودان می‌دهند. عشقی رنگارنگ شبیه خورده کاغذهای رنگی داخل تخم‌مرغ که آدم را سورپرایز می‌کنند. شاید مربع‌ها به این معنا باشند و شاید معنای دیگری بدهند، برداشت مخاطب از اثر آزاد است.

*چند اثر در این مجموعه وجود دارد و تکنیک آثار چه چیزی هستند؟

6/28 اثر در نمایشگاه به نمایش درآمد که شامل: 15 اثر چاپ دستی و ترکیب مواد، در ابعاد کوچک و 13 اثر رنگ و روغن در ابعاد بزرگ است.

*چرا انجمن نقاشان را برای نمایش آثار خود انتخاب کرده‌اید؟ چه اتفاقی در بین مخاطبان و نقدهای صورت گرفته برلی نمایشگاه‌های انجمن نقاشان وجود دارد که در دیگر نمایشگاه‌ها کمتر دیده می‌شود؟

اگر بی‌پرده صحبت کنم فضای انجمن به من این فرصت را داد که همه‌کاره‌ایم را بدون هیچ محدودیتی در یک مجموعه عنوان کنم. فضای انجمن فضایی دوستانه است که مخاطبین خاص هنر در آنجا حضور می‌یابند. از دیگر خصوصیات خوب انجمن این بود که می‌دانستم مخاطبینم برای نقاشی‌های خودم می‌آیند و گالری گردی معنای تفریح نمی‌دهد.

*فکر می‌کنید عشقی که شما از آن سخن گفته‌اید تا چه اندازه شخصی و درونی است و تا چه اندازه می‌تواند به یک پدیده اجتماعی و جمعی تبدیل شود و یا از یک رخداد جمعی تأثیر بپذیرد؟

عشقی که از آن سخن گفتم حاصل تجربه‌ای بود که لحظه‌به‌لحظه آن را درک کردم شاید از این بابت شخصی باشد اما برایم جالب بود که مخاطبین نمایشگاهم خودشان را با من هم حس می‌دانستند، انگار عشق برای همه اتفاق افتاده بود یا می‌توان گفت ریاضت رسیدن به عشق برای بیشتر مخاطبین یکسان بود پس می‌توان گفت عشق درکارهایم یک پدیده اجتماعی هم به‌حساب می‌آید؛ و من خیلی خوشحالم که نقاشی‌هایم با مخاطبینم حرف می‌زد و آن‌ها را درگیر خود می‌کرد حتی بعضی از دوستان برای درک بهتر چندین بار به نمایشگاهم آمدند. فضای شخصی نقاشی‌هایم یک پدیده اجتماعی بود.

*اگر به‌عنوان یک منتقد کارهای صابر را نگاه کنید، نقاط قوت و ضعف آن را در چه می‌بینید؟

او کاملا یک نقاش اکسپرسیونیسمی است که بابیان احساسات شدیدش از طریق طراحی به‌وسیله رنگ نقاشی می‌کند و متأسفانه نقطه‌ضعف او این است که کارهایش در خانه‌های ایرانی به خاطر ابعاد بزرگش جایی ندارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار