کودک‌آزاری‌های صنعتی

کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌گویند استفاده از موادصنعتی همانند شیشه و کراک و...، بر افزایش تعداد کودک‌آزاری‌ها و همچنین نوع و شدت‌ آنها اثر گذاشته است. این موضوع را همین چند روز پیش، مدیرجمعیت امام علی (ع) نیز اعلام کرد و از به تعویق افتادن لایحه حمایت از کودک گلایه کرد.

کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌گویند استفاده از موادصنعتی همانند شیشه و کراک و...، بر افزایش تعداد کودک‌آزاری‌ها و همچنین نوع و شدت‌ آنها اثر گذاشته است. این موضوع را همین چند روز پیش، مدیرجمعیت امام علی (ع) نیز اعلام کرد و از به تعویق افتادن لایحه حمایت از کودک گلایه کرد.

او به ایسنا می‌گوید: «شنیده‌ایم لایحه حمایت از کودک را با وجود این همه فجایع که در حوزه کودکان شاهد هستیم، در مجلس به خاطر یک لایحه مربوط به مواد مخدر و کاهش مجازات‌ها به تعویق افتاده است و این مسئله بسیار عجیب است؛ زیرا بسیاری از کودک آزاری‌ها و تشکیل انواع آنها در جامعه با اعتیاد رابطه تنگاتنگی دارد.» از سوی دیگر برخی با این عقیده مخالف هستند و می‌گویند کودک‌آزاری در همه اقشار جامعه دیده می‌شود. در همین باره، احمد پدرام، روانشناس، در گفت‌وگو با اصفهان‌ زیبا با این موضوع چندان موفق نیست و استفاده از مواد مخدر صنعتی را فاکتور اصلی برای افزایش و تغییر نوع کودک‌آزاری در کشور نمی‌داند. این روانشناس می‌گوید: «کودک‌آزاری از قدیم تاکنون وجود داشته است؛ اما هر بار شدت و نوع آن تغییر کرده است؛ بنابراین استعمال مواد مخدر صنعتی در این زمینه موثر است؛ اما علت اصلی آن نیست. مواد صنعتی می‌تواند مقدار کودک‌آزاری را افزایش بدهد و آن را خشونت آمیزتر و جنایت‌کارانه‌تر بکند؛ چون استفاده از این مواد، افراد را از حالت طبیعی خارج می‌کند و مسائل زیادی را به‌وجود آورد.»پدرام در ادامه می‌گوید: «در حال حاضر کودک‌آزاری‌های لوکس و جدیدی در جامعه صورت می‌گیرد؛ برای مثال خانواده‌ای برای اینکه معدل فرزندش پایین است او را تنبیه و سرزنش می‌کنند یا پدر و مادرهایی که به‌ دلیل موقعیت مطلوب اجتماعی و اقتصادی فرزندانشان را تحت فشار قرار می‌دهند و از او انتظاری بیشتر از آنچه هست دارند. همانطور که ملاحظه می‌کنید، هیچ‌کدام از این مصادیق ارتباطی با مصرف مواد مخدر صنعتی ندارند؛ فقط نوع این کودک‌آزاری‌هاست که نسبت به قدیم متفاوت شده است و دیگر هیچ سنخیتی با زمان قدیم که مادری قاشق داغ را بر زبان کودک می‌چسباند، ندارد. کودک‌آزاری طیف وسیعی از رفتارهای آزاردهنده را در برمی‌گیرد و حتی افرادی با پایگاه‌های اجتماعی و اقتصادی بالا نیز می‌توانند در زمره کودک‌آزارها قرار بگیرند و دست به این کار بزنند.» این کارشناس در ادامه با اشاره به لایحه حمایت از حقوق کودکان، بیان می‌کند: تصویب این لایحه در صورتی پرفایده خواهد بود که همراه با آموزش باشد؛ آموزشی برای پیشگیری و تربیت که مخاطب آن هم کودکان باشند و هم جامعه. مسلما همه این عوامل اگر دست‌به‌دست هم بدهند، می‌توانند تاثیر خوبی بر جای بگذارند. او در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر جریانی به نام استفاده از مواد مخدر صنعتی با کودک‌آزاری همراه شده، بیان می‌کند: «همانطور که اشاره کردم، افرادی که مواد صنعتی استفاده می‌کنند، ممکن است دست به کودک‌آزاری‌هایی بزنند که با سایر کودک‌آزاری‌ها متفاوت باشد.»این روانشناس در پاسخ به این سوال که لایحه حمایت از حقوق کودک، چه ضمانت اجرایی دارد، می‌گوید: « این لایحه می‌تواند ضمانت اجرایی داشته باشد. به‌هرحال، موقعی که کودک‌آزاری گزارش شود، کارشناسان درباره آن تحقیق می‌کنند و سپس به نتیجه می‌رسند. یا در مواقعی که خانواده‌ها دست به آزار کودکان خود زده‌اند، ورود دولت به ماجرا می‌تواند کفایت نداشتن خانواده را معین کند. همچنین، نام این قانون، برخی از افراد را از کودک‌آزاری منع می‌کند و باعث می‌شود، آنها به سمت و سوی آن نروند.» وی درباره اهمیت اجتماعی شدن مسئله کودک‌آزاری گفت: «اگر این اتفاق در کشور بیفتد، قطعا نتایج خوبی را به جای می‌گذارد؛ چون مردم حساس می‌شوند و امنیت بالا می‌رود؛ البته به شرطی که طیف ضد دولتی به راه نیافتاد و دولت و ملت همراه هم شوند.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار