حریت خبرنگاران نبایدخرج وابستگی جناحی شود

امام جمعه شهر چرمهین گفت: خبرنگاری که از هیچ شخص ومسئولی واهمه نداشته باشد و برای مردم قلم بزند و حقایق را بازگو کند باعث افتخار جامعه روشنفکری و مردم است و خبرنگاران ما باید همه اینگونه آزاد اندیش و آزادمرد باشند.

حجت الاسلام جعفر غلامی در خطبه های عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه چرمهین با تبریک میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام ضمن بیان فضائل آن حضرت اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که امام رضا علیه السلام انجام دادند تبیین مبانی شیعی بود که نمونه آن در حدیث سلسله الذهب بیان شده و پذیرش ولایت اهل بیت را شرط قبولی اعمال و سعادتمندی جهان آخرت برشمردند.

وی افزود: نیشابور آن زمان مرکز بزرگ علمی بود حدود ۲۴ هزار نفر محدث آن روز در این شهر اجتماع کردند تا سخنان امام را بنگارند، استقبال از حضرت ساعت‌ها به طول انجامید و علما و محدثان بسیاری بودند که از حضرت سوال کردند و امام آن حدیث عظیم سلسله الذهب را بیان کردند وجالب است محدثان اهل تسنن نیزحدیث سلسله الذهب را از امام نقل کرده‌اند .
امام جمعه شهر چرمهین تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که امام رضا علیه السلام در این زمان مطرح کردند تبیین جایگاه امامت و معرفی امام بود ایشان در قالب مناظره هایی که مامون برپا کرده بود، ولایت و امامت را به زیبایی تبیین کردند که اوج این ماجرا در حدیث سلسله الذهب مشاهده می شود که حضرت پس از بیان این حدیث و در حالی که نویسندگان قلم های خود را کنار گذاشته بودند ناگهان سر مبارک خویش را از کجاوه بیرون آوردند و فرمودند بشرط‌ها و شروط‌ها و انا من شروط‌ها، یعنی صرف اینکه موحد باشید و به توحید الهی اعتقاد داشته باشید کافی نیست و باید به ولایت ما نیز اعتقاد داشته باشید.

وی به تاثیر مناظره‌های امام رضا علیه السلام در گسترش فرهنگ تشیع و مبانی اسلام ناب، اشاره کرد و ادامه داد: در دوران امام رضا علیه السلام این مناظره‌ها از سوی آن حضرت اتخاذ شد، چراکه تا آن زمان حضرت در فقه شهرت داشتند تصور مامون این بودکه اگر حضرت را با متکلمان و بزرگان فرقه ها و ادیان گوناگون مواجه کند و آنها مسائل مختلفی را مطرح کنند و امام نتواند پاسخگو باشد، از این طریق می تواند جایگاه ایشان را نزد مردم پایین بیاورد.

غلامی اضافه کرد: اما امام رضا علیه السلام نه تنها تبحرشان را در همه علوم نشان دادند بلکه با هر کسی به زبانی که داشت حرف زدند امام فقط به زبان عربی سخن نگفتند بلکه به زبان اصلی هر کسی و با تسلطی که به کتاب‌هایشان داشتند، سخن گفتند و آنجا بود که عملا قدرت اسلام به رخ دیگر ادیان کشیده شد .

وی عنوان کرد: این مناظرات باعث شد فقه وسعت پیدا کند و بحث‌های فلسفی و عقل گرایانه توسط امام رضا علیه السلام در ایران پای‌ریزی شود و این کار امام رضا علیه السلام، بود و حتی دانشمندان و فیلسوفان اهل سنت از حضرت درس گرفتند و تا ظهور صفویه، دوستداران فلسفه در جاهای مختلف کشور بودند حتی از جاهای دیگر دنیا می آمدند ایران که از فلسفه بهره ببرند این اتفاق به برکت وجود حضرت رضا علیه السلام بود .

امام جمعه چرمهین یادآور شد: اگر ما امروز که مراسم تنفیذ را برای مسئولان اجرایی برگزار می کنیم نشات گرفته از آموزه های آن امام همام است.

وی همچنین با اشاره به توصیه رهبر انقلاب به رئیس جمهور در مبارزه با سلطه طلبی هر مستکبری گفت: نظام سلطه در جهان امروز هیچ ارزشی برای انسان و حقوق آن قائل نیست چرا که نه انسان را می شناسد و نه در پی براوردن حقوق واقعی آن است و از سال ۱۹۴۵ تا کنون که بمب اتمی در ژاپن می اندازد در تمامی این سالها در حال کشتار انسانها است چه کشتار دفعی مثل جنگ ویتنام و سوریه و چه کشتار تدریجی با تحریم هایی که بر ضد ملت ها اعمال می کند مثل تحریم کوبا، یمن، ایران و ...اما امریکا باید بداند که مظلومان رو سفیدان و پیروزان تاریخ هستند.

غلامی در پایان خطبه با تبریک روز خبرنگار بیان کرد: همه ما عادت کرده ایم به اینکه صبح ها همواره روزنامه را از کیوسکها تهیه کرده، در اینترنت با جستجو نمودن سایتها و خبرگزاریهای گوناگون و یا با نشستن پای گیرنده های تلویزیون و رادیو، اخبار روز را دنبال کنیم و در کوتاهترین زمان از اخبار ایران و جهان با خبر شویم .

وی با اشاره به اینکه حریت خبرنگاران نباید خرج وابستگی به جناح، حزب یا قدرتی شود، خاطرنشان کرد: از این رو خبرنگاری که از هیچ شخص ومسئولی واهمه نداشته باشد و برای مردم قلم بزند و حقایق را بازگو کند باعث افتخار جامعه روشنفکری و مردم است و خبرنگاران ما باید همه اینگونه آزاد اندیش و آزادمرد باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار